Yksilöiden kokemukset työssä oppimisen arvostuksesta, tuesta ja urakehityksestä

Tämän tutkimuksen tavoite oli selvittää miten pitkän työuran tehneet kokevat työssä oppimisen arvostuksen, tuen ja urakehityksen sekä kuinka riippuvaisia kaikki eri tekijät ovat toisistaan. Työssä oppiminen on merkittävä oppimisen muoto, jota tapahtuu arjessa viikoittain. Oppimista tapahtuu erilaisi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Wasenius, Minna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82109
_version_ 1826225685216100352
author Wasenius, Minna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Wasenius, Minna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Wasenius, Minna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Wasenius, Minna
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoite oli selvittää miten pitkän työuran tehneet kokevat työssä oppimisen arvostuksen, tuen ja urakehityksen sekä kuinka riippuvaisia kaikki eri tekijät ovat toisistaan. Työssä oppiminen on merkittävä oppimisen muoto, jota tapahtuu arjessa viikoittain. Oppimista tapahtuu erilaisissa verkostoissa, kollegoiden kanssa vuorovaikutuksessa ja myös vapaa-ajalla. Työpaikoilla voidaan tarjota ja luoda hyvä oppimisympäristö. Oppimisympäristöön kuuluu, että on hyvät rakenteet, osaa-mispolut ja ympäristöt, jotka tukevat oppimista. On oltava paikka, jossa voi reflektoida kollegojen kanssa. Kaikkien oppimisympäristöjen tulisi olla turvallisia, ja lisäksi on hyvä luoda organisaatioon oppimista tukeva kulttuuri, joka sallii myös virheitä ja keskeneräisyyttä sekä mahdollisuuden oppia virheistä. Ihmisinä emme ole kuitenkaan täydellisiä eikä sitä kannata myöskään tavoitella. Mikäli oppimisympäristö on luottamusta herättävä, me saamme luovuuden nousemaan. Tuloksien perusteella ei voida sanoa, että työssä oppiminen yksistään edistää urakehitystä, vaan yksilön tulee myös hankkia koulutusta. Työssä oppimisen vaikutukset urakehitykseen moni vastaaja oli ”samaa mieltä” tai ”osittain samaa” mieltä. Osa vastaajat nostivat esille, että kokivat myös arvostusta. Työssä oppimista on tuettu koulutuksen avulla ja yksilöt kokivat, että koulutuksesta ja valmennuksista on ollut heille hyötyä ja työ on sujunut paremmin. Kouluttautumista pidettiin myös tärkeänä urakehityksen näkökulmasta. Yksilöiden kokemukset pitkän uran arvostamisesta oli pääsääntöisesti positiivinen, mutta nähtiin myös, että työnantaja ei hyödynnä täysimääräisesti osaamista.
first_indexed 2022-06-30T20:00:31Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ukkonen-Mikkola, Tuulikki", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Wasenius, Minna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-30T04:28:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-30T04:28:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82109", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoite oli selvitt\u00e4\u00e4 miten pitk\u00e4n ty\u00f6uran tehneet kokevat ty\u00f6ss\u00e4 oppimisen arvostuksen, tuen ja urakehityksen sek\u00e4 kuinka riippuvaisia kaikki eri tekij\u00e4t ovat toisistaan.\nTy\u00f6ss\u00e4 oppiminen on merkitt\u00e4v\u00e4 oppimisen muoto, jota tapahtuu arjessa viikoittain. Oppimista tapahtuu erilaisissa verkostoissa, kollegoiden kanssa vuorovaikutuksessa ja my\u00f6s vapaa-ajalla. Ty\u00f6paikoilla voidaan tarjota ja luoda hyv\u00e4 oppimisymp\u00e4rist\u00f6. Oppimisymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n kuuluu, ett\u00e4 on hyv\u00e4t rakenteet, osaa-mispolut ja ymp\u00e4rist\u00f6t, jotka tukevat oppimista. On oltava paikka, jossa voi reflektoida kollegojen kanssa. Kaikkien oppimisymp\u00e4rist\u00f6jen tulisi olla turvallisia, ja lis\u00e4ksi on hyv\u00e4 luoda organisaatioon oppimista tukeva kulttuuri, joka sallii my\u00f6s virheit\u00e4 ja keskener\u00e4isyytt\u00e4 sek\u00e4 mahdollisuuden oppia virheist\u00e4. Ihmisin\u00e4 emme ole kuitenkaan