Oliosuuntautuneisuus pelikehityksessä

Pelien suunnittelun ja kehityksen yleisimpä keinoja on oliosuuntautuneisuuden hyödyntäminen. Olioajattelu perustuu käsitteeseen, jossa ohjelmiston, tai jonkin muun kokonaisuuden nähdään koostuvan monesta pienestä entiteetistä, jotka tekevät yhteistyötä jonkin asian saavuttamiseksi. Peleissä esiintyv...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Keränen, Harri
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82111
_version_ 1828193202973179904
author Keränen, Harri
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Keränen, Harri Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Keränen, Harri Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Keränen, Harri
datasource_str_mv jyx
description Pelien suunnittelun ja kehityksen yleisimpä keinoja on oliosuuntautuneisuuden hyödyntäminen. Olioajattelu perustuu käsitteeseen, jossa ohjelmiston, tai jonkin muun kokonaisuuden nähdään koostuvan monesta pienestä entiteetistä, jotka tekevät yhteistyötä jonkin asian saavuttamiseksi. Peleissä esiintyvät hahmot, esineet, ympäristöt ja niiden taustalla toimivat mekaniikat voivat hyödyntää oliosuuntautuneisuuden periaatteita. One of the most common ways of designing and developing a game is utilizing object-orientation. Thinking objects is based on a concept, where a software, or something else is seen as a compilation of many small entity, which work together to achieve something. In games, the characters, items, environments and the mechanics running in the background can utilize the principles of object-orientation.
first_indexed 2024-09-11T08:51:43Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Itkonen, Jonne", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ker\u00e4nen, Harri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-30T04:41:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-30T04:41:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82111", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Pelien suunnittelun ja kehityksen yleisimp\u00e4 keinoja on oliosuuntautuneisuuden hy\u00f6dynt\u00e4minen. Olioajattelu perustuu k\u00e4sitteeseen, jossa ohjelmiston, tai jonkin muun kokonaisuuden n\u00e4hd\u00e4\u00e4n koostuvan monesta pienest\u00e4 entiteetist\u00e4, jotka tekev\u00e4t yhteisty\u00f6t\u00e4 jonkin asian saavuttamiseksi. Peleiss\u00e4 esiintyv\u00e4t hahmot, esineet, ymp\u00e4rist\u00f6t ja niiden taustalla toimivat mekaniikat voivat hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 oliosuuntautuneisuuden periaatteita.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "One of the most common ways of designing and developing a game is utilizing object-orientation. Thinking objects is based on a concept, where a software, or something else is seen as a compilation of many small entity, which work together to achieve something. In games, the characters, items, environments and the mechanics running in the background can utilize the principles of object-orientation.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-06-30T04:41:27Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-30T04:41:27Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "26", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oliosuuntautuneisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Oliosuuntautuneisuus pelikehityksess\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206303711", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietotekniikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Mathematical Information Technology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "602", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peliohjelmointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelisuunnittelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietotekniikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietokonepelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "olio-ohjelmointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_82111
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:20Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/2c78b64a-c7b3-44bc-82e4-246119219736\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202206303711.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Keränen, Harri Oliosuuntautuneisuus pelikehityksessä oliosuuntautuneisuus Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 peliohjelmointi pelisuunnittelu pelit tietotekniikka tietokonepelit olio-ohjelmointi
title Oliosuuntautuneisuus pelikehityksessä
title_full Oliosuuntautuneisuus pelikehityksessä
title_fullStr Oliosuuntautuneisuus pelikehityksessä Oliosuuntautuneisuus pelikehityksessä
title_full_unstemmed Oliosuuntautuneisuus pelikehityksessä Oliosuuntautuneisuus pelikehityksessä
title_short Oliosuuntautuneisuus pelikehityksessä
title_sort oliosuuntautuneisuus pelikehityksessä
title_txtP Oliosuuntautuneisuus pelikehityksessä
topic oliosuuntautuneisuus Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 peliohjelmointi pelisuunnittelu pelit tietotekniikka tietokonepelit olio-ohjelmointi
topic_facet 602 Mathematical Information Technology Tietotekniikka olio-ohjelmointi oliosuuntautuneisuus peliohjelmointi pelisuunnittelu pelit tietokonepelit tietotekniikka
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82111 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206303711
work_keys_str_mv AT keränenharri oliosuuntautuneisuuspelikehityksessä