Mukamas Learning Designin fasilitointikoulutusten vaikuttavuuden ja siirtovaikutukseen liittyvien tekijöiden arviointi

Mukamas Learning Design järjestää organisaatioille fasilitointikoulutuksia, joiden vaikuttavuutta ei ole aiemmin tutkittu kovinkaan laajasti. Tässä tutkimuksessa selvitetään monimenetelmäisen pitkittäistutkimuksen avulla fasilitointikoulutusten vaikuttavuutta ja sitä, millaiset siirtovaikutukseen li...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Leinonen, Henri
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82063
_version_ 1826225745632952320
author Leinonen, Henri
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Leinonen, Henri Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Leinonen, Henri Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Leinonen, Henri
datasource_str_mv jyx
description Mukamas Learning Design järjestää organisaatioille fasilitointikoulutuksia, joiden vaikuttavuutta ei ole aiemmin tutkittu kovinkaan laajasti. Tässä tutkimuksessa selvitetään monimenetelmäisen pitkittäistutkimuksen avulla fasilitointikoulutusten vaikuttavuutta ja sitä, millaiset siirtovaikutukseen liittyvät tekijät mahdollistavat tai estävät vaikuttavan koulutuksen toteutumista. Lisäksi tutkimuksessa pyritään selvittämään, millaisilla toimenpiteillä koulutusprosessien vaikuttavuutta voidaan parantaa. Tutkimuksessa käytetty arviointimalli huomioi aikaisemmissa tutkimuksissa käytettyjä arviointimalleja sekä tarkastelee oppimisen siirtovaikutusta oppijoiden, organisaatioiden työympäristöjen ja koulutuksen näkökulmasta. Koulutusten vaikuttavuuden havaittiin vaihtelevan eri vastaajilla. Työympäristöissä ja koulutuksessa havaittiin tekijöitä, jotka mahdollistavat tai estävät opittujen asioiden siirtämisen työpaikalle. Havaintojen perusteella muotoiltiin kehitysehdotukset sekä Mukamas Learning Designin fasilitointikoulutusten kehittämisen tueksi että koulutukseen osallistuneiden organisaatioiden koulutusprosessien parantamiseksi. Mukamas Learning Design offers facilitation training for organizations. However, the effectiveness of the training has not been studied very extensively in the past. Using a multi-method longitudinal study, this study investigates the effectiveness of facilitation training and the factors involved in the transfer of training that enable or hinder the implementation of effective training. In addition, the study seeks to find out what measures can be taken to improve the effectiveness of training processes. The evaluation model used in the study takes into account the evaluation models used in the previous studies and examines the transfer of training from the perspective of learners, organizations' work environments and training. The effectiveness of the training was found to vary from one respondent to another. Factors that enable or prevent the transfer of training were identified in work environments and training. Based on the findings, development proposals were formulated both to support the development of Mukamas Learning Design's facilitation training and to improve the training processes of the participating organizations.