t\u00e4ydellisi\u00e4 eik\u00e4 sit\u00e4 kannata my\u00f6sk\u00e4\u00e4n tavoitella. Mik\u00e4li oppimisymp\u00e4rist\u00f6 on luottamusta her\u00e4tt\u00e4v\u00e4, me saamme luovuuden nousemaan. Tuloksien perusteella ei voida sanoa, ett\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 oppiminen yksist\u00e4\u00e4n edist\u00e4\u00e4 urakehityst\u00e4, vaan yksil\u00f6n tulee my\u00f6s hankkia koulutusta. Ty\u00f6ss\u00e4 oppimisen vaikutukset urakehitykseen moni vastaaja oli \u201dsamaa mielt\u00e4\u201d tai \u201dosittain samaa\u201d mielt\u00e4. Osa vastaajat nostivat esille, ett\u00e4 kokivat my\u00f6s arvostusta. Ty\u00f6ss\u00e4 oppimista on tuettu koulutuksen avulla ja yksil\u00f6t kokivat, ett\u00e4 koulutuksesta ja valmennuksista on ollut heille hy\u00f6ty\u00e4 ja ty\u00f6 on sujunut paremmin. Kouluttautumista pidettiin my\u00f6s t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 urakehityksen n\u00e4k\u00f6kulmasta. Yksil\u00f6iden kokemukset pitk\u00e4n uran arvostamisesta oli p\u00e4\u00e4s\u00e4\u00e4nt\u00f6isesti positiivinen, mutta n\u00e4htiin my\u00f6s, ett\u00e4 ty\u00f6nantaja ei hy\u00f6dynn\u00e4 t\u00e4ysim\u00e4\u00e4r\u00e4isesti osaamista.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-06-30T04:28:34Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-30T04:28:34Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "56", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ammatillisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yksil\u00f6iden kokemukset ty\u00f6ss\u00e4 oppimisen arvostuksesta, tuesta ja urakehityksest\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206303709", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Aikuiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Adult Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mentorointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "professionalismi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ohjaus (neuvonta ja opastus)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6ss\u00e4oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "urakehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_82109
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:04Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Wasenius, Minna Yksilöiden kokemukset työssä oppimisen arvostuksesta, tuesta ja urakehityksestä ammatillisuus Aikuiskasvatus Adult Education 102 mentorointi professionalismi ohjaus (neuvonta ja opastus) tukeminen osaaminen työssäoppiminen urakehitys
title Yksilöiden kokemukset työssä oppimisen arvostuksesta, tuesta ja urakehityksestä
title_full Yksilöiden kokemukset työssä oppimisen arvostuksesta, tuesta ja urakehityksestä
title_fullStr Yksilöiden kokemukset työssä oppimisen arvostuksesta, tuesta ja urakehityksestä Yksilöiden kokemukset työssä oppimisen arvostuksesta, tuesta ja urakehityksestä
title_full_unstemmed Yksilöiden kokemukset työssä oppimisen arvostuksesta, tuesta ja urakehityksestä Yksilöiden kokemukset työssä oppimisen arvostuksesta, tuesta ja urakehityksestä
title_short Yksilöiden kokemukset työssä oppimisen arvostuksesta, tuesta ja urakehityksestä
title_sort yksilöiden kokemukset työssä oppimisen arvostuksesta tuesta ja urakehityksestä
title_txtP Yksilöiden kokemukset työssä oppimisen arvostuksesta, tuesta ja urakehityksestä
topic ammatillisuus Aikuiskasvatus Adult Education 102 mentorointi professionalismi ohjaus (neuvonta ja opastus) tukeminen osaaminen työssäoppiminen urakehitys
topic_facet 102 Adult Education Aikuiskasvatus ammatillisuus mentorointi ohjaus (neuvonta ja opastus) osaaminen professionalismi tukeminen työssäoppiminen urakehitys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82109 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206303709
work_keys_str_mv AT waseniusminna yksilöidenkokemuksettyössäoppimisenarvostuksestatuestajaurakehityksestä