Vasen- ja sekakätisten nuorten kokemuksia lateraalisuuden merkityksistä liikuntataitojen oppimisessa ja urheilussa

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millainen merkitys vasen- ja sekakätisyydellä on liikuntataitojen oppimisessa ja urheilussa. Aikaisemmissa tutkimuksissa vasenkätisyys on yhdistetty heikompaan motoriseen suorituskykyyn lapsuusiässä. Kuitenkin vasenkätiset ovat menestyneet erittäin hyvin huip...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pietikäinen, Ville
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82132
_version_ 1826225782303752192
author Pietikäinen, Ville
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Pietikäinen, Ville Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Pietikäinen, Ville Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Pietikäinen, Ville
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millainen merkitys vasen- ja sekakätisyydellä on liikuntataitojen oppimisessa ja urheilussa. Aikaisemmissa tutkimuksissa vasenkätisyys on yhdistetty heikompaan motoriseen suorituskykyyn lapsuusiässä. Kuitenkin vasenkätiset ovat menestyneet erittäin hyvin huippu-urheilussa. Tutkimuksen tavoitteena on kartoittaa mahdollisia tekijöitä, jotka voivat aiheuttaa haasteita liikuntataitojen harjoittelussa, sekä kartoittaa tekijöitä, jotka voivat selittää vasenkätisyyden etua tietyissä urheilulajeissa. Tutkimus oli metodologialtaan laadullinen ja viitekehykseltään fenomenologinen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua. Tutkimukseen osallistui kahdeksan nuorta, joista neljä ilmoitti päälajinaan harrastavansa kamppailulajeja, kaksi jääurheilulajeja sekä kaksi yleisurheilua. Tutkittavista kuusi oli vasen- ja kaksi sekakätisiä. Tutkittavat ilmoittivat käyttäneensä valikoivasti molempia käsiään erilaisissa tehtävissä, mikä voi olla seurausta fyysisestä ja sosiaalisesta ympäristön vaikutuksesta. Taitoharjoittelun alkuvaiheessa tutkittavat kokivat haasteita dominoivan kehon puolen hahmotuksessa. Tämä voi olla seurausta vasen- ja sekakätisille ominaisesta selkeän lateraalisuuden puutteesta. Taitoharjoittelun alkuvaiheessa tutkittavat kokivat liikuntatehtävän suorittamisen haastavaksi, kun ohjeistus suoritteeseen oli tullut oikeakätiseltä. Vasen- ja sekakätisyys voivat olla liikuntataitojen oppimista hidastavia ominaisuuksia erityisesti taitoharjoittelun alkuvaiheessa, mikä on perusteltua huomioida liikunnanopetuksessa ja urheiluvalmennuksessa. Kehon puolisuudella koettiin olevan merkitystä vain vuorovaikutuksellisissa urheilulajeissa. Tutkittavat kokivat hallitsevan ei-dominoivaa kättään tai kehon puoltaan kohtuullisen hyvin. Tämä nähtiin etuna erityisesti kamppailulajeissa. Vasenkätisyyden koettiin tuovan etua kamppailulajeissa ja jääkiekossa harvemman esiintyvyyden takia. The purpose of this study was to determine how left- and mixed-handedness is reflected in learning sports related skills and in sports performance. In previous studies, left-handedness has been associated with inferior motor performance in childhood. However, left-handers have been very successful in various sports. The aim of this study was to identify potential factors that may pose challenges to sports related skills training, as well as those that may describe the benefits of left-handedness in certain sports. The research was qualitative in nature and phenomenological in its frame of reference. A semi-structured interview was used as the research method. Eight adolescents took part in the study, four of whom reported practicing martial arts, two ice sports and two track and field. Six of the respondents were classified as left-handed and two as mixed- handed. The subjects reported that they used both hands selectively in different tasks, which may result from both physical and social environmental influences. In the early stages of the skill training subjects experienced challenges in perceiving the dominant side of the body. This may be due to the lack of clear laterality inherent in left- and mixed- handedness. Completing a sports related task was considered challenging if the performance had been instructed by a right-handed instructor. Left- and mixed-handedness may be traits that interfere the learning of sports related skills especially in the early stages of skills training, which should be considered in physical education and sports coaching. Laterality was perceived to be relevant only in interactive sports. The subjects stated that they controlled their non-dominant hand or -side reasonably well, which was thought to be an advantage especially in martial arts and ice hockey. Left-handedness was experienced to provide advantage in interactive sports, due to its lower incidence.
first_indexed 2022-06-30T20:00:31Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Jaakkola, Timo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pietik\u00e4inen, Ville", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-30T09:42:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-30T09:42:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82132", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millainen merkitys vasen- ja sekak\u00e4tisyydell\u00e4 on liikuntataitojen oppimisessa ja urheilussa. Aikaisemmissa tutkimuksissa vasenk\u00e4tisyys on yhdistetty heikompaan motoriseen suorituskykyyn lapsuusi\u00e4ss\u00e4. Kuitenkin vasenk\u00e4tiset ovat menestyneet eritt\u00e4in hyvin huippu-urheilussa. Tutkimuksen tavoitteena on kartoittaa mahdollisia tekij\u00f6it\u00e4, jotka voivat aiheuttaa haasteita liikuntataitojen harjoittelussa, sek\u00e4 kartoittaa tekij\u00f6it\u00e4, jotka voivat selitt\u00e4\u00e4 vasenk\u00e4tisyyden etua tietyiss\u00e4 urheilulajeissa.\n\nTutkimus oli metodologialtaan laadullinen ja viitekehykselt\u00e4\u00e4n fenomenologinen. Tutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin puolistrukturoitua haastattelua. Tutkimukseen osallistui kahdeksan nuorta, joista nelj\u00e4 ilmoitti p\u00e4\u00e4lajinaan harrastavansa kamppailulajeja, kaksi j\u00e4\u00e4urheilulajeja sek\u00e4 kaksi yleisurheilua. Tutkittavista kuusi oli vasen- ja kaksi sekak\u00e4tisi\u00e4.\n\nTutkittavat ilmoittivat k\u00e4ytt\u00e4neens\u00e4 valikoivasti molempia k\u00e4si\u00e4\u00e4n erilaisissa teht\u00e4viss\u00e4, mik\u00e4 voi olla seurausta fyysisest\u00e4 ja sosiaalisesta ymp\u00e4rist\u00f6n vaikutuksesta. Taitoharjoittelun alkuvaiheessa tutkittavat kokivat haasteita dominoivan kehon puolen hahmotuksessa. T\u00e4m\u00e4 voi olla seurausta vasen- ja sekak\u00e4tisille ominaisesta selke\u00e4n lateraalisuuden puutteesta. Taitoharjoittelun alkuvaiheessa tutkittavat kokivat liikuntateht\u00e4v\u00e4n suorittamisen haastavaksi, kun ohjeistus suoritteeseen oli tullut oikeak\u00e4tiselt\u00e4. Vasen- ja sekak\u00e4tisyys voivat olla liikuntataitojen oppimista hidastavia ominaisuuksia erityisesti taitoharjoittelun alkuvaiheessa, mik\u00e4 on perusteltua huomioida liikunnanopetuksessa ja urheiluvalmennuksessa. Kehon puolisuudella koettiin olevan merkityst\u00e4 vain vuorovaikutuksellisissa urheilulajeissa. Tutkittavat kokivat hallitsevan ei-dominoivaa k\u00e4tt\u00e4\u00e4n tai kehon puoltaan kohtuullisen hyvin. T\u00e4m\u00e4 n\u00e4htiin etuna erityisesti kamppailulajeissa. Vasenk\u00e4tisyyden koettiin tuovan etua kamppailulajeissa ja j\u00e4\u00e4kiekossa harvemman esiintyvyyden takia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The purpose of this study was to determine how left- and mixed-handedness is reflected in learning sports related skills and in sports performance. In previous studies, left-handedness has been associated with inferior motor performance in childhood. However, left-handers have been very successful in various sports. The aim of this study was to identify potential factors that may pose challenges to sports related skills training, as well as those that may describe the benefits of left-handedness in certain sports.\n\nThe research was qualitative in nature and phenomenological in its frame of reference. A semi-structured interview was used as the research method. Eight adolescents took part in the study, four of whom reported practicing martial arts, two ice sports and two track and field. Six of the respondents were classified as left-handed and two as mixed- handed. \n\nThe subjects reported that they used both hands selectively in different tasks, which may result from both physical and social environmental influences. In the early stages of the skill training subjects experienced challenges in perceiving the dominant side of the body. This may be due to the lack of clear laterality inherent in left- and mixed- handedness. Completing a sports related task was considered challenging if the performance had been instructed by a right-handed instructor. Left- and mixed-handedness may be traits that interfere the learning of sports related skills especially in the early stages of skills training, which should be considered in physical education and sports coaching. Laterality was perceived to be relevant only in interactive sports. The subjects stated that they controlled their non-dominant hand or -side reasonably well, which was thought to be an advantage especially in martial arts and ice hockey. Left-handedness was experienced to provide advantage in interactive sports, due to its lower incidence.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-06-30T09:42:30Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-30T09:42:30Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "75", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00e4tisyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lateraalisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kehon puolisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "taidon oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Vasen- ja sekak\u00e4tisten nuorten kokemuksia lateraalisuuden merkityksist\u00e4 liikuntataitojen oppimisessa ja urheilussa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206303733", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oikeak\u00e4tisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "urheilu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vasenk\u00e4tisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motoriset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_82132
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:31Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/fb9fcc2f-27b6-489b-90ab-56dad8c434f0\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202206303733.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pietikäinen, Ville Vasen- ja sekakätisten nuorten kokemuksia lateraalisuuden merkityksistä liikuntataitojen oppimisessa ja urheilussa kätisyys lateraalisuus kehon puolisuus taidon oppiminen Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 oikeakätisyys liikunta urheilu vasenkätisyys oppiminen nuoret motoriset taidot
title Vasen- ja sekakätisten nuorten kokemuksia lateraalisuuden merkityksistä liikuntataitojen oppimisessa ja urheilussa
title_full Vasen- ja sekakätisten nuorten kokemuksia lateraalisuuden merkityksistä liikuntataitojen oppimisessa ja urheilussa
title_fullStr Vasen- ja sekakätisten nuorten kokemuksia lateraalisuuden merkityksistä liikuntataitojen oppimisessa ja urheilussa Vasen- ja sekakätisten nuorten kokemuksia lateraalisuuden merkityksistä liikuntataitojen oppimisessa ja urheilussa
title_full_unstemmed Vasen- ja sekakätisten nuorten kokemuksia lateraalisuuden merkityksistä liikuntataitojen oppimisessa ja urheilussa Vasen- ja sekakätisten nuorten kokemuksia lateraalisuuden merkityksistä liikuntataitojen oppimisessa ja urheilussa
title_short Vasen- ja sekakätisten nuorten kokemuksia lateraalisuuden merkityksistä liikuntataitojen oppimisessa ja urheilussa
title_sort vasen ja sekakätisten nuorten kokemuksia lateraalisuuden merkityksistä liikuntataitojen oppimisessa ja urheilussa
title_txtP Vasen- ja sekakätisten nuorten kokemuksia lateraalisuuden merkityksistä liikuntataitojen oppimisessa ja urheilussa
topic kätisyys lateraalisuus kehon puolisuus taidon oppiminen Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 oikeakätisyys liikunta urheilu vasenkätisyys oppiminen nuoret motoriset taidot
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education kehon puolisuus kätisyys lateraalisuus liikunta motoriset taidot nuoret oikeakätisyys oppiminen taidon oppiminen urheilu vasenkätisyys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82132 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206303733
work_keys_str_mv AT pietikäinenville vasenjasekakätistennuortenkokemuksialateraalisuudenmerkityksistäliikuntataitoje