Summary: | Tässä tutkimuksessa pyrittiin selvittämään miten hyväksymis- ja omistautumisterapiaan
pohjautuva Nuorten Kompassi -ohjelma vaikuttaa luokkamuotoisesti toteutettuna
yläasteikäisten nuorten hyvinvointiin ja vuorovaikutussuhteisiin. Lisäksi tarkastelimme,
kuinka aktiivisesti nuoret käyttivät ohjelmaa, sekä millaisiksi he kokivat ohjelman ja sen
tehtävät. Tutkimuksen aineisto on osa Kompassi luokassa -tutkimusta, jonka aloitti 465 nuorta
valtakunnallisesti. Intervention vaikutusta nuorten vuorovaikutussuhteisiin tutkittiin
tarkastelemalla suhdetta luokkatovereihin, luokan ilmapiiriä ja nuorten prososiaalisia
pyrkimyksiä. Muutosta hyvinvoinnissa mitattiin puolestaan masennusoireilussa DEPSkyselyllä, psykologisessa joustavuudessa CompACT-8-kyselyllä ja tyytyväisyydessä elämään
SWLS-mittarilla. Vuorovaikutussuhteita ja hyvinvointia tutkittiin tarkastelemalla intervention
alku- ja loppumittauksia riippuvien otosten t-testillä. Käyttöaktiivisuutta tutkittiin puolestaan
suoritusprosenttia, sitoutumisprosenttia ja käyttöviikkoja tarkastelemalla. Lisäksi nuoria
pyydettiin täyttämään loppupalaute, joka sisälsi sekä kvalitatiivista, että kvantitatiivista dataa,
joiden pohjalta tarkasteltiin, miten nuoret kokivat ohjelman, mitä taitoja he oppivat ohjelmassa
ja kenelle he suosittelisivat ohjelmaa. Tulokset osoittivat, ettei ohjelma saavuttanut toivottua
vaikuttavuutta vuorovaikutussuhteiden ja hyvinvoinnin kohenemisessa muutamia pieniä
muutoksia lukuun ottamatta, mutta kokemuksia ja käyttöaktiivisuutta tarkastellessa avautui
hyvä näkymä intervention epäkohtiin sekä nuorten mielenmaisemaan. Nuorten kokemuksien
kuunteleminen on todella tärkeää, jotta vastaavia interventioita voitaisiin kohdentaa ja muokata
paremmin nuorten tarpeita vastaavaksi.
|