Ostopäätöksen syntyminen asiakaskokemukseen pohjautuen eri toimialoilla

Tämän Pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää millä tavalla asiakaskokemus vaikuttaa ostopäätöksen syntymiseen eri toimialoilla ja mitkä asiakaskokemukseen vaikuttavat ominaisuudet vaikuttavat eniten ostopäätökseen. Asiakaskokemusta on tutkittu paljon ja myös ostopäätöstä tutkivia tieteellisi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lohi, Valtteri
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82073
_version_ 1826225700139433984
author Lohi, Valtteri
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lohi, Valtteri Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lohi, Valtteri Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lohi, Valtteri
datasource_str_mv jyx
description Tämän Pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää millä tavalla asiakaskokemus vaikuttaa ostopäätöksen syntymiseen eri toimialoilla ja mitkä asiakaskokemukseen vaikuttavat ominaisuudet vaikuttavat eniten ostopäätökseen. Asiakaskokemusta on tutkittu paljon ja myös ostopäätöstä tutkivia tieteellisiä julkaisuja on paljon, mutta ei löydy yhtään tieteellistä artikkelia, jossa selvitetään asiakaskokemuksien eri ominaisuuksien vaikutusta ostopäätökseen. Tutkimuksen alussa selvitetään tieteellisestä kirjallisuudesta asiakaskokemukseen vaikuttavat ominaisuudet ja tämän pohjalta luodaan tutkimukselle teoreettinen viitekehys. Tarkoituksena on selvittää vaikuttaako asiakaskokemus samalla tavalla jokaisella toimialalla vai onko toimialoilla eroja keskenään. Tutkimukseen on kerätty vuosien varrella asiakaskokemuskyselyitä useilta eri toimialoilta ja näitä tutkitaan hyödyntämällä suunnittelutieteellistä tutkimusta. Asiakaskokemuskyselyt ovat muuttuneet hieman vuosien aikana, mutta pääasiat ovat pysyneet samana, joten data on helposti hyödynnettävissä koneoppimisella. Koneoppimisella luodaan eri malleja, joiden tuloksia arvioidaan keskenään. Tässä tutkimuksessa hyödynnetään koneoppimismalleista päätöspuualgoritmeja ja satunnaismetsäregressiota. Näiden mallien avulla on tarkoitus selvittää, löytyykö toimialoilta eroja ja jos löytyy niin mitä nämä erot ovat. Tuloksista voidaan huomata toimialojen eroavan toisistaan selkeästi. Eri toimialoilla vaikuttavat siis eri asiakaskokemuksen ominaisuudet ostopäätökseen.
first_indexed 2024-09-11T08:51:23Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Joni Kultanen, Pekka Abrahamsson", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lohi, Valtteri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-29T06:19:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-29T06:19:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82073", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n Pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4 mill\u00e4 tavalla asiakaskokemus vaikuttaa ostop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen syntymiseen eri toimialoilla ja mitk\u00e4 asiakaskokemukseen vaikuttavat ominaisuudet vaikuttavat eniten ostop\u00e4\u00e4t\u00f6kseen. Asiakaskokemusta on tutkittu paljon ja my\u00f6s ostop\u00e4\u00e4t\u00f6st\u00e4 tutkivia tieteellisi\u00e4 julkaisuja on paljon, mutta ei l\u00f6ydy yht\u00e4\u00e4n tieteellist\u00e4 artikkelia, jossa selvitet\u00e4\u00e4n asiakaskokemuksien eri ominaisuuksien vaikutusta ostop\u00e4\u00e4t\u00f6kseen. Tutkimuksen alussa selvitet\u00e4\u00e4n tieteellisest\u00e4 kirjallisuudesta asiakaskokemukseen vaikuttavat ominaisuudet ja t\u00e4m\u00e4n pohjalta luodaan tutkimukselle teoreettinen viitekehys. Tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4 vaikuttaako asiakaskokemus samalla tavalla jokaisella toimialalla vai onko toimialoilla eroja kesken\u00e4\u00e4n. Tutkimukseen on ker\u00e4tty vuosien varrella asiakaskokemuskyselyit\u00e4 useilta eri toimialoilta ja n\u00e4it\u00e4 tutkitaan hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 suunnittelutieteellist\u00e4 tutkimusta. Asiakaskokemuskyselyt ovat muuttuneet hieman vuosien aikana, mutta p\u00e4\u00e4asiat ovat pysyneet samana, joten data on helposti hy\u00f6dynnett\u00e4viss\u00e4 koneoppimisella. Koneoppimisella luodaan eri malleja, joiden tuloksia arvioidaan kesken\u00e4\u00e4n. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n koneoppimismalleista p\u00e4\u00e4t\u00f6spuualgoritmeja ja satunnaismets\u00e4regressiota. N\u00e4iden mallien avulla on tarkoitus selvitt\u00e4\u00e4, l\u00f6ytyyk\u00f6 toimialoilta eroja ja jos l\u00f6ytyy niin mit\u00e4 n\u00e4m\u00e4 erot ovat. Tuloksista voidaan huomata toimialojen eroavan toisistaan selke\u00e4sti. Eri toimialoilla vaikuttavat siis eri asiakaskokemuksen ominaisuudet ostop\u00e4\u00e4t\u00f6kseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-06-29T06:19:09Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-29T06:19:09Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "115", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ostop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen syntyminen asiakaskokemukseen pohjautuen eri toimialoilla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206293676", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "business", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "business", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koneoppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ostop\u00e4\u00e4t\u00f6kset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakaskokemus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakastyytyv\u00e4isyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_82073
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:38Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f2559daa-e4f9-441b-9a87-7c67ee467953\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202206293676.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lohi, Valtteri Ostopäätöksen syntyminen asiakaskokemukseen pohjautuen eri toimialoilla Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 koneoppiminen ostopäätökset asiakaskokemus asiakastyytyväisyys
title Ostopäätöksen syntyminen asiakaskokemukseen pohjautuen eri toimialoilla
title_full Ostopäätöksen syntyminen asiakaskokemukseen pohjautuen eri toimialoilla
title_fullStr Ostopäätöksen syntyminen asiakaskokemukseen pohjautuen eri toimialoilla Ostopäätöksen syntyminen asiakaskokemukseen pohjautuen eri toimialoilla
title_full_unstemmed Ostopäätöksen syntyminen asiakaskokemukseen pohjautuen eri toimialoilla Ostopäätöksen syntyminen asiakaskokemukseen pohjautuen eri toimialoilla
title_short Ostopäätöksen syntyminen asiakaskokemukseen pohjautuen eri toimialoilla
title_sort ostopäätöksen syntyminen asiakaskokemukseen pohjautuen eri toimialoilla
title_txtP Ostopäätöksen syntyminen asiakaskokemukseen pohjautuen eri toimialoilla
topic Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 koneoppiminen ostopäätökset asiakaskokemus asiakastyytyväisyys
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede asiakaskokemus asiakastyytyväisyys koneoppiminen ostopäätökset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82073 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206293676
work_keys_str_mv AT lohivaltteri ostopäätöksensyntyminenasiakaskokemukseenpohjautueneritoimialoilla