Vuorovaikutus ja läheisyys varhaiskasvatuksessa koronapandemian aikana

Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan varhaiskasvatuksen kasvattajien näkökulmia varhaiskasvatuksen vuorovaikutuksesta ja läheisyydestä koronapandemian aikana. Tutkimuksessa selvitetään kasvattajien näkemyksiä hellyyden ja sylittelyn riittävyydestä sekä sitä, kuinka kasvattajat kokevat resurss...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Koivisto, Emilia
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82402
Description
Summary:Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan varhaiskasvatuksen kasvattajien näkökulmia varhaiskasvatuksen vuorovaikutuksesta ja läheisyydestä koronapandemian aikana. Tutkimuksessa selvitetään kasvattajien näkemyksiä hellyyden ja sylittelyn riittävyydestä sekä sitä, kuinka kasvattajat kokevat resurssien riittävyyden lasten yksilölliselle kohtaamiselle ja lämpimälle vuorovaikutukselle. Tavoitteena on tuoda ymmärrystä tämänhetkisestä tilanteesta eläessämme kolmatta koronapandemiakevättä. Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusotteella ja tutkimusaineisto kerättiin avoimista kysymyksistä koostuvan sähköisen Webropol-kyselyn avulla keväällä 2022. Verkkokyselylomake jaettiin yhdessä varhaiskasvatusta koskevassa Facebook-ryhmässä ja siihen vastasi yhdeksäntoista varhaiskasvatuksessa eri ammattinimikkeillä työskentelevää henkilöä. Tutkimusaineisto analysoitiin laadullisen, fenomenologiseen lähestymistapaan nojaavan aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksessa havaittiin, että kasvattajien kokemukset vuorovaikutuksesta ja läheisyyden toteutumisesta pandemian aikana vaihtelivat. Noin puolet kasvattajista kokee pandemialla olleen vaikutusta vuorovaikutukseen ja läheisyyteen. Keskeisenä tuloksena voidaan pitää, että läheisyys ja vuorovaikutuksen laatu varhaiskasvatuksessa on enemmän kasvattajista kuin olosuhteista riippuvaista.