first_indexed 2022-06-28T20:00:38Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hiltunen, Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Leinonen, Henri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-28T10:56:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-28T10:56:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82063", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Mukamas Learning Design j\u00e4rjest\u00e4\u00e4 organisaatioille fasilitointikoulutuksia, joiden vaikuttavuutta ei ole aiemmin tutkittu kovinkaan laajasti. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selvitet\u00e4\u00e4n monimenetelm\u00e4isen pitkitt\u00e4istutkimuksen avulla fasilitointikoulutusten vaikuttavuutta ja sit\u00e4, millaiset siirtovaikutukseen liittyv\u00e4t tekij\u00e4t mahdollistavat tai est\u00e4v\u00e4t vaikuttavan koulutuksen toteutumista. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa pyrit\u00e4\u00e4n selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, millaisilla toimenpiteill\u00e4 koulutusprosessien vaikuttavuutta voidaan parantaa. Tutkimuksessa k\u00e4ytetty arviointimalli huomioi aikaisemmissa tutkimuksissa k\u00e4ytettyj\u00e4 arviointimalleja sek\u00e4 tarkastelee oppimisen siirtovaikutusta oppijoiden, organisaatioiden ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6jen ja koulutuksen n\u00e4k\u00f6kulmasta. Koulutusten vaikuttavuuden havaittiin vaihtelevan eri vastaajilla. Ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4 ja koulutuksessa havaittiin tekij\u00f6it\u00e4, jotka mahdollistavat tai est\u00e4v\u00e4t opittujen asioiden siirt\u00e4misen ty\u00f6paikalle. Havaintojen perusteella muotoiltiin kehitysehdotukset sek\u00e4 Mukamas Learning Designin fasilitointikoulutusten kehitt\u00e4misen tueksi ett\u00e4 koulutukseen osallistuneiden organisaatioiden koulutusprosessien parantamiseksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Mukamas Learning Design offers facilitation training for organizations. However, the effectiveness of the training has not been studied very extensively in the past. Using a multi-method longitudinal study, this study investigates the effectiveness of facilitation training and the factors involved in the transfer of training that enable or hinder the implementation of effective training. In addition, the study seeks to find out what measures can be taken to improve the effectiveness of training processes. The evaluation model used in the study takes into account the evaluation models used in the previous studies and examines the transfer of training from the perspective of learners, organizations' work environments and training. The effectiveness of the training was found to vary from one respondent to another. Factors that enable or prevent the transfer of training were identified in work environments and training. Based on the findings, development proposals were formulated both to support the development of Mukamas Learning Design's facilitation training and to improve the training processes of the participating organizations.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-06-28T10:56:15Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-28T10:56:15Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "149", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimisen siirtovaikutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Mukamas Learning Designin fasilitointikoulutusten vaikuttavuuden ja siirtovaikutukseen liittyvien tekij\u00f6iden arviointi", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206283666", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Koulutusteknologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Koulutusteknologia", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pitkitt\u00e4istutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vaikuttavuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "siirtovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fasilitointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_82063
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:13Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/06468daf-70fa-4405-b334-3917be07917d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202206283666.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Leinonen, Henri Mukamas Learning Designin fasilitointikoulutusten vaikuttavuuden ja siirtovaikutukseen liittyvien tekijöiden arviointi oppimisen siirtovaikutus Koulutusteknologia 601 pitkittäistutkimus koulutus vaikuttavuus arviointi oppiminen siirtovaikutus fasilitointi
title Mukamas Learning Designin fasilitointikoulutusten vaikuttavuuden ja siirtovaikutukseen liittyvien tekijöiden arviointi
title_full Mukamas Learning Designin fasilitointikoulutusten vaikuttavuuden ja siirtovaikutukseen liittyvien tekijöiden arviointi
title_fullStr Mukamas Learning Designin fasilitointikoulutusten vaikuttavuuden ja siirtovaikutukseen liittyvien tekijöiden arviointi Mukamas Learning Designin fasilitointikoulutusten vaikuttavuuden ja siirtovaikutukseen liittyvien tekijöiden arviointi
title_full_unstemmed Mukamas Learning Designin fasilitointikoulutusten vaikuttavuuden ja siirtovaikutukseen liittyvien tekijöiden arviointi Mukamas Learning Designin fasilitointikoulutusten vaikuttavuuden ja siirtovaikutukseen liittyvien tekijöiden arviointi
title_short Mukamas Learning Designin fasilitointikoulutusten vaikuttavuuden ja siirtovaikutukseen liittyvien tekijöiden arviointi
title_sort mukamas learning designin fasilitointikoulutusten vaikuttavuuden ja siirtovaikutukseen liittyvien tekijöiden arviointi
title_txtP Mukamas Learning Designin fasilitointikoulutusten vaikuttavuuden ja siirtovaikutukseen liittyvien tekijöiden arviointi
topic oppimisen siirtovaikutus Koulutusteknologia 601 pitkittäistutkimus koulutus vaikuttavuus arviointi oppiminen siirtovaikutus fasilitointi
topic_facet 601 Koulutusteknologia arviointi fasilitointi koulutus oppiminen oppimisen siirtovaikutus pitkittäistutkimus siirtovaikutus vaikuttavuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82063 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206283666
work_keys_str_mv AT leinonenhenri mukamaslearningdesigninfasilitointikoulutustenvaikuttavuudenjasiirtovaikutukseenli