Opiskeluhuollon palveluiden sekä mielialalääkkeiden käyttö toisen asteen opiskelijoiden keskuudessa

Monet nuoret kokevat mielenterveydellisiä haasteita, joihin koulujen opiskeluhuollon palvelut ovat ensisijainen avun hakemisen lähde. Lisäksi nuorten mielialalääkkeiden käyttö on lisääntynyt viime vuosien aikana. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin toisen asteen opiskelijoiden psykologi- ja kuraatt...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Lehdikko, Emmi, Luoranen, Mira
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Psykologian laitos, Department of Psychology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82397
_version_ 1828193052877914112
author Lehdikko, Emmi Luoranen, Mira
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lehdikko, Emmi Luoranen, Mira Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lehdikko, Emmi Luoranen, Mira Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lehdikko, Emmi
datasource_str_mv jyx
description Monet nuoret kokevat mielenterveydellisiä haasteita, joihin koulujen opiskeluhuollon palvelut ovat ensisijainen avun hakemisen lähde. Lisäksi nuorten mielialalääkkeiden käyttö on lisääntynyt viime vuosien aikana. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin toisen asteen opiskelijoiden psykologi- ja kuraattoripalveluiden käyttöä ja sen yhteyttä mielialalääkkeiden käyttöön. Näitä muuttujia tarkasteltiin toisen asteen opiskelijoilla koulutuslinjoittain (lukio, ammatillinen koulutus, kaksoistutkinto) ja sukupuolittain. Lisäksi tutkittiin, kuinka moni tutkittavista nuorista olisi tarvinnut psykologin tai kuraattorin palveluita niitä kuitenkaan saamatta tai hakematta. Tutkimuksemme on osa Jyväskylän yliopiston tutkimushanketta ”Koulupolku: Alkuportailta jatko-opintoihin”. Aineisto (n=2136) kerättiin kyselylomakkeella, jossa nuorilta kysyttiin psykologi- ja kuraattoripalveluiden käytöstä. Loput aineistosta saatiin Kelan rekisteritiedoista, jotka sisälsivät tiedot tutkittavien mielialalääkkeiden käytöstä. Suostumus Kelan rekisteritietojen käyttöön saatiin 67,3 prosentilta tutkittavista (n=1437). Aineiston analysointi tapahtui ristiintaulukoinnilla. Tulostemme mukaan psykologin palveluita käytetään ja tarvitaan enemmän kuin kuraattorin. Tutkittavista nuorista noin 12 prosenttia oli käyttänyt psykologin ja noin kuusi prosenttia kuraattorin palveluita. Erityisesti tytöt korostuivat psykologipalveluiden käyttäjinä. Kuraattorin palveluja käytettiin erityisesti ammatillisessa koulutuksessa. Lukiolaiset puolestaan käyttivät selvästi vähemmän kuraattoripalveluita. Mielialalääkkeitä käyttäviä opiskelijoita oli noin 12 prosenttia ja he käyttivät myös enemmän psykologi- ja kuraattoripalveluita kuin he, jotka eivät käyttäneet mielialalääkitystä. Erityisesti tytöt kokivat tarvitsevansa psykologin palveluita niitä kuitenkaan saamatta. Tytöistä melkein kuusi prosenttia ja pojista noin yksi prosentti olisi kokenut tarvitsevansa psykologin palveluita niitä saamatta. Kuraattorin kohdalla tarve oli pienempi: tytöistä noin kaksi prosenttia ja puoli prosenttia pojista olisi tarvinnut kuraattorin palveluita niitä saamatta. Nuorten mielenterveysoireet ovat huolestuttavan yleisiä, ja niillä voi olla vakavia seurauksia niin yksilölle kuin yhteiskunnallekin. Tutkimuksemme osoitti selkeän tarpeen kehittää opiskeluhuoltoa erityisesti psykologin palveluiden osalta. On erittäin tärkeää, että opiskeluhuolto pystyisi vastaamaan nuorten tarpeisiin mahdollisimman ennaltaehkäisevällä tavalla, jotta ongelmat eivät kasaantuisi.
