"Fake it till you make it" huijarisyndrooma ilmiönä musiikin ammattiopiskelussa

Tutkin maisterintutkielmassani huijarisyndroomaa ilmiönä musiikin ammattiopiskelussa. Tutkielmani teoreettinen viitekehys koostui kahdesta pääluvusta: huijarisyndrooman ilmenemisestä ja sen luomista ilmiöistä sekä musiikin ammattiopiskelun vaativuudesta ja muusikkouden ja perfektionismin tarkastelus...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kylmälä, Sirja
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82188
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkin maisterintutkielmassani huijarisyndroomaa ilmiönä musiikin ammattiopiskelussa. Tutkielmani teoreettinen viitekehys koostui kahdesta pääluvusta: huijarisyndrooman ilmenemisestä ja sen luomista ilmiöistä sekä musiikin ammattiopiskelun vaativuudesta ja muusikkouden ja perfektionismin tarkastelusta. Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa määrällisen tutkimuksen menetelmin, kuinka yleistä huijarisyndroomaan viittaavien ajatusten kokeminen on musiikin ammattiopiskelijoilla. Tämän aiheen taustalla on kiinnostus saada lisää näkyvyyttä tälle ilmiölle ja tietoa sen yleisyydestä. Tutkimuksen kohteena toimivat musiikin ammattiopiskelijat. Tutkielmassa tarkasteltiin, kuinka paljon huijarisyndroomaan viittaavia ajatuksia koetaan, millaisissa tilanteissa näitä ajatuksia syntyy eniten, ja selittävätkö taustamuuttujat (ikä, sukupuoli, instrumentti, opintojen kesto) huijarisyndrooman kokemisen määrää. Määrällisen tutkimuksen tutkimusaineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeella. Kyselyyn vastasi 112 musiikin ammattiopiskelijaa eri puolilta Suomea. Huijarisyndrooman kokemista tarkasteltiin saatujen keskiarvojen avulla. Tuloksista selvisi, että hyvin monet musiikin ammattiopiskelijat kokevat paljon huijarisyndroomaan viittaavia ajatuksia. Tulosten mukaan epäonnistumisen pelko, vertailu sekä pelko siitä, että muut huomaavat puutteita omassa musiikillisessa osaamisessa koettiin yleisimmiksi huijarisyndroomaa aiheuttaviksi kokemuksiksi. Tuloksista nousi esiin, että musiikin ammattiopiskelijoista naiset kokevat huijarisyndroomaa miehiä enemmän, ja tyylisuunnista klassisen musiikin opiskelijat kokevat huijarisyndroomaa enemmän kuin pop/jazz musiikin opiskelijat. Mikään yksi tekijä ei selitä täysin huijarisyndrooman ilmiötä, sillä hyvin monet tekijät vaikuttavat ilmiön syntymiseen. Kuitenkin tietyt tekijät nousivat tutkimuksessa vahvemmin osoittamaan huijarisyndrooman ilmiötä ja sen ilmenemistä musiikin ammattiopiskelussa.