Young Finns’ views of English on social media and the effects of social media on their language skills and use

Sosiaalisesta mediasta on tullut merkittävä osa ihmisten elämää viime vuosina. Vaikka sosiaalisella medialla on pitkä historia, on sen suosio noussut vasta 2000-luvun jälkeen. Tänä päivänä osin esimerkiksi älypuhelimien runsaan käytön vuoksi sosiaalinen media on tullut yhä vakituisemmaksi osaksi ihm...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lehojärvi, Veera
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82077
_version_ 1828193052166979584
author Lehojärvi, Veera
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lehojärvi, Veera Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lehojärvi, Veera Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lehojärvi, Veera
datasource_str_mv jyx
description Sosiaalisesta mediasta on tullut merkittävä osa ihmisten elämää viime vuosina. Vaikka sosiaalisella medialla on pitkä historia, on sen suosio noussut vasta 2000-luvun jälkeen. Tänä päivänä osin esimerkiksi älypuhelimien runsaan käytön vuoksi sosiaalinen media on tullut yhä vakituisemmaksi osaksi ihmisten arkielämää, eikä aina voi edes täysin erotella, milloin ollaan yhteydessä sosiaaliseen mediaan ja milloin ei. Sosiaalisessa mediassa törmää usein myös englannin kieleen, ja englannista onkin tullut paitsi koko maailman yhteinen kieli eli lingua franca, myös internetin käyttäjien jakama yhteinen kieli. Englanti on samalla vahvistanut asemaansa edelleen myös Suomessa. Tämän tutkielman tarkoitus oli yhdistää sosiaalisen median ja englannin kielen tutkimusta. Päätavoitteina oli selvittää nuorten suomalaisten näkemyksiä englannin kielestä sosiaalisessa mediassa, ja sitä, miten sosiaalisen median kieli on vaikuttanut heidän englannin kielen taitoihin ja käyttöön. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, ja kohderyhmänä olivat 18-30-vuotiaat nuoret suomenkieliset (n=249). Kyselydatan analysointiin käytettiin sekä deskriptiivistä tilastotiedettä että temaattista analysointitapaa. Suurin osa tähän tutkimukseen osallistuneista oli korkeakouluopiskelijoita, mikä huomioitiin analyysis-sä. Kyselyyn vastanneista jokainen ilmaisi kohtaavansa englannin kieltä sosiaalisessa mediassa. Näkemykset englannin kielestä sosiaalisessa mediassa vaihtelivat vastaajien kesken jossain määrin. Kuitenkin selkeän enemmistön mielestä sosiaalisen median englannin kieli eroaa siitä englannista, jota käytetään sosiaalisen median ulkopuolella muun muassa sanastoltaan, muodollisuudeltaan ja tyyliltään. Kyselyn vastausten perusteella sosiaalinen media on vaikuttanut vastaajien englannin kielen taitoihin ja käyttöön: esimerkiksi englannin sanaston ja ymmärryksen koetaan parantuneen sosiaalisen median käytön myötä, ja myös koodinvaihtoa tapahtuu sosiaalisen median käytön takia enemmän. Koska tässä tutkielmassa kyselyyn vastanneiden omat näkemykset olivat tarkastelun kohteena, tulevissa tutkimuksissa olisi hyvä tarkastella aihetta esimerkiksi osallistujia tarkkailemalla, jotta voitaisiin varmistaa tulosten todenmukaisuus paremmin.
