Digitalisaation vaikutukset uutismedian kuluttajakäyttäytymiseen

Digitalisaatio on vaikuttanut laajasti yhteiskuntamme jokaiseen osa-alueeseen. Journalismi ja sen kulutus ei ole tässä poikkeus vaan elämme mediamurroksen aikaa. Digitalisaatio on muuttanut uutismedioiden toimintatapoja, jonka seurauksena myös kuluttajakäyttäytyminen on muuttunut. Nykyään kuluttajal...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Pasanen, Miika
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82232
_version_ 1828193202984714240
author Pasanen, Miika
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Pasanen, Miika Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Pasanen, Miika Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Pasanen, Miika
datasource_str_mv jyx
description Digitalisaatio on vaikuttanut laajasti yhteiskuntamme jokaiseen osa-alueeseen. Journalismi ja sen kulutus ei ole tässä poikkeus vaan elämme mediamurroksen aikaa. Digitalisaatio on muuttanut uutismedioiden toimintatapoja, jonka seurauksena myös kuluttajakäyttäytyminen on muuttunut. Nykyään kuluttajalle syötetään informaatiota joka puolelta eivätkä uutismediat ole enää tiedon portinvartijoina. Tämän tutkielman tarkoitus on selvittää digitalisaation vaikutuksia uutismedian kuluttajakäyttäytymiseen sekä eri kuluttajaryhmien välisiä eroja. Tämän lisäksi käsitellään journalismin historiaa, sen periaatteita ja määritellään termejä kuten digitalisaatio, teknologia- ja mediakonvergenssi sekä käsitellään journalismin tulevaisuuden algoritmisia ratkaisuja. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena ja se pohjautuu aikaisempaan tutkimukseen. Tutkimuksesta kävi ilmi, että kuluttajien pääsääntöinen tapa kuluttaa uutis-mediaa löytyy internetistä. Kuluttajat ovat omaksuneet digitalisaation mahdollistamat hyödyt ja he odottavat ilmaista ja nopeaa tiedonsaantia. Kuluttajat ovat myös aikaisempaa aktiivisempia ja ovat vuorovaikutuksessa uutismedioiden kanssa, vaikkakin viime vuosina tämä on ollut laskussa. Kuluttajaryhmien kulutuskäyttäytymisessä on suuria eroja. Korkeasti kouluttautuneet, enemmän tienaavat ja nuoremmat ikäpolvet kuluttavat verkossa uutismediaa huomattavasti vastaparejaan enemmän. Digitalization has had a profound impact on every aspect of our society. Journalism and its consumption is no exception here and we are living in a time of media revolution. Digitalization has changed the way news media operate and as a result consumer behavior has also changed. Today, information is fed to the consumer from all sides and news media are no longer the gatekeepers of information. The purpose of this thesis is to investigate the effects of digitalization on the consumer behavior of journalistic content and the differences between different consumer groups. In addition, we discuss the history of journalism, its principles and define terms such as digitalization, technology- and media convergence, furthermore we discuss the algorithmic solutions for the future of journalism. This thesis was done as a literature review and is based on previous research. The study found that the main way consumers consume news media is by using the internet. Consumers have embraced the benefits of digitalization and expect free and fast access to information. Consumers are also more active than ever before and interact with the news media, although this has been declining in recent years. There are big differences in the consumption behavior of consumer groups. Highly educated, more earning and younger generations use significantly more online newsmedia than their counterparts.
