Me ollaan nuoriso, me ollaan tulevaisuus – Kompassi luokassa -intervention vaikuttavuus ja nuorten kokemuksia interventiosta

Tässä tutkimuksessa pyrittiin selvittämään miten hyväksymis- ja omistautumisterapiaan pohjautuva Nuorten Kompassi -ohjelma vaikuttaa luokkamuotoisesti toteutettuna yläasteikäisten nuorten hyvinvointiin ja vuorovaikutussuhteisiin. Lisäksi tarkastelimme, kuinka aktiivisesti nuoret käyttivät ohjelmaa,...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Heikkilä, Rasmus, Litja, Leo
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Psykologian laitos, Department of Psychology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82044
_version_ 1826225724527214592
author Heikkilä, Rasmus Litja, Leo
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Heikkilä, Rasmus Litja, Leo Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Heikkilä, Rasmus Litja, Leo Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Heikkilä, Rasmus
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa pyrittiin selvittämään miten hyväksymis- ja omistautumisterapiaan pohjautuva Nuorten Kompassi -ohjelma vaikuttaa luokkamuotoisesti toteutettuna yläasteikäisten nuorten hyvinvointiin ja vuorovaikutussuhteisiin. Lisäksi tarkastelimme, kuinka aktiivisesti nuoret käyttivät ohjelmaa, sekä millaisiksi he kokivat ohjelman ja sen tehtävät. Tutkimuksen aineisto on osa Kompassi luokassa -tutkimusta, jonka aloitti 465 nuorta valtakunnallisesti. Intervention vaikutusta nuorten vuorovaikutussuhteisiin tutkittiin tarkastelemalla suhdetta luokkatovereihin, luokan ilmapiiriä ja nuorten prososiaalisia pyrkimyksiä. Muutosta hyvinvoinnissa mitattiin puolestaan masennusoireilussa DEPSkyselyllä, psykologisessa joustavuudessa CompACT-8-kyselyllä ja tyytyväisyydessä elämään SWLS-mittarilla. Vuorovaikutussuhteita ja hyvinvointia tutkittiin tarkastelemalla intervention alku- ja loppumittauksia riippuvien otosten t-testillä. Käyttöaktiivisuutta tutkittiin puolestaan suoritusprosenttia, sitoutumisprosenttia ja käyttöviikkoja tarkastelemalla. Lisäksi nuoria pyydettiin täyttämään loppupalaute, joka sisälsi sekä kvalitatiivista, että kvantitatiivista dataa, joiden pohjalta tarkasteltiin, miten nuoret kokivat ohjelman, mitä taitoja he oppivat ohjelmassa ja kenelle he suosittelisivat ohjelmaa. Tulokset osoittivat, ettei ohjelma saavuttanut toivottua vaikuttavuutta vuorovaikutussuhteiden ja hyvinvoinnin kohenemisessa muutamia pieniä muutoksia lukuun ottamatta, mutta kokemuksia ja käyttöaktiivisuutta tarkastellessa avautui hyvä näkymä intervention epäkohtiin sekä nuorten mielenmaisemaan. Nuorten kokemuksien kuunteleminen on todella tärkeää, jotta vastaavia interventioita voitaisiin kohdentaa ja muokata paremmin nuorten tarpeita vastaavaksi.
first_indexed 2022-06-27T20:28:55Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lappalainen, P\u00e4ivi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Heikkil\u00e4, Rasmus", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Litja, Leo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-27T10:15:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-27T10:15:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82044", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa pyrittiin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n miten hyv\u00e4ksymis- ja omistautumisterapiaan\npohjautuva Nuorten Kompassi -ohjelma vaikuttaa luokkamuotoisesti toteutettuna\nyl\u00e4asteik\u00e4isten nuorten hyvinvointiin ja vuorovaikutussuhteisiin. Lis\u00e4ksi tarkastelimme,\nkuinka aktiivisesti nuoret k\u00e4yttiv\u00e4t ohjelmaa, sek\u00e4 millaisiksi he kokivat ohjelman ja sen\nteht\u00e4v\u00e4t. Tutkimuksen aineisto on osa Kompassi luokassa -tutkimusta, jonka aloitti 465 nuorta\nvaltakunnallisesti. Intervention vaikutusta nuorten vuorovaikutussuhteisiin tutkittiin\ntarkastelemalla suhdetta luokkatovereihin, luokan ilmapiiri\u00e4 ja nuorten prososiaalisia\npyrkimyksi\u00e4. Muutosta hyvinvoinnissa mitattiin puolestaan masennusoireilussa DEPSkyselyll\u00e4, psykologisessa joustavuudessa CompACT-8-kyselyll\u00e4 ja tyytyv\u00e4isyydess\u00e4 el\u00e4m\u00e4\u00e4n\nSWLS-mittarilla. Vuorovaikutussuhteita ja hyvinvointia tutkittiin tarkastelemalla intervention\nalku- ja