Summary: | Vuosien 2019‒2020 aikana Suomessa yhteensä viisi museota aloitti toimintansa
kauppakeskusympäristössä. Näistä museoista Mikkelin taidemuseo, Hyvinkään
kaupunginmuseo ja Helinä Rautavaaran museo toimivat eri paikassa ennen
siirtymistään kauppakeskukseen. Musiikkimuseo Fame aloitti toimintansa suoraan
kauppakeskuksesta ja Suomen valokuvataiteen museo laajensi toimintaansa
kauppakeskukseen uudella toimipisteellä. Tutkielma analysoi kolmen tapausesimerkin
kautta kauppakeskuksiin, jo olemassa olevasta museoympäristöstä, muuttaneita
museoita. Museoiden sijaitseminen kauppakeskuksessa on uusi ja tutkimaton asia
Suomessa, kuten pääosin myös muualla maailmallakin. Tutkimus selvittää tämän
ilmiön taustalla vaikuttavia asioita, ja kuvaa ilmiöstä mediassa esiin tulleita asenteita ja
käsityksiä. Museotoiminta kauppakeskuksessa asettaa vaatimuksia sekä museolle, että
kauppakeskukselle. Se antaa mahdollisuuden tarkastella toimintaa aivan eri
näkökulmasta kuin aiemmin. Taustalla on mielenkiinto selvittää onko ajatus museosta
pysyvänä, voittoa tuottamattomana instituutiona niin syvälle juurtunut, ettei
kauppakeskusta ja museota voida mitenkään yhdistää toisiinsa. Vai onko sijainti
kauppakeskuksessa ainoastaan hyvä asia, joka on huomattavissa etenkin museoiden
kävijämäärien nousuna ja kävijöiden kirjon monipuolistumisena.
|