Toimintaympäristön vaikutukset osuuskuntamuotoiselle pankkiliiketoiminnalle tapaus OP Ryhmä 2010-2020

Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää, miten erilaisiin toimintaympäristössä tapahtuviin muutoksiin on OP Ryhmässä havahduttu, missä vaiheessa ja millä tavoin ne ovat näkyneet OP Ryhmän strategiassa vuosina 2010– 2020. Yksittäisen yrityksen strategisen suunnittelun ja johtamisen kanna...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Seppo, Selma, Hagelberg, Kirsti
Muut tekijät: Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82186
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää, miten erilaisiin toimintaympäristössä tapahtuviin muutoksiin on OP Ryhmässä havahduttu, missä vaiheessa ja millä tavoin ne ovat näkyneet OP Ryhmän strategiassa vuosina 2010– 2020. Yksittäisen yrityksen strategisen suunnittelun ja johtamisen kannalta on tärkeää, kuinka muutoksiin vastataan ja missä ajassa. Tutkimus selkeyttää samalla koko pankkialaa koskettavia muutoksia vuosikymmenen aikana. Tutkimuksessa näkyy konkreettisesti toimintaympäristön ja strategian välinen yhteys, koska toimintaympäristön muutokset ja OP Ryhmän strategiset linjaukset ovat koottu yhteiseksi aikajanaksi tutkimuksen tuloksiin. Tutkimuksen taustalla on finanssialalla koettu historiallisen voimakas toiminta- ja kilpailuympäristön muutos, mikä lähti liikkeelle finanssikriisistä 2008, joka johti myöhemmin Euroopan velkakriisiin. Kriisit aiheuttivat pitkäaikaisen taloustaantuman, erittäin matalan korkotason ja huomattavan määrän lisää pankkien sääntelyä, mitkä vaikuttivat pankkien kannattavuuteen. Myös digitalisaatio ja globalisaatio ovat aiheuttaneet organisaatioille muutospaineita. Tutkimuksen tulokset vahvistavat, että toimintaympäristön muutokset ovat olleet merkittäviä ja aiheuttaneet murroksen finanssialalle. OP Ryhmä on silti säilyttänyt kilpailukykynsä ja onnistunut strategiallaan vastaamaan moniin toimintaympäristön vaatimuksiin. OP Ryhmän asema markkinoilla on vahvistunut ja omistajajäsenten määrä on kasvanut tarkastellulla ajanjaksolla. Sen lisäksi on kehitetty uusia tapoja palvella asiakkaita kustannustehokkaasti. Muutokset strategiassa ovat silti olleet rajuja ja linjaukset ovat vaihtuneet etenkin vuonna 2016 ja vuonna 2020 pääjohtajan vaihtumisen jälkeen.