Nuorten näkemyksiä sosiaalisen median ongelmatilanteista ja turvataidoista

Sosiaalisen median käyttö kuuluu oleellisena osana nuorten arkeen ja erilaisten sovellusten parissa vietetään päivittäin paljon aikaa. Huolimatta sosiaalisen median hyödyistä, nuoret ovat sosiaalisessa mediassa toimiessaan myös alttiina erilaisten ongelmatilanteiden kohtaamiselle. Oleelliseen asemaa...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mietola, Vilma
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82050
_version_ 1826225777790681088
author Mietola, Vilma
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Mietola, Vilma Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Mietola, Vilma Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Mietola, Vilma
datasource_str_mv jyx
description Sosiaalisen median käyttö kuuluu oleellisena osana nuorten arkeen ja erilaisten sovellusten parissa vietetään päivittäin paljon aikaa. Huolimatta sosiaalisen median hyödyistä, nuoret ovat sosiaalisessa mediassa toimiessaan myös alttiina erilaisten ongelmatilanteiden kohtaamiselle. Oleelliseen asemaan nousevat myös sosiaalisen median turvataidot, joilla tarkoitetaan nuoren omaamia tietoja ja taitoa toimia sosiaalisessa mediassa turvallisesti. Turvataitojen avulla nuori osaa toimia ongelmatilanteissa tai jo ennaltaehkäistä niiden muodostumista. Tämän laadullisen tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, minkälaisia sosiaalisen median ongelmatilanteita nuoret nostavat esiin ja minkälaisia turvataitoja he nimeävät tarvitsevansa ongelmatilanteissa toimimiseen ja ennaltaehkäisemiseen. Tutkimuksen aineisto kerättiin kevään 2021 aikana ja aineisto koostui 6.- ja 8.-luokkalaisilta nuorilta kerätyistä kirjallisista vastauksista (N=32) sekä 6.-luokkalaisten kohdalla näitä vastauksia täydentävistä yksilöhaastatteluista (N=2). Kirjalliset vastaukset saatiin valmiina Jyväskylän yliopiston Turvallisesti Somessa –tutkimushankkeen kautta. Tutkimuksen aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia hyödyntäen. Nuoret nostivat esille useita sosiaalisen median ongelmatilanteita. Sisällönanalyysin myötä teemoiksi muodostuivat kiusaamistilanteet, seksuaalinen häirintä, kontaktit tuntemattomien kanssa, tietoturvaongelmat, haitallinen sisältö sekä riippuvuus sosiaaliseen mediaan. Etenkin ulkonäköön keskittyvä kiusaaminen sekä kuvien tai viestien kautta tapahtuva seksuaalinen häirintä saivat nuorten puheissa sijaa. Ongelmatilanteissa toimimisen osalta turvataidoiksi muodostuivat avun ja tuen hakemisen taito sekä tietotekniset taidot. Tilanteiden ennaltaehkäisemisen osalta muodostuneet turvataidot olivat puolestaan tietoturvalliset taidot, vuorovaikutukselliset taidot sekä taidot oman käyttäytymisen hallintaan. Tulokset tukevat aikaisempia näkemyksiä siitä, että nuoret kohtaavat sosiaalisessa mediassa monia erilaisia ongelmatilanteita. Nuoret myös toivat monipuolisesti esille tilanteissa ja niiden ennaltaehkäisemisessä tarvittavia turvataitoja. Tutkimuksen tulokset tarjoavat tietoa nuorten kanssa työskenteleville, ja tuloksia voidaan hyödyntää nuorten kannalta keskeisissä ympäristöissä, kuten oppilaitoksissa. The use of social media forms an integral part of adolescents’ daily life and much time is spent on different applications daily. Although the use of social media has many benefits, adolescents could also be exposed to different kind of problematic situations while spending time there. In addition to these situations, grown interest has been paid to the safety skills needed in social media. Safety skills could be described as the skills needed to act safely in social media environments. With enough safety skills, adolescents have the ability to solve problematic social media situations or even prevent them from happening. The aim of this qualitative study was to describe what kind of problematic social media situations and safety skills adolescents were aware of. The material used for this study was collected during spring 2021 and the study material consisted of both written answers and interviews. The written answers were collected from both 6th and 8th graders (N=32) and the interviews (N=2) only from 6th graders. The written answers were collected as a part of a research project called “Turvallisesti Somessa”. All material was analyzed by using qualitative content analysis. Adolescents mentioned many problematic situations. Based on the analysis, the found themes were cyberbullying, sexual harassment, contacts with strangers, harmful content, privacy-based problems and social media addiction. Especially looks-focused bullying and sexual harassment via sexual images or messages were seen problematic. The safety skills needed in problematic situations included the skill of seeking help and support and technical skills. The safety skills from the preventive view included security and privacy-based skills, social skills and skills for managing one’s own behavior while on social media. The results of this study support the previous knowledge that adolescents confront problematic situations on a large scale while using social media and adolescents seem to be quite well aware of these situations. Along with problematic situations, attention should be paid to the safety skills required in social media. The results of this study could be beneficial for those who work with adolescents in environments such as schools and institutions.
first_indexed 2022-06-28T20:00:38Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kokko, Sami", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Mietola, Vilma", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-28T08:17:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-28T08:17:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82050", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Sosiaalisen median k\u00e4ytt\u00f6 kuuluu oleellisena osana nuorten arkeen ja erilaisten sovellusten parissa vietet\u00e4\u00e4n p\u00e4ivitt\u00e4in paljon aikaa. Huolimatta sosiaalisen median hy\u00f6dyist\u00e4, nuoret ovat sosiaalisessa mediassa toimiessaan my\u00f6s alttiina erilaisten ongelmatilanteiden kohtaamiselle. Oleelliseen asemaan nousevat my\u00f6s sosiaalisen median turvataidot, joilla tarkoitetaan nuoren omaamia tietoja ja taitoa toimia sosiaalisessa mediassa turvallisesti. Turvataitojen avulla nuori osaa toimia ongelmatilanteissa tai jo ennaltaehk\u00e4ist\u00e4 niiden muodostumista. \nT\u00e4m\u00e4n laadullisen tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, mink\u00e4laisia sosiaalisen median ongelmatilanteita nuoret nostavat esiin ja mink\u00e4laisia turvataitoja he nime\u00e4v\u00e4t tarvitsevansa ongelmatilanteissa toimimiseen ja ennaltaehk\u00e4isemiseen. Tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin kev\u00e4\u00e4n 2021 aikana ja aineisto koostui 6.- ja 8.-luokkalaisilta nuorilta ker\u00e4tyist\u00e4 kirjallisista vastauksista (N=32) sek\u00e4 6.-luokkalaisten kohdalla n\u00e4it\u00e4 vastauksia t\u00e4ydent\u00e4vist\u00e4 yksil\u00f6haastatteluista (N=2). Kirjalliset vastaukset saatiin valmiina Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston Turvallisesti Somessa \u2013tutkimushankkeen kautta. Tutkimuksen aineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia hy\u00f6dynt\u00e4en. \nNuoret nostivat esille useita sosiaalisen median ongelmatilanteita. Sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin my\u00f6t\u00e4 teemoiksi muodostuivat kiusaamistilanteet, seksuaalinen h\u00e4irint\u00e4, kontaktit tuntemattomien kanssa, tietoturvaongelmat, haitallinen sis\u00e4lt\u00f6 sek\u00e4 riippuvuus sosiaaliseen mediaan. Etenkin ulkon\u00e4k\u00f6\u00f6n keskittyv\u00e4 kiusaaminen sek\u00e4 kuvien tai viestien kautta tapahtuva seksuaalinen h\u00e4irint\u00e4 saivat nuorten puheissa sijaa. Ongelmatilanteissa toimimisen osalta turvataidoiksi muodostuivat avun ja tuen hakemisen taito sek\u00e4 tietotekniset taidot. Tilanteiden ennaltaehk\u00e4isemisen osalta muodostuneet turvataidot olivat puolestaan tietoturvalliset taidot, vuorovaikutukselliset taidot sek\u00e4 taidot oman k\u00e4ytt\u00e4ytymisen hallintaan.\nTulokset tukevat aikaisempia n\u00e4kemyksi\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 nuoret kohtaavat sosiaalisessa mediassa monia erilaisia ongelmatilanteita. Nuoret my\u00f6s toivat monipuolisesti esille tilanteissa ja niiden ennaltaehk\u00e4isemisess\u00e4 tarvittavia turvataitoja. Tutkimuksen tulokset tarjoavat tietoa nuorten kanssa ty\u00f6skenteleville, ja tuloksia voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 nuorten kannalta keskeisiss\u00e4 ymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4, kuten oppilaitoksissa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The use of social media forms an integral part of adolescents\u2019 daily life and much time is spent on different applications daily. Although the use of social media has many benefits, adolescents could also be exposed to different kind of problematic situations while spending time there. In addition to these situations, grown interest has been paid to the safety skills needed in social media. Safety skills could be described as the skills needed to act safely in social media environments. With enough safety skills, adolescents have the ability to solve problematic social media situations or even prevent them from happening. \nThe aim of this qualitative study was to describe what kind of problematic social media situations and safety skills adolescents were aware of. The material used for this study was collected during spring 2021 and the study material consisted of both written answers and interviews. The written answers were collected from both 6th and 8th graders (N=32) and the interviews (N=2) only from 6th graders. The written answers were collected as a part of a research project called \u201cTurvallisesti Somessa\u201d. All material was analyzed by using qualitative content analysis. \nAdolescents mentioned many problematic situations. Based on the analysis, the found themes were cyberbullying, sexual harassment, contacts with strangers, harmful content, privacy-based problems and social media addiction. Especially looks-focused bullying and sexual harassment via sexual images or messages were seen problematic. The safety skills needed in problematic situations included the skill of seeking help and support and technical skills. The safety skills from the preventive view included security and privacy-based skills, social skills and skills for managing one\u2019s own behavior while on social media.\nThe results of this study support the previous knowledge that adolescents confront problematic situations on a large scale while using social media and adolescents seem to be quite well aware of these situations. Along with problematic situations, attention should be paid to the safety skills required in social media. The results of this study could be beneficial for those who work with adolescents in environments such as schools and institutions.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-06-28T08:17:11Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-28T08:17:11Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "87", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalisen median ongelmatilanne", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalisen median turvataidot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Nuorten n\u00e4kemyksi\u00e4 sosiaalisen median ongelmatilanteista ja turvataidoista", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206283653", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Terveyskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Health Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "50411", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "turvallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nettikiusaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mediank\u00e4ytt\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ennaltaehk\u00e4isy", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_82050
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:10Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ff88854b-448c-41ca-9d2e-d95d89c4c947\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202206283653.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mietola, Vilma Nuorten näkemyksiä sosiaalisen median ongelmatilanteista ja turvataidoista sosiaalisen median ongelmatilanne sosiaalisen median turvataidot Terveyskasvatus Health Education 50411 sosiaalinen media nuoret turvallisuus nettikiusaaminen mediankäyttö ennaltaehkäisy
title Nuorten näkemyksiä sosiaalisen median ongelmatilanteista ja turvataidoista
title_full Nuorten näkemyksiä sosiaalisen median ongelmatilanteista ja turvataidoista
title_fullStr Nuorten näkemyksiä sosiaalisen median ongelmatilanteista ja turvataidoista Nuorten näkemyksiä sosiaalisen median ongelmatilanteista ja turvataidoista
title_full_unstemmed Nuorten näkemyksiä sosiaalisen median ongelmatilanteista ja turvataidoista Nuorten näkemyksiä sosiaalisen median ongelmatilanteista ja turvataidoista
title_short Nuorten näkemyksiä sosiaalisen median ongelmatilanteista ja turvataidoista
title_sort nuorten näkemyksiä sosiaalisen median ongelmatilanteista ja turvataidoista
title_txtP Nuorten näkemyksiä sosiaalisen median ongelmatilanteista ja turvataidoista
topic sosiaalisen median ongelmatilanne sosiaalisen median turvataidot Terveyskasvatus Health Education 50411 sosiaalinen media nuoret turvallisuus nettikiusaaminen mediankäyttö ennaltaehkäisy
topic_facet 50411 Health Education Terveyskasvatus ennaltaehkäisy mediankäyttö nettikiusaaminen nuoret sosiaalinen media sosiaalisen median ongelmatilanne sosiaalisen median turvataidot turvallisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82050 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206283653
work_keys_str_mv AT mietolavilma nuortennäkemyksiäsosiaalisenmedianongelmatilanteistajaturvataidoista