Svensklärares uppfattningar om studentexamensprovet i svenska och dess inverkan på svenskundervisning

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää lukion ruotsinopettajien ajatuksia ruotsin ylioppilaskokeesta ja sen vaikutuksesta ruotsin opetukseen. Tarkoituksena on saada selville opettajien mielipiteitä siitä, onko ruotsin ylioppilaskoe sopiva väline mittaamaan kielitaitoa ja myös, miten ylioppilas...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Hintikka, Jasmin
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:swe
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82408
_version_ 1828193203004637184
author Hintikka, Jasmin
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hintikka, Jasmin Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hintikka, Jasmin Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hintikka, Jasmin
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää lukion ruotsinopettajien ajatuksia ruotsin ylioppilaskokeesta ja sen vaikutuksesta ruotsin opetukseen. Tarkoituksena on saada selville opettajien mielipiteitä siitä, onko ruotsin ylioppilaskoe sopiva väline mittaamaan kielitaitoa ja myös, miten ylioppilastutkinnon digitalisoituminen soveltuu kielitaidon mittaamiseen ja vaikuttaa siihen. Tutkimus on kvalitatiivinen ja tutkimusaineisto on kerätty puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla. Tutkimukseen osallistui kaksi lukion ruotsin opettajaa, joita haastateltiin samalla kertaa. Haastattelu litteroitiin, jonka jälkeen aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen tuloksista selvisi, että ruotsin opettajat pitävät ruotsin ylioppilaskoetta melko hyvänä mittarina kielitaidosta, mutta se sisältää silti joitakin epäkohtia. Esimerkiksi tietyt tehtävätyypit voivat olla toisinaan epäonnistuneita ja digitalisoitumisen myötä kokeessa voi myös esiintyä epäselviä ja erikoisia tehtäviä, jotka ovat hyvin haastavia kokelaille. Ylioppilastutkinnon digitalisoitumista opettajat pitivät kuitenkin pääasiallisesti tervetulleena uudistuksena, ja se mahdollistaa myös uudenlaiset ja autenttiset tehtävätyypit. Tuloksista selvisi myös, että ruotsin ylioppilaskoe ei vaikuta merkittävästi ruotsin opetukseen, varsinkaan pakollisilla ruotsin kursseilla. Opetusta ohjaa pääosin opetussuunnitelman määrittämät kriteerit. Kokeen vaikutus ruotsin opetukseen lisääntyy syventävillä ja kertaavilla kursseilla, jolloin ylioppilaskokeen tehtävätyyppejä käydään läpi ja niihin vastaamista harjoitellaan tarkemmin. Ylioppilaskoetta varten harjoitellaan myös perusteellisesti kielioppia ja sanastoa. Myös kuullun ymmärtämistä harjoitellaan yhä enenevissä määrin. Tulokset tukivat aiempia tutkimuksia siinä mielessä, että ruotsin ylioppilaskoe ei ole suurin vaikuttava tekijä ruotsin opetuksessa, vaan opetusta ohjaa pääosin opetussuunnitelman määrittämät kriteerit. Tulokset toivat esille kuitenkin uutta tietoa ruotsin ylioppilaskokeesta kielitaidon mittarina ruotsin opettajien näkökulmasta, mikä on tärkeää ylioppilaskokeen mahdollisen kehittämisen kannalta.
