Psykologinen pääoma musiikinopettajien työhyvinvoinnin voimavarana

Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää musiikinopettajien työhyvinvoinnin kokemusta psykologisen pääoman käsitteen näkökulmasta. Psykologinen pääoma koostuu sinnikkyydestä, itseluottamuksesta, tulevaisuususkosta ja realistisesta optimismista. Tutkimuksessa selvitettiin, miten musiik...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tykkyläinen, Linda
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82257
_version_ 1826225708402212864
author Tykkyläinen, Linda
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Tykkyläinen, Linda Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Tykkyläinen, Linda Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Tykkyläinen, Linda
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää musiikinopettajien työhyvinvoinnin kokemusta psykologisen pääoman käsitteen näkökulmasta. Psykologinen pääoma koostuu sinnikkyydestä, itseluottamuksesta, tulevaisuususkosta ja realistisesta optimismista. Tutkimuksessa selvitettiin, miten musiikinopettajat kuvaavat omaa psykologista pääomaansa, mitkä siinä koetaan vahvuuksiksi ja mitä ominaisuuksia heidän mukaansa tulisi vahvistaa. Lisäksi selvitin psykologisen pääoman vaikutusta heidän työhyvinvointikokemukseensa. Toteutin tutkimuksen narratiivisena tutkimuksena ja keräsin aineiston sähköisen kirjoitustehtävän avulla. Rakensin kirjoitustehtävän psykologisen pääoman teoreettisen mallin ja lisäkysymysten pohjalta. Aineisto koostui kymmenen musiikinopettajan kirjoitelmasta. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Tulokset osoittivat, että musiikinopettajat tunnistavat psykologisen pääoman ja sen osatekijät työhyvinvointiin vaikuttavana tekijänä ja näitä arvioitiin vahvuuksien ja heikkouksien näkökulmasta. Opettajat voivat työssään pääosin hyvin, eikä uupumusasteista väsymystä ilmennyt kuin yhdellä vastaajista. Musiikinopettajien työhyvinvointi selittyi osaksi vahvalla psykologisella pääomalla, kuten hyvällä itseluottamuksella ja tulevaisuususkolla. Psykologisen pääoman lisäksi myös sosiaalisen ja rakenteellisen pää- oman koettiin vaikuttavan työhyvinvointiin. Työyhteisön ja rehtoreiden tuen koettiin lisäävän työhyvinvointia, kun taas erilaisten työoloihin liittyvien asioiden, kuten opetuksen ulkopuolisen lisätyön, tiukkojen aikataulujen ja paperisista opetusmateriaaleista luopumisen nähtiin heikentävän työssä jaksamista.
first_indexed 2022-07-07T20:03:54Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Erkkil\u00e4, Jaakko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tykkyl\u00e4inen, Linda", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-07-07T04:54:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-07-07T04:54:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82257", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 musiikinopettajien ty\u00f6hyvinvoinnin kokemusta psykologisen p\u00e4\u00e4oman k\u00e4sitteen n\u00e4k\u00f6kulmasta. Psykologinen p\u00e4\u00e4oma koostuu sinnikkyydest\u00e4, itseluottamuksesta, tulevaisuususkosta ja realistisesta optimismista. Tutkimuksessa selvitettiin, miten musiikinopettajat kuvaavat omaa psykologista p\u00e4\u00e4omaansa, mitk\u00e4 siin\u00e4 koetaan vahvuuksiksi ja mit\u00e4 ominaisuuksia heid\u00e4n mukaansa tulisi vahvistaa. Lis\u00e4ksi selvitin psykologisen p\u00e4\u00e4oman vaikutusta heid\u00e4n ty\u00f6hyvinvointikokemukseensa.\nToteutin tutkimuksen narratiivisena tutkimuksena ja ker\u00e4sin aineiston s\u00e4hk\u00f6isen kirjoitusteht\u00e4v\u00e4n avulla. Rakensin kirjoitusteht\u00e4v\u00e4n psykologisen p\u00e4\u00e4oman teoreettisen mallin ja lis\u00e4kysymysten pohjalta. Aineisto koostui kymmenen musiikinopettajan kirjoitelmasta. