Summary: | Tämän kandidaattitutkielman tarkoituksena on tarkastella, miten kirjoittamisen opetussisältö suunnitellaan tarkasti rajatusta aiheesta kohdennetulle asiakasryhmälle. Lähestymistapa kandidaattitutkielman aiheeseen on kehittämisnäkökulma. Tutkielman tarkoitus on kehittää luovan kirjoittamisen työtapoja laatimalla opetussuunnitelma ja harjoitustehtävät yhtä kirjoittamisen työpajaa varten. Työpajan aihe on rajattu sukutarinan kirjoittamiseen ja opetuksen kohderyhmänä ovat sukututkijat. Keskiössä on kirjoittaminen ja sen opettaminen.
Kandidaatintutkielmassani tarkastelen lähdekirjallisuuden perusteella sukutarinan ja narratiivisen tietotekstin yhtäläisyyksiä ja eroja. Sukutarinalla tarkoitetaan lyhyttä proosamuotoista tekstiä, joka kertomuksen tavoin etenee alusta loppuun juonenkulkua seuraten. Sukutarina perustuu todellisiin, eläneisiin henkilöihin, paikkoihin ja historiallisiin tapahtumiin, jotka voidaan todentaa esimerkiksi asiakirjalähteistä.
Johtopäätökseni on, että sukutarina on narratiivinen tietoteksti. Narratiivisuus on huomioitava sukutarinatyöpajan opetussisällön laadinnassa. Sukutarina on kertomus, jolla on selkeä alku, keskikohta ja loppu sekä ne yhteen sitova juoni. Sukutarina kirjoitetaan lukija mielessä: kirjoittaja haluaa viedä lukijan elämysmatkalle menneisyyteen ja tuoda menneet sukupolvet lähemmäksi nykyisyyttä.
|