first_indexed 2022-07-25T20:12:28Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Vasalampi, Kati", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lehdikko, Emmi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Luoranen, Mira", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-07-25T05:06:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-07-25T05:06:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82397", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Monet nuoret kokevat mielenterveydellisi\u00e4 haasteita, joihin koulujen opiskeluhuollon palvelut ovat \nensisijainen avun hakemisen l\u00e4hde. Lis\u00e4ksi nuorten mielialal\u00e4\u00e4kkeiden k\u00e4ytt\u00f6 on lis\u00e4\u00e4ntynyt viime \nvuosien aikana. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin toisen asteen opiskelijoiden psykologi- ja \nkuraattoripalveluiden k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 ja sen yhteytt\u00e4 mielialal\u00e4\u00e4kkeiden k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n. N\u00e4it\u00e4 muuttujia \ntarkasteltiin toisen asteen opiskelijoilla koulutuslinjoittain (lukio, ammatillinen koulutus, \nkaksoistutkinto) ja sukupuolittain. Lis\u00e4ksi tutkittiin, kuinka moni tutkittavista nuorista olisi tarvinnut \npsykologin tai kuraattorin palveluita niit\u00e4 kuitenkaan saamatta tai hakematta.\n\nTutkimuksemme on osa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston tutkimushanketta \u201dKoulupolku: \nAlkuportailta jatko-opintoihin\u201d. Aineisto (n=2136) ker\u00e4ttiin kyselylomakkeella, jossa nuorilta \nkysyttiin psykologi- ja kuraattoripalveluiden k\u00e4yt\u00f6st\u00e4. Loput aineistosta saatiin Kelan \nrekisteritiedoista, jotka sis\u00e4lsiv\u00e4t tiedot tutkittavien mielialal\u00e4\u00e4kkeiden k\u00e4yt\u00f6st\u00e4. Suostumus Kelan \nrekisteritietojen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n saatiin 67,3 prosentilta tutkittavista (n=1437). Aineiston analysointi \ntapahtui ristiintaulukoinnilla.\n\nTulostemme mukaan psykologin palveluita k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n ja tarvitaan enemm\u00e4n kuin \nkuraattorin. Tutkittavista nuorista noin 12 prosenttia oli k\u00e4ytt\u00e4nyt psykologin ja noin kuusi prosenttia \nkuraattorin palveluita. Erityisesti tyt\u00f6t korostuivat psykologipalveluiden k\u00e4ytt\u00e4jin\u00e4. Kuraattorin \npalveluja k\u00e4ytettiin erityisesti ammatillisessa koulutuksessa. Lukiolaiset puolestaan k\u00e4yttiv\u00e4t selv\u00e4sti \nv\u00e4hemm\u00e4n kuraattoripalveluita. Mielialal\u00e4\u00e4kkeit\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4vi\u00e4 opiskelijoita oli noin 12 prosenttia ja he \nk\u00e4yttiv\u00e4t my\u00f6s enemm\u00e4n psykologi- ja kuraattoripalveluita kuin he, jotka eiv\u00e4t k\u00e4ytt\u00e4neet \nmielialal\u00e4\u00e4kityst\u00e4. Erityisesti tyt\u00f6t kokivat tarvitsevansa psykologin palveluita niit\u00e4 kuitenkaan \nsaamatta. Tyt\u00f6ist\u00e4 melkein kuusi prosenttia ja pojista noin yksi prosentti olisi kokenut tarvitsevansa \npsykologin palveluita niit\u00e4 saamatta. Kuraattorin kohdalla tarve oli pienempi: tyt\u00f6ist\u00e4 noin kaksi \nprosenttia ja puoli prosenttia pojista olisi tarvinnut kuraattorin palveluita niit\u00e4 saamatta.\n \nNuorten mielenterveysoireet ovat huolestuttavan yleisi\u00e4, ja niill\u00e4 voi olla vakavia \nseurauksia niin yksil\u00f6lle kuin yhteiskunnallekin. Tutkimuksemme osoitti selke\u00e4n tarpeen kehitt\u00e4\u00e4 \nopiskeluhuoltoa erityisesti psykologin palveluiden osalta. On eritt\u00e4in t\u00e4rke\u00e4\u00e4, ett\u00e4 opiskeluhuolto \npystyisi vastaamaan nuorten tarpeisiin mahdollisimman ennaltaehk\u00e4isev\u00e4ll\u00e4 tavalla, jotta ongelmat \neiv\u00e4t kasaantuisi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-07-25T05:06:53Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-07-25T05:06:53Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "29", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mielialal\u00e4\u00e4kkeet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "toisen asteen opiskelijat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opiskeluhuollon palveluiden sek\u00e4 mielialal\u00e4\u00e4kkeiden k\u00e4ytt\u00f6 toisen asteen opiskelijoiden keskuudessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202207253957", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toisen asteen koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "masennusl\u00e4\u00e4kkeet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilashuolto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulupsykologit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulukuraattorit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "psykologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijahuolto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_82397
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:06Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d1ef613e-fd61-4a89-8eea-47ae314690be\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202207253957.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lehdikko, Emmi Luoranen, Mira Opiskeluhuollon palveluiden sekä mielialalääkkeiden käyttö toisen asteen opiskelijoiden keskuudessa mielialalääkkeet toisen asteen opiskelijat Psykologia Psychology 202 toisen asteen koulutus masennuslääkkeet nuoret opiskelijat oppilashuolto koulupsykologit koulukuraattorit psykologia opiskelijahuolto
title Opiskeluhuollon palveluiden sekä mielialalääkkeiden käyttö toisen asteen opiskelijoiden keskuudessa
title_full Opiskeluhuollon palveluiden sekä mielialalääkkeiden käyttö toisen asteen opiskelijoiden keskuudessa
title_fullStr Opiskeluhuollon palveluiden sekä mielialalääkkeiden käyttö toisen asteen opiskelijoiden keskuudessa Opiskeluhuollon palveluiden sekä mielialalääkkeiden käyttö toisen asteen opiskelijoiden keskuudessa
title_full_unstemmed Opiskeluhuollon palveluiden sekä mielialalääkkeiden käyttö toisen asteen opiskelijoiden keskuudessa Opiskeluhuollon palveluiden sekä mielialalääkkeiden käyttö toisen asteen opiskelijoiden keskuudessa
title_short Opiskeluhuollon palveluiden sekä mielialalääkkeiden käyttö toisen asteen opiskelijoiden keskuudessa
title_sort opiskeluhuollon palveluiden sekä mielialalääkkeiden käyttö toisen asteen opiskelijoiden keskuudessa
title_txtP Opiskeluhuollon palveluiden sekä mielialalääkkeiden käyttö toisen asteen opiskelijoiden keskuudessa
topic mielialalääkkeet toisen asteen opiskelijat Psykologia Psychology 202 toisen asteen koulutus masennuslääkkeet nuoret opiskelijat oppilashuolto koulupsykologit koulukuraattorit psykologia opiskelijahuolto
topic_facet 202 Psychology Psykologia koulukuraattorit koulupsykologit masennuslääkkeet mielialalääkkeet nuoret opiskelijahuolto opiskelijat oppilashuolto psykologia toisen asteen koulutus toisen asteen opiskelijat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82397 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202207253957
work_keys_str_mv AT lehdikkoemmi opiskeluhuollonpalveluidensekämielialalääkkeidenkäyttötoisenasteenopiskelijoidenkes