Vastuullisen vaikuttajamarkkinoinnin vaikutus brändimielikuviin

Tässä kvalitatiivisin menetelmin toteutetussa pro gradu -tutkielmassa selvitettiin vaikuttajamarkkinoinnin toimivuutta vastuullisuusviestinnän työkaluna sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka sosiaalisen median vaikuttajien kautta toteutettu vastuullisuusviestintä vaik...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pyykkö, Eveliina
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82085
_version_ 1826225708400115712
author Pyykkö, Eveliina
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Pyykkö, Eveliina Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Pyykkö, Eveliina Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Pyykkö, Eveliina
datasource_str_mv jyx
description Tässä kvalitatiivisin menetelmin toteutetussa pro gradu -tutkielmassa selvitettiin vaikuttajamarkkinoinnin toimivuutta vastuullisuusviestinnän työkaluna sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka sosiaalisen median vaikuttajien kautta toteutettu vastuullisuusviestintä vaikuttaa kuluttajan brändimielikuviin. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisten puolistrukturoitujen yksilöhaastattelujen avulla. Tutkimuskysymyksiin haettiin pohjaa aiemmista tutkimuksista aiheeseen liittyen, mutta niitä täytyi myös muokata, sillä aihe on näkökulmassaan suhteellisen vähän tutkittu. Tämä on myös syy sille, miksi aihe kaipaa lisätutkimusta. Tutkimus täyttää alan tutkimusaukkoa, josta myös alan ammattilaiset voivat laajasti hyötyä. Tutkimus toteutettiin kevään 2022 aikana ja haastatteluissa kuultiin kuutta sosiaalisen median käyttäjää. Kuluttajien haastatteluissa haastateltiin 19-33-vuotiaita nuoria aikuisia ja aikuisia. Kyseiseen ikäryhmään päädyttiin, jotta löydöksiä voitaisiin hyödyntää vaikuttajamarkkinoinnissa sen oleelliseen kohderyhmään tällä hetkellä. Iän lisäksi haastatteluun haettiin taustoiltaan kuten sosioekonomisilta asemiltaan eritaustaisia ihmisiä. Tutkimuksen tulokset tukivat teoriaa, mutta niiden perustella löydettiin myös uutta tietoa. Tulokset osoittivat vaikuttajamarkkinoinnin parhaimmillaan olevan erinomainen yrityksen vastuullisuusviestinnän työkalu 19-33-vuotiaiden kohderyhmässä. Tutkimus kuitenkin löysi sen toimivuudelle reunaehtoja, kuten hyvin toteutettu vaikuttajan valinta ja brändin ja vaikuttajan hyvä yhteensopivuus. Tulevaisuudessa aiheesta voisi olla hyödyllistä tehdä kvantitatiivinen tutkimus, jotta tutkimustulosten taakse saadaan määrällistä massaa ja tulokset todennettua suuressa yleisössä.
first_indexed 2022-06-29T20:09:00Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Munnukka, Juha", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pyykk\u00f6, Eveliina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-29T09:21:10Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-29T09:21:10Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82085", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 kvalitatiivisin menetelmin toteutetussa pro gradu -tutkielmassa selvitettiin vaikuttajamarkkinoinnin toimivuutta vastuullisuusviestinn\u00e4n ty\u00f6kaluna sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, kuinka sosiaalisen median vaikuttajien kautta toteutettu vastuullisuusviestint\u00e4 vaikuttaa kuluttajan br\u00e4ndimielikuviin. \r\nTutkimus toteutettiin kvalitatiivisten puolistrukturoitujen yksil\u00f6haastattelujen avulla. Tutkimuskysymyksiin haettiin pohjaa aiemmista tutkimuksista aiheeseen liittyen, mutta niit\u00e4 t\u00e4ytyi my\u00f6s muokata, sill\u00e4 aihe on n\u00e4k\u00f6kulmassaan suhteellisen v\u00e4h\u00e4n tutkittu. T\u00e4m\u00e4 on my\u00f6s syy sille, miksi aihe kaipaa lis\u00e4tutkimusta. Tutkimus t\u00e4ytt\u00e4\u00e4 alan tutkimusaukkoa, josta my\u00f6s alan ammattilaiset voivat laajasti hy\u00f6ty\u00e4. \r\nTutkimus toteutettiin kev\u00e4\u00e4n 2022 aikana ja haastatteluissa kuultiin kuutta sosiaalisen median k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4\u00e4. Kuluttajien