first_indexed 2022-07-28T20:00:28Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kuronen, Mikko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hintikka, Jasmin", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-07-28T05:17:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-07-28T05:17:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82408", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4 lukion ruotsinopettajien ajatuksia ruotsin\nylioppilaskokeesta ja sen vaikutuksesta ruotsin opetukseen. Tarkoituksena on saada selville opettajien\nmielipiteit\u00e4 siit\u00e4, onko ruotsin ylioppilaskoe sopiva v\u00e4line mittaamaan kielitaitoa ja my\u00f6s, miten\nylioppilastutkinnon digitalisoituminen soveltuu kielitaidon mittaamiseen ja vaikuttaa siihen.\nTutkimus on kvalitatiivinen ja tutkimusaineisto on ker\u00e4tty puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla.\nTutkimukseen osallistui kaksi lukion ruotsin opettajaa, joita haastateltiin samalla kertaa. Haastattelu\nlitteroitiin, jonka j\u00e4lkeen aineisto analysoitiin laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla.\nTutkimuksen tuloksista selvisi, ett\u00e4 ruotsin opettajat pit\u00e4v\u00e4t ruotsin ylioppilaskoetta melko hyv\u00e4n\u00e4\nmittarina kielitaidosta, mutta se sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 silti joitakin ep\u00e4kohtia. Esimerkiksi tietyt teht\u00e4v\u00e4tyypit voivat olla\ntoisinaan ep\u00e4onnistuneita ja digitalisoitumisen my\u00f6t\u00e4 kokeessa voi my\u00f6s esiinty\u00e4 ep\u00e4selvi\u00e4 ja erikoisia\nteht\u00e4vi\u00e4, jotka ovat hyvin haastavia kokelaille. Ylioppilastutkinnon digitalisoitumista opettajat pitiv\u00e4t\nkuitenkin p\u00e4\u00e4asiallisesti tervetulleena uudistuksena, ja se mahdollistaa my\u00f6s uudenlaiset ja autenttiset\nteht\u00e4v\u00e4tyypit.\nTuloksista selvisi my\u00f6s, ett\u00e4 ruotsin ylioppilaskoe ei vaikuta merkitt\u00e4v\u00e4sti ruotsin opetukseen, varsinkaan\npakollisilla ruotsin kursseilla. Opetusta ohjaa p\u00e4\u00e4osin opetussuunnitelman m\u00e4\u00e4ritt\u00e4m\u00e4t kriteerit. Kokeen\nvaikutus ruotsin opetukseen lis\u00e4\u00e4ntyy syvent\u00e4vill\u00e4 ja kertaavilla kursseilla, jolloin ylioppilaskokeen\nteht\u00e4v\u00e4tyyppej\u00e4 k\u00e4yd\u00e4\u00e4n l\u00e4pi ja niihin vastaamista harjoitellaan tarkemmin. Ylioppilaskoetta varten\nharjoitellaan my\u00f6s perusteellisesti kielioppia ja sanastoa. My\u00f6s kuullun ymm\u00e4rt\u00e4mist\u00e4 harjoitellaan yh\u00e4\neneneviss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin.\nTulokset tukivat aiempia tutkimuksia siin\u00e4 mieless\u00e4, ett\u00e4 ruotsin ylioppilaskoe ei ole suurin vaikuttava\ntekij\u00e4 ruotsin opetuksessa, vaan opetusta ohjaa p\u00e4\u00e4osin opetussuunnitelman m\u00e4\u00e4ritt\u00e4m\u00e4t kriteerit.\nTulokset toivat esille kuitenkin uutta tietoa ruotsin ylioppilaskokeesta kielitaidon mittarina ruotsin\nopettajien n\u00e4k\u00f6kulmasta, mik\u00e4 on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 ylioppilaskokeen mahdollisen kehitt\u00e4misen kannalta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-07-28T05:17:32Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-07-28T05:17:32Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "28", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Svenskl\u00e4rares uppfattningar om studentexamensprovet i svenska och dess inverkan p\u00e5 svenskundervisning", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202207283968", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruotsin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ylioppilastutkinto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_82408
language swe
last_indexed 2025-03-31T20:02:01Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1d1636ab-52f6-4c46-b610-68207a22a724\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202207283968.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hintikka, Jasmin Svensklärares uppfattningar om studentexamensprovet i svenska och dess inverkan på svenskundervisning Ruotsin kieli Swedish 306 ruotsin kieli opetus lukio ylioppilastutkinto
title Svensklärares uppfattningar om studentexamensprovet i svenska och dess inverkan på svenskundervisning
title_full Svensklärares uppfattningar om studentexamensprovet i svenska och dess inverkan på svenskundervisning
title_fullStr Svensklärares uppfattningar om studentexamensprovet i svenska och dess inverkan på svenskundervisning Svensklärares uppfattningar om studentexamensprovet i svenska och dess inverkan på svenskundervisning
title_full_unstemmed Svensklärares uppfattningar om studentexamensprovet i svenska och dess inverkan på svenskundervisning Svensklärares uppfattningar om studentexamensprovet i svenska och dess inverkan på svenskundervisning
title_short Svensklärares uppfattningar om studentexamensprovet i svenska och dess inverkan på svenskundervisning
title_sort svensklärares uppfattningar om studentexamensprovet i svenska och dess inverkan på svenskundervisning
title_txtP Svensklärares uppfattningar om studentexamensprovet i svenska och dess inverkan på svenskundervisning
topic Ruotsin kieli Swedish 306 ruotsin kieli opetus lukio ylioppilastutkinto
topic_facet 306 Ruotsin kieli Swedish lukio opetus ruotsin kieli ylioppilastutkinto
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82408 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202207283968
work_keys_str_mv AT hintikkajasmin svenskläraresuppfattningaromstudentexamensprovetisvenskaochdessinverkanpåsvenskun