Yksilöiden kokemukset työssä oppimisen arvostuksesta, tuesta ja urakehityksestä

Tämän tutkimuksen tavoite oli selvittää miten pitkän työuran tehneet kokevat työssä oppimisen arvostuksen, tuen ja urakehityksen sekä kuinka riippuvaisia kaikki eri tekijät ovat toisistaan. Työssä oppiminen on merkittävä oppimisen muoto, jota tapahtuu arjessa viikoittain. Oppimista tapahtuu erilaisi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Wasenius, Minna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82109
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tavoite oli selvittää miten pitkän työuran tehneet kokevat työssä oppimisen arvostuksen, tuen ja urakehityksen sekä kuinka riippuvaisia kaikki eri tekijät ovat toisistaan. Työssä oppiminen on merkittävä oppimisen muoto, jota tapahtuu arjessa viikoittain. Oppimista tapahtuu erilaisissa verkostoissa, kollegoiden kanssa vuorovaikutuksessa ja myös vapaa-ajalla. Työpaikoilla voidaan tarjota ja luoda hyvä oppimisympäristö. Oppimisympäristöön kuuluu, että on hyvät rakenteet, osaa-mispolut ja ympäristöt, jotka tukevat oppimista. On oltava paikka, jossa voi reflektoida kollegojen kanssa. Kaikkien oppimisympäristöjen tulisi olla turvallisia, ja lisäksi on hyvä luoda organisaatioon oppimista tukeva kulttuuri, joka sallii myös virheitä ja keskeneräisyyttä sekä mahdollisuuden oppia virheistä. Ihmisinä emme ole kuitenkaan täydellisiä eikä sitä kannata myöskään tavoitella. Mikäli oppimisympäristö on luottamusta herättävä, me saamme luovuuden nousemaan. Tuloksien perusteella ei voida sanoa, että työssä oppiminen yksistään edistää urakehitystä, vaan yksilön tulee myös hankkia koulutusta. Työssä oppimisen vaikutukset urakehitykseen moni vastaaja oli ”samaa mieltä” tai ”osittain samaa” mieltä. Osa vastaajat nostivat esille, että kokivat myös arvostusta. Työssä oppimista on tuettu koulutuksen avulla ja yksilöt kokivat, että koulutuksesta ja valmennuksista on ollut heille hyötyä ja työ on sujunut paremmin. Kouluttautumista pidettiin myös tärkeänä urakehityksen näkökulmasta. Yksilöiden kokemukset pitkän uran arvostamisesta oli pääsääntöisesti positiivinen, mutta nähtiin myös, että työnantaja ei hyödynnä täysimääräisesti osaamista.