Me ollaan nuoriso, me ollaan tulevaisuus – Kompassi luokassa -intervention vaikuttavuus ja nuorten kokemuksia interventiosta

Tässä tutkimuksessa pyrittiin selvittämään miten hyväksymis- ja omistautumisterapiaan pohjautuva Nuorten Kompassi -ohjelma vaikuttaa luokkamuotoisesti toteutettuna yläasteikäisten nuorten hyvinvointiin ja vuorovaikutussuhteisiin. Lisäksi tarkastelimme, kuinka aktiivisesti nuoret käyttivät ohjelmaa,...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Heikkilä, Rasmus, Litja, Leo
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Psykologian laitos, Department of Psychology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82044
Kuvaus
Yhteenveto:Tässä tutkimuksessa pyrittiin selvittämään miten hyväksymis- ja omistautumisterapiaan pohjautuva Nuorten Kompassi -ohjelma vaikuttaa luokkamuotoisesti toteutettuna yläasteikäisten nuorten hyvinvointiin ja vuorovaikutussuhteisiin. Lisäksi tarkastelimme, kuinka aktiivisesti nuoret käyttivät ohjelmaa, sekä millaisiksi he kokivat ohjelman ja sen tehtävät. Tutkimuksen aineisto on osa Kompassi luokassa -tutkimusta, jonka aloitti 465 nuorta valtakunnallisesti. Intervention vaikutusta nuorten vuorovaikutussuhteisiin tutkittiin tarkastelemalla suhdetta luokkatovereihin, luokan ilmapiiriä ja nuorten prososiaalisia pyrkimyksiä. Muutosta hyvinvoinnissa mitattiin puolestaan masennusoireilussa DEPSkyselyllä, psykologisessa joustavuudessa CompACT-8-kyselyllä ja tyytyväisyydessä elämään SWLS-mittarilla. Vuorovaikutussuhteita ja hyvinvointia tutkittiin tarkastelemalla intervention alku- ja loppumittauksia riippuvien otosten t-testillä. Käyttöaktiivisuutta tutkittiin puolestaan suoritusprosenttia, sitoutumisprosenttia ja käyttöviikkoja tarkastelemalla. Lisäksi nuoria pyydettiin täyttämään loppupalaute, joka sisälsi sekä kvalitatiivista, että kvantitatiivista dataa, joiden pohjalta tarkasteltiin, miten nuoret kokivat ohjelman, mitä taitoja he oppivat ohjelmassa ja kenelle he suosittelisivat ohjelmaa. Tulokset osoittivat, ettei ohjelma saavuttanut toivottua vaikuttavuutta vuorovaikutussuhteiden ja hyvinvoinnin kohenemisessa muutamia pieniä muutoksia lukuun ottamatta, mutta kokemuksia ja käyttöaktiivisuutta tarkastellessa avautui hyvä näkymä intervention epäkohtiin sekä nuorten mielenmaisemaan. Nuorten kokemuksien kuunteleminen on todella tärkeää, jotta vastaavia interventioita voitaisiin kohdentaa ja muokata paremmin nuorten tarpeita vastaavaksi.