Exploring process automation opportunities Power Platform and Robot Framework

Prosessiautomaatiolla tarkoitetaan valittujen liiketoimintaprosessien muokkaamista sellaiseen muotoon, jossa erilaiset teknologiat voivat korvata ihmisen tekemän työn. Yleisimpiä prosessiautomaation muotoja ovat ohjelmistorobotiikka ja erilaiset integraatioratkaisut, mutta myös low-code kehity...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Saha, Jaakko
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82113
Description
Summary:Prosessiautomaatiolla tarkoitetaan valittujen liiketoimintaprosessien muokkaamista sellaiseen muotoon, jossa erilaiset teknologiat voivat korvata ihmisen tekemän työn. Yleisimpiä prosessiautomaation muotoja ovat ohjelmistorobotiikka ja erilaiset integraatioratkaisut, mutta myös low-code kehitys on avannut uusia mahdollisuuksia prosessiautomaation saralla. Nykyinen tutkimustieto on pääasiassa keskittynyt käsittelemään aihetta ohjelmistorobotiikan saralta, jonka vuoksi useissa tapauksissa ohjelmistorobotiikka on nähty ainoana prosessiautomaation muotona, vaikkei tämä pidä paikkaansa. Tässä tutkimuksessa tutustutaan prosessiautomaation käsitteeseen laajempana kokonaisuutena, jonka jälkeen prosessiautomaation tavoitteita käsitellään kahden eri teknologian näkökulmasta; ohjelmistorobotiikan ja low-code sovelluskehityksen. Teknologialajien toimintaa käytännön esimerkkeinä kuvastaa ohjelmistorobotiikan puolelta Robot Framework ja low-code sovelluskehityksen puolelta Microsoft Power Platform. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa toteutettuja prosessiautomaation ratkaisuja, niihin liittyviä kokemuksia, sekä prosessiautomaatioon liittyviä toiveita yleisesti. Aiemmassa tutkimusmateriaalissa on keskitytty hyvin vahvasti prosessiautomaation tuomiin kokemuksiin yritysten johdon, tai IT-asiantuntijoiden näkökulmasta. Tässä tutkimuksessa näkökulma otetaan henkilöiltä, jotka työskentelevät automatisoitujen prosessien parissa, mutta eivät välttämättä ole itse vastuussa automaation suunnittelusta tai toteutuksesta. Tutkimusmateriaali kerättiin kvalitatiivisella kyselylomakkeella, joka lähetettiin yhteensä kymmeneen eri yritykseen. Vastaajajoukkoa ei valikoitu yrityksen perusteella, vaan tiimeittäin riippuen siitä, työskenteleekö tiimi korkean automaatiopotentiaalin prosessien parissa. Vastaajajoukosta lähes kaikissa tiimeissä oli toteutettu prosessiautomaatiota jossain muodossa ja ratkaisuihin oltiin pääsääntöisesti tyytyväisiä. Merkittävimmät automaatiotoiveet liittyivät prosessiautomaation laajempaan hyödyntämiseen ja automaatioratkaisujen toimivuuden varmistamiseen. Positiivisina vaikutuksina koettiin työajan vapautuminen haastavimpiin tehtäviin. Negatiivisen vaikutuksen liittyivät lähinnä toimimattomien automaatioratkaisujen aiheuttamaan lisätyöhön ja stressiin, mutta myös huonosti suunniteltujen automaatioratkaisujen haittavaikutuksiin. Process automation means modifying selected business processes into a form, where different types of technologies can replace human interaction. Most common forms of process automation are robotic process automation (RPA) and different types of integration solutions, but for example low-code development has opened new opportunities for process automation. The current research material has mainly focused to view this phenomenon in the context of RPA, which is why it is a common misconception to consider RPA as the sole form of process automation, which is not accurate. This research focuses on process automation as a broader concept, which is focused on from two technological points of view: RPA and low-code development. Practical examples for these technologies offer Robot Framework for RPA and Microsoft Power Platform for low-code development. The purpose of this research is to increase understanding regarding implemented process automation solutions, experiences related to these solutions and the general hopes regarding process automation. Previous research material tends to focus on the experiences of organizations and IT-professionals. This research focuses on the experiences of people, who work with automated processes, without necessarily taking part in planning or implementing of solutions themselves. Research material was gathered using qualitative survey form, which was sent up to ten organizations. The group of responders was not chosen based on the organizations, but instead based on the teams, depending on if the team in questions works on processes that have high potential of process automation. Among the responder group, in almost every team had implemented some form of process automation in some form with responders being mainly satisfied with the solutions. Most common hopes regarding process automation related to more extensive use of process automation as well as ensuring the proper functionality of existing solutions. Positive impacts have been the freed-up time for more demanding tasks. Negative impacts mainly focused on the extra manual labor and stress caused by non-functioning automations, but also the various effects of poor automation management.