first_indexed 2022-06-29T20:09:00Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kyt\u00f6l\u00e4, Samu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lehoj\u00e4rvi, Veera", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-29T06:46:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-29T06:46:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82077", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Sosiaalisesta mediasta on tullut merkitt\u00e4v\u00e4 osa ihmisten el\u00e4m\u00e4\u00e4 viime vuosina. Vaikka sosiaalisella medialla on pitk\u00e4 historia, on sen suosio noussut vasta 2000-luvun j\u00e4lkeen. T\u00e4n\u00e4 p\u00e4iv\u00e4n\u00e4 osin esimerkiksi \u00e4lypuhelimien runsaan k\u00e4yt\u00f6n vuoksi sosiaalinen media on tullut yh\u00e4 vakituisemmaksi osaksi ihmisten arkiel\u00e4m\u00e4\u00e4, eik\u00e4 aina voi edes t\u00e4ysin erotella, milloin ollaan yhteydess\u00e4 sosiaaliseen mediaan ja milloin ei. Sosiaalisessa mediassa t\u00f6rm\u00e4\u00e4 usein my\u00f6s englannin kieleen, ja englannista onkin tullut paitsi koko maailman yhteinen kieli eli lingua franca, my\u00f6s internetin k\u00e4ytt\u00e4jien jakama yhteinen kieli. Englanti on samalla vahvistanut asemaansa edelleen my\u00f6s Suomessa.\n\nT\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoitus oli yhdist\u00e4\u00e4 sosiaalisen median ja englannin kielen tutkimusta. P\u00e4\u00e4tavoitteina oli selvitt\u00e4\u00e4 nuorten suomalaisten n\u00e4kemyksi\u00e4 englannin kielest\u00e4 sosiaalisessa mediassa, ja sit\u00e4, miten sosiaalisen median kieli on vaikuttanut heid\u00e4n englannin kielen taitoihin ja k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, ja kohderyhm\u00e4n\u00e4 olivat 18-30-vuotiaat nuoret suomenkieliset (n=249). Kyselydatan analysointiin k\u00e4ytettiin sek\u00e4 deskriptiivist\u00e4 tilastotiedett\u00e4 ett\u00e4 temaattista analysointitapaa. Suurin osa t\u00e4h\u00e4n tutkimukseen osallistuneista oli korkeakouluopiskelijoita, mik\u00e4 huomioitiin analyysis-s\u00e4. \n\nKyselyyn vastanneista jokainen ilmaisi kohtaavansa englannin kielt\u00e4 sosiaalisessa mediassa. N\u00e4kemykset englannin kielest\u00e4 sosiaalisessa mediassa vaihtelivat vastaajien kesken jossain m\u00e4\u00e4rin. Kuitenkin selke\u00e4n enemmist\u00f6n mielest\u00e4 sosiaalisen median englannin kieli eroaa siit\u00e4 englannista, jota k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n sosiaalisen median ulkopuolella muun muassa sanastoltaan, muodollisuudeltaan ja tyylilt\u00e4\u00e4n. Kyselyn vastausten perusteella sosiaalinen media on vaikuttanut vastaajien englannin kielen taitoihin ja k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n: esimerkiksi englannin sanaston ja ymm\u00e4rryksen koetaan parantuneen sosiaalisen median k\u00e4yt\u00f6n my\u00f6t\u00e4, ja my\u00f6s koodinvaihtoa tapahtuu sosiaalisen median k\u00e4yt\u00f6n takia enemm\u00e4n. Koska t\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa kyselyyn vastanneiden omat n\u00e4kemykset olivat tarkastelun kohteena, tulevissa tutkimuksissa olisi hyv\u00e4 tarkastella aihetta esimerkiksi osallistujia tarkkailemalla, jotta voitaisiin varmistaa tulosten todenmukaisuus paremmin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-06-29T06:46:56Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-29T06:46:56Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "76", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Young Finns\u2019 views of English on social media and the effects of social media on their language skills and use", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206293680", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kyselytutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieli ja kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielenk\u00e4ytt\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "questionnaire survey", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "social media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "languages", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "use of language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language skills", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_82077
language eng
last_indexed 2025-03-31T20:01:17Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/206ee90c-6bfa-4948-a645-967e3df90ed4\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202206293680.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lehojärvi, Veera Young Finns’ views of English on social media and the effects of social media on their language skills and use Englannin kieli English 301 kyselytutkimus englannin kieli sosiaalinen media kieli ja kielet kielenkäyttö kielitaito questionnaire survey English language social media languages use of language language skills
title Young Finns’ views of English on social media and the effects of social media on their language skills and use
title_full Young Finns’ views of English on social media and the effects of social media on their language skills and use
title_fullStr Young Finns’ views of English on social media and the effects of social media on their language skills and use Young Finns’ views of English on social media and the effects of social media on their language skills and use
title_full_unstemmed Young Finns’ views of English on social media and the effects of social media on their language skills and use Young Finns’ views of English on social media and the effects of social media on their language skills and use
title_short Young Finns’ views of English on social media and the effects of social media on their language skills and use
title_sort young finns views of english on social media and the effects of social media on their language skills and use
title_txtP Young Finns’ views of English on social media and the effects of social media on their language skills and use
topic Englannin kieli English 301 kyselytutkimus englannin kieli sosiaalinen media kieli ja kielet kielenkäyttö kielitaito questionnaire survey English language social media languages use of language language skills
topic_facet 301 Englannin kieli English English language englannin kieli kielenkäyttö kieli ja kielet kielitaito kyselytutkimus language skills languages questionnaire survey social media sosiaalinen media use of language
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82077 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206293680
work_keys_str_mv AT lehojärviveera youngfinnsviewsofenglishonsocialmediaandtheeffectsofsocialmediaontheirlanguageski