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla.\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 musiikinopettajat tunnistavat psykologisen p\u00e4\u00e4oman ja sen osatekij\u00e4t ty\u00f6hyvinvointiin vaikuttavana tekij\u00e4n\u00e4 ja n\u00e4it\u00e4 arvioitiin vahvuuksien ja heikkouksien n\u00e4k\u00f6kulmasta. Opettajat voivat ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n p\u00e4\u00e4osin hyvin, eik\u00e4 uupumusasteista v\u00e4symyst\u00e4 ilmennyt kuin yhdell\u00e4 vastaajista. Musiikinopettajien ty\u00f6hyvinvointi selittyi osaksi vahvalla psykologisella p\u00e4\u00e4omalla, kuten hyv\u00e4ll\u00e4 itseluottamuksella ja tulevaisuususkolla. Psykologisen p\u00e4\u00e4oman lis\u00e4ksi my\u00f6s sosiaalisen ja rakenteellisen p\u00e4\u00e4- oman koettiin vaikuttavan ty\u00f6hyvinvointiin. Ty\u00f6yhteis\u00f6n ja rehtoreiden tuen koettiin lis\u00e4\u00e4v\u00e4n ty\u00f6hyvinvointia, kun taas erilaisten ty\u00f6oloihin liittyvien asioiden, kuten opetuksen ulkopuolisen lis\u00e4ty\u00f6n, tiukkojen aikataulujen ja paperisista opetusmateriaaleista luopumisen n\u00e4htiin heikent\u00e4v\u00e4n ty\u00f6ss\u00e4 jaksamista.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-07-07T04:54:02Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-07-07T04:54:02Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "59", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "psykologinen p\u00e4\u00e4oma", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6ss\u00e4 jaksaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Psykologinen p\u00e4\u00e4oma musiikinopettajien ty\u00f6hyvinvoinnin voimavarana", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202207073847", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "jaksaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikinopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_82257
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:51Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/35bcf7bb-d516-47d0-a0be-057bc805b8ed\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202207073847.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tykkyläinen, Linda Psykologinen pääoma musiikinopettajien työhyvinvoinnin voimavarana psykologinen pääoma työssä jaksaminen Musiikkikasvatus Music Education 3052 työhyvinvointi hyvinvointi opetus jaksaminen musiikki opettajat musiikinopettajat
title Psykologinen pääoma musiikinopettajien työhyvinvoinnin voimavarana
title_full Psykologinen pääoma musiikinopettajien työhyvinvoinnin voimavarana
title_fullStr Psykologinen pääoma musiikinopettajien työhyvinvoinnin voimavarana Psykologinen pääoma musiikinopettajien työhyvinvoinnin voimavarana
title_full_unstemmed Psykologinen pääoma musiikinopettajien työhyvinvoinnin voimavarana Psykologinen pääoma musiikinopettajien työhyvinvoinnin voimavarana
title_short Psykologinen pääoma musiikinopettajien työhyvinvoinnin voimavarana
title_sort psykologinen pääoma musiikinopettajien työhyvinvoinnin voimavarana
title_txtP Psykologinen pääoma musiikinopettajien työhyvinvoinnin voimavarana
topic psykologinen pääoma työssä jaksaminen Musiikkikasvatus Music Education 3052 työhyvinvointi hyvinvointi opetus jaksaminen musiikki opettajat musiikinopettajat
topic_facet 3052 Music Education Musiikkikasvatus hyvinvointi jaksaminen musiikinopettajat musiikki opettajat opetus psykologinen pääoma työhyvinvointi työssä jaksaminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82257 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202207073847
work_keys_str_mv AT tykkyläinenlinda psykologinenpääomamusiikinopettajientyöhyvinvoinninvoimavarana