Summary: | Yhä laajemmin verkostoituneen liiketoimintaympäristön myötä palvelulähtöisessä ajattelussa tutkimuskohteiksi ovat nousseet palveluekosysteemit, joissa
useat toimijat yhteisluovat arvoa palvelemalla toisiaan yhteisten instituutioiden
ohjaamana. Samaan aikaan useiden teknologioiden kehityksen myötä on syntynyt erilaisia älyteknologiaratkaisuja, joissa fyysisiin laitteisiin liitetyt digitaaliset
komponentit yhdistävät laitteet toisiinsa ja erilaisiin tietojärjestelmiin, mahdollistaen uudenlaisia palveluita ja arvon yhteisluonnin tapoja. Ilmiöiden yhteyttä
ei kuitenkaan ole riittävästi tutkittu, erityisesti laajemmasta näkökulmasta, joka
ottaa huomioon laajemmin eri toimijat palveluekosysteemissä. Tässä tutkimuksessa etsittiin tapoja, joilla älyteknologia vaikuttaa arvon yhteisluontiin palveluekosysteemeissä. Kirjallisuuskatsauksen perusteella älyteknologia vaikuttaa
palveluekosysteemien arvon yhteisluontiin vaikuttamalla sen instituutioihin,
toimijoihin, resurssien integrointiin sekä palveluiden vaihdantaan. Tapaustutkimuksena toteutetussa empiirisessä osiossa, jossa tutustuttiin Wisehockeyn älykiekkopalvelun vaikutuksiin Liigan palveluekosysteemissä, todettiin instituutioiden vaikuttavan ennemminkin älypalvelun käyttöön. Älyteknologian todettiin
vaikuttavan palveluekosysteemin toimijoihin ja palveluiden vaihdantaan. Merkittävimmät tulokset saatiin resurssien integroinnin osalta, jossa älyteknologian
todettiin vaikuttavan resurssien integrointiin, ja toisaalta toimijoiden resurssien
integroinnin prosessit vaikuttivat niiden älyteknologian käyttöön.
With the increasingly networked business environment, service ecosystems in
which several actors co-create value by providing service to each other under the
influence of common institutions has arisen as a new research avenue within service-dominant logic literature. At the same time, by the development of several
technologies, various smart technology solutions have emerged, in which physical devices combined with digital components connect the devices to each other
and various information systems, enabling new types of services and ways for
value co-creation. However, the relationship between the two phenomena has
not been sufficiently researched, especially from a broader perspective which
takes the various actors in a service ecosystem into account. This research explored different ways in which smart technology influences the co-creation of
value in service ecosystems. Based on the literature review, smart technology influences the co-creation of the value in service ecosystems by influencing its institutions, actors, resource integration, and service exchange. Results of the empirical part of this research, which was conducted as a case study which explored
the effects of Wisehockey’s real-time sport analytics platform on Liiga service
ecosystem suggests that institutions affect smart technology use. The results suggest smart technology influences the actors and service exchange in the service
ecosystem. The most significant results were found on resource integration, as
smart technology was seen influencing resource integration, and on the other
hand the actor’s processes of resource integration influenced its smart technology
use.
|