first_indexed 2024-09-11T08:52:00Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Halttunen, Veikko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pasanen, Miika", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-07-06T05:25:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-07-06T05:25:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82232", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Digitalisaatio on vaikuttanut laajasti yhteiskuntamme jokaiseen osa-alueeseen. Journalismi ja sen kulutus ei ole t\u00e4ss\u00e4 poikkeus vaan el\u00e4mme mediamurroksen aikaa. Digitalisaatio on muuttanut uutismedioiden toimintatapoja, jonka seurauksena my\u00f6s kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytyminen on muuttunut. Nyky\u00e4\u00e4n kuluttajalle sy\u00f6tet\u00e4\u00e4n informaatiota joka puolelta eiv\u00e4tk\u00e4 uutismediat ole en\u00e4\u00e4 tiedon portinvartijoina. T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoitus on selvitt\u00e4\u00e4 digitalisaation vaikutuksia uutismedian kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytymiseen sek\u00e4 eri kuluttajaryhmien v\u00e4lisi\u00e4 eroja. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n journalismin historiaa, sen periaatteita ja m\u00e4\u00e4ritell\u00e4\u00e4n termej\u00e4 kuten digitalisaatio, teknologia- ja mediakonvergenssi sek\u00e4 k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n journalismin tulevaisuuden algoritmisia ratkaisuja. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena ja se pohjautuu aikaisempaan tutkimukseen. Tutkimuksesta k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 kuluttajien p\u00e4\u00e4s\u00e4\u00e4nt\u00f6inen tapa kuluttaa uutis-mediaa l\u00f6ytyy internetist\u00e4. Kuluttajat ovat omaksuneet digitalisaation mahdollistamat hy\u00f6dyt ja he odottavat ilmaista ja nopeaa tiedonsaantia. Kuluttajat ovat my\u00f6s aikaisempaa aktiivisempia ja ovat vuorovaikutuksessa uutismedioiden kanssa, vaikkakin viime vuosina t\u00e4m\u00e4 on ollut laskussa. Kuluttajaryhmien kulutusk\u00e4ytt\u00e4ytymisess\u00e4 on suuria eroja. Korkeasti kouluttautuneet, enemm\u00e4n tienaavat ja nuoremmat ik\u00e4polvet kuluttavat verkossa uutismediaa huomattavasti vastaparejaan enemm\u00e4n.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Digitalization has had a profound impact on every aspect of our society. Journalism and its consumption is no exception here and we are living in a time of media revolution. Digitalization has changed the way news media operate and as a result consumer behavior has also changed. Today, information is fed to the consumer from all sides and news media are no longer the gatekeepers of information. The purpose of this thesis is to investigate the effects of digitalization on the consumer behavior of journalistic content and the differences between different consumer groups. In addition, we discuss the history of journalism, its principles and define terms such as digitalization, technology- and media convergence, furthermore we discuss the algorithmic solutions for the future of journalism. This thesis was done as a literature review and is based on previous research. The study found that the main way consumers consume news media is by using the internet. Consumers have embraced the benefits of digitalization and expect free and fast access to information. Consumers are also more active than ever before and interact with the news media, although this has been declining in recent years. There are big differences in the consumption behavior of consumer groups. Highly educated, more earning and younger generations use significantly more online newsmedia than their counterparts.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-07-06T05:25:01Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-07-06T05:25:01Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "34", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "verkkouutiset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Digitalisaation vaikutukset uutismedian kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytymiseen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202207063831", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "algoritmit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "konvergenssi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitalisaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "journalismi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuluttajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_82232
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:23Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/60e31b13-3b81-4b77-a368-cddf401eeabf\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202207063831.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pasanen, Miika Digitalisaation vaikutukset uutismedian kuluttajakäyttäytymiseen verkkouutiset Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 algoritmit konvergenssi kuluttajakäyttäytyminen digitalisaatio journalismi kuluttajat kulutus media
title Digitalisaation vaikutukset uutismedian kuluttajakäyttäytymiseen
title_full Digitalisaation vaikutukset uutismedian kuluttajakäyttäytymiseen
title_fullStr Digitalisaation vaikutukset uutismedian kuluttajakäyttäytymiseen Digitalisaation vaikutukset uutismedian kuluttajakäyttäytymiseen
title_full_unstemmed Digitalisaation vaikutukset uutismedian kuluttajakäyttäytymiseen Digitalisaation vaikutukset uutismedian kuluttajakäyttäytymiseen
title_short Digitalisaation vaikutukset uutismedian kuluttajakäyttäytymiseen
title_sort digitalisaation vaikutukset uutismedian kuluttajakäyttäytymiseen
title_txtP Digitalisaation vaikutukset uutismedian kuluttajakäyttäytymiseen
topic verkkouutiset Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 algoritmit konvergenssi kuluttajakäyttäytyminen digitalisaatio journalismi kuluttajat kulutus media
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede algoritmit digitalisaatio journalismi konvergenssi kuluttajakäyttäytyminen kuluttajat kulutus media verkkouutiset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82232 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202207063831
work_keys_str_mv AT pasanenmiika digitalisaationvaikutuksetuutismediankuluttajakäyttäytymiseen