haastatteluissa haastateltiin 19-33-vuotiaita nuoria aikuisia ja aikuisia. Kyseiseen ik\u00e4ryhm\u00e4\u00e4n p\u00e4\u00e4dyttiin, jotta l\u00f6yd\u00f6ksi\u00e4 voitaisiin hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 vaikuttajamarkkinoinnissa sen oleelliseen kohderyhm\u00e4\u00e4n t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4. I\u00e4n lis\u00e4ksi haastatteluun haettiin taustoiltaan kuten sosioekonomisilta asemiltaan eritaustaisia ihmisi\u00e4. \r\nTutkimuksen tulokset tukivat teoriaa, mutta niiden perustella l\u00f6ydettiin my\u00f6s uutta tietoa. Tulokset osoittivat vaikuttajamarkkinoinnin parhaimmillaan olevan erinomainen yrityksen vastuullisuusviestinn\u00e4n ty\u00f6kalu 19-33-vuotiaiden kohderyhm\u00e4ss\u00e4. Tutkimus kuitenkin l\u00f6ysi sen toimivuudelle reunaehtoja, kuten hyvin toteutettu vaikuttajan valinta ja br\u00e4ndin ja vaikuttajan hyv\u00e4 yhteensopivuus. Tulevaisuudessa aiheesta voisi olla hy\u00f6dyllist\u00e4 tehd\u00e4 kvantitatiivinen tutkimus, jotta tutkimustulosten taakse saadaan m\u00e4\u00e4r\u00e4llist\u00e4 massaa ja tulokset todennettua suuressa yleis\u00f6ss\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-06-29T09:21:10Z\r\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-29T09:21:10Z (GMT). No. of bitstreams: 0\r\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "67", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "CSR", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalisen median vaikuttajat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "br\u00e4ndimielikuva", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "brand fit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Vastuullisen vaikuttajamarkkinoinnin vaikutus br\u00e4ndimielikuviin", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206293685", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mielikuvat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "br\u00e4ndit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vaikuttajamarkkinointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vastuullisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuluttajat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_82085
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:20Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f7c54f1c-d782-43cd-ab2e-ad6d75b83178\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202206293685.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pyykkö, Eveliina Vastuullisen vaikuttajamarkkinoinnin vaikutus brändimielikuviin CSR sosiaalisen median vaikuttajat brändimielikuva brand fit Markkinointi Marketing 20423 mielikuvat sosiaalinen media markkinointi brändit vaikuttajamarkkinointi vastuullisuus kuluttajat
title Vastuullisen vaikuttajamarkkinoinnin vaikutus brändimielikuviin
title_full Vastuullisen vaikuttajamarkkinoinnin vaikutus brändimielikuviin
title_fullStr Vastuullisen vaikuttajamarkkinoinnin vaikutus brändimielikuviin Vastuullisen vaikuttajamarkkinoinnin vaikutus brändimielikuviin
title_full_unstemmed Vastuullisen vaikuttajamarkkinoinnin vaikutus brändimielikuviin Vastuullisen vaikuttajamarkkinoinnin vaikutus brändimielikuviin
title_short Vastuullisen vaikuttajamarkkinoinnin vaikutus brändimielikuviin
title_sort vastuullisen vaikuttajamarkkinoinnin vaikutus brändimielikuviin
title_txtP Vastuullisen vaikuttajamarkkinoinnin vaikutus brändimielikuviin
topic CSR sosiaalisen median vaikuttajat brändimielikuva brand fit Markkinointi Marketing 20423 mielikuvat sosiaalinen media markkinointi brändit vaikuttajamarkkinointi vastuullisuus kuluttajat
topic_facet 20423 CSR Marketing Markkinointi brand fit brändimielikuva brändit kuluttajat markkinointi mielikuvat sosiaalinen media sosiaalisen median vaikuttajat vaikuttajamarkkinointi vastuullisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82085 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206293685
work_keys_str_mv AT pyykköeveliina vastuullisenvaikuttajamarkkinoinninvaikutusbrändimielikuviin