loppumittauksia riippuvien otosten t-testill\u00e4. K\u00e4ytt\u00f6aktiivisuutta tutkittiin puolestaan\nsuoritusprosenttia, sitoutumisprosenttia ja k\u00e4ytt\u00f6viikkoja tarkastelemalla. Lis\u00e4ksi nuoria\npyydettiin t\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n loppupalaute, joka sis\u00e4lsi sek\u00e4 kvalitatiivista, ett\u00e4 kvantitatiivista dataa,\njoiden pohjalta tarkasteltiin, miten nuoret kokivat ohjelman, mit\u00e4 taitoja he oppivat ohjelmassa\nja kenelle he suosittelisivat ohjelmaa. Tulokset osoittivat, ettei ohjelma saavuttanut toivottua\nvaikuttavuutta vuorovaikutussuhteiden ja hyvinvoinnin kohenemisessa muutamia pieni\u00e4\nmuutoksia lukuun ottamatta, mutta kokemuksia ja k\u00e4ytt\u00f6aktiivisuutta tarkastellessa avautui\nhyv\u00e4 n\u00e4kym\u00e4 intervention ep\u00e4kohtiin sek\u00e4 nuorten mielenmaisemaan. Nuorten kokemuksien\nkuunteleminen on todella t\u00e4rke\u00e4\u00e4, jotta vastaavia interventioita voitaisiin kohdentaa ja muokata\nparemmin nuorten tarpeita vastaavaksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-06-27T10:15:15Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-27T10:15:15Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "53", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Me ollaan nuoriso, me ollaan tulevaisuus \u2013 Kompassi luokassa -intervention vaikuttavuus ja nuorten kokemuksia interventiosta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206273648", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "interventio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vaikuttavuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyv\u00e4ksymis- ja omistautumisterapia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallistuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "terveyden edist\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_82044
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:13Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7999e61a-9e8a-41c9-9cac-0be5f120bdf6\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202206273648.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Heikkilä, Rasmus Litja, Leo Me ollaan nuoriso, me ollaan tulevaisuus – Kompassi luokassa -intervention vaikuttavuus ja nuorten kokemuksia interventiosta Psykologia Psychology 202 nuoret hyvinvointi interventio vaikuttavuus koululaiset hyväksymis- ja omistautumisterapia osallistuminen terveyden edistäminen oppilaat
title Me ollaan nuoriso, me ollaan tulevaisuus – Kompassi luokassa -intervention vaikuttavuus ja nuorten kokemuksia interventiosta
title_full Me ollaan nuoriso, me ollaan tulevaisuus – Kompassi luokassa -intervention vaikuttavuus ja nuorten kokemuksia interventiosta
title_fullStr Me ollaan nuoriso, me ollaan tulevaisuus – Kompassi luokassa -intervention vaikuttavuus ja nuorten kokemuksia interventiosta Me ollaan nuoriso, me ollaan tulevaisuus – Kompassi luokassa -intervention vaikuttavuus ja nuorten kokemuksia interventiosta
title_full_unstemmed Me ollaan nuoriso, me ollaan tulevaisuus – Kompassi luokassa -intervention vaikuttavuus ja nuorten kokemuksia interventiosta Me ollaan nuoriso, me ollaan tulevaisuus – Kompassi luokassa -intervention vaikuttavuus ja nuorten kokemuksia interventiosta
title_short Me ollaan nuoriso, me ollaan tulevaisuus – Kompassi luokassa -intervention vaikuttavuus ja nuorten kokemuksia interventiosta
title_sort me ollaan nuoriso me ollaan tulevaisuus kompassi luokassa intervention vaikuttavuus ja nuorten kokemuksia interventiosta
title_txtP Me ollaan nuoriso, me ollaan tulevaisuus – Kompassi luokassa -intervention vaikuttavuus ja nuorten kokemuksia interventiosta
topic Psykologia Psychology 202 nuoret hyvinvointi interventio vaikuttavuus koululaiset hyväksymis- ja omistautumisterapia osallistuminen terveyden edistäminen oppilaat
topic_facet 202 Psychology Psykologia hyvinvointi hyväksymis- ja omistautumisterapia interventio koululaiset nuoret oppilaat osallistuminen terveyden edistäminen vaikuttavuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82044 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206273648
work_keys_str_mv AT heikkilärasmus meollaannuorisomeollaantulevaisuuskompassiluokassainterventionvaikuttavuusjanuort