Teaching EFL using Lois Lowry’s the giver a material packet for upper secondary school

Dystopiakirjallisuus on ollut suosittu genre nuorten keskuudessa jo usean vuoden ajan, ja tämä kirjallisuuden laji on oiva tapa nostaa esiin eettisiä kysymyksiä vieraan kielen oppitunneilla. Lois Lowryn 1993 julkaisema kirja The Giver on jo pitkään ollut osana pakollista lukemistoa monissa englannin...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kemppainen, Kaisli
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82036
_version_ 1826225743965716480
author Kemppainen, Kaisli
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kemppainen, Kaisli Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kemppainen, Kaisli Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kemppainen, Kaisli
datasource_str_mv jyx
description Dystopiakirjallisuus on ollut suosittu genre nuorten keskuudessa jo usean vuoden ajan, ja tämä kirjallisuuden laji on oiva tapa nostaa esiin eettisiä kysymyksiä vieraan kielen oppitunneilla. Lois Lowryn 1993 julkaisema kirja The Giver on jo pitkään ollut osana pakollista lukemistoa monissa englanninkielisissä maissa, ja on tunnettu siitä, kuinka se käsittelee isoja eettisiä kysymyksiä lapsen näkökulmasta. Yksi käsiteltävistä eettisistä aiheista on eutanasia, ja tätä aihetta käsitellään materiaalipaketissa sekä fiktiivisen maailman yhteydessä, että oikeassa maailmassa. Kirjallisuuden käyttäminen kielten opettamisessa ei ole uusi käsite, vaan on vuosikymmenten ajan ollut suosittu tapa ympäri maailmaa. Tämä tutkittu ja hyväksi todettu tapa on kuitenkin Suomessa ollut melko harvinaista. Lastenkirjallisuuden käyttö opetuksessa (esim. Belsky 2006) on tuottanut hyviä oppimistuloksia, ja osallistujien suhtautuminen englannin kieleen, sekä lukemiseen ylipäätään kohenivat. Muun muassa tämän tutkimuksen perusteella valitsin lastenkirjan materiaalipaketin pohjaksi, vaikka opiskelijat olisivat vanhempia kuin kirjan tarkoitettu lukijakunta. Tämä materiaalipaketti on kohdistettu lukiolaisille, sillä heillä on oletettavasti pohjana tarvittava kielitaito sekä kypsyys käsitellä haastaviakin eettisiä kysymyksiä. Materiaalipaketti koostuu yhteensä kymmenestä oppitunnista, joista jokainen on 75-minuutin mittainen lukion oppimäärän mukaan. Tehtävät sopivat osaksi ENA3-kurssia, jossa muun muassa tavoitellaan tulkintojen tekemistä eri aihepiirien teksteistä. Tehtävät koostuvat kirjallisista, suullisista, ja kuuntelutehtävistä. Monet tehtävistä ovat pari-/ryhmätöitä, jotta opiskelijat pääsevät harjoittamaan suullisia taitojaan sekä hiomaan ryhmätyötaitojaan. Yhdessä työskentely myöskin keventää taakkaa jakaa omia mielipiteitä eettisistä aiheista, joihin monilla on vahvat mielipiteet esimerkiksi yhteiskunnan/uskonnon kautta. Lopputuloksena on moninainen kokoelma erilaisia eettisiin kysymyksiin liittyviä tehtäviä, joita käsitellään kirjan avulla, mutta peