Summary: | Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää musiikinopettajien työhyvinvoinnin kokemusta psykologisen pääoman käsitteen näkökulmasta. Psykologinen pääoma koostuu sinnikkyydestä, itseluottamuksesta, tulevaisuususkosta ja realistisesta optimismista. Tutkimuksessa selvitettiin, miten musiikinopettajat kuvaavat omaa psykologista pääomaansa, mitkä siinä koetaan vahvuuksiksi ja mitä ominaisuuksia heidän mukaansa tulisi vahvistaa. Lisäksi selvitin psykologisen pääoman vaikutusta heidän työhyvinvointikokemukseensa.
Toteutin tutkimuksen narratiivisena tutkimuksena ja keräsin aineiston sähköisen kirjoitustehtävän avulla. Rakensin kirjoitustehtävän psykologisen pääoman teoreettisen mallin ja lisäkysymysten pohjalta. Aineisto koostui kymmenen musiikinopettajan kirjoitelmasta. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Tulokset osoittivat, että musiikinopettajat tunnistavat psykologisen pääoman ja sen osatekijät työhyvinvointiin vaikuttavana tekijänä ja näitä arvioitiin vahvuuksien ja heikkouksien näkökulmasta. Opettajat voivat työssään pääosin hyvin, eikä uupumusasteista väsymystä ilmennyt kuin yhdellä vastaajista. Musiikinopettajien työhyvinvointi selittyi osaksi vahvalla psykologisella pääomalla, kuten hyvällä itseluottamuksella ja tulevaisuususkolla. Psykologisen pääoman lisäksi myös sosiaalisen ja rakenteellisen pää- oman koettiin vaikuttavan työhyvinvointiin. Työyhteisön ja rehtoreiden tuen koettiin lisäävän työhyvinvointia, kun taas erilaisten työoloihin liittyvien asioiden, kuten opetuksen ulkopuolisen lisätyön, tiukkojen aikataulujen ja paperisista opetusmateriaaleista luopumisen nähtiin heikentävän työssä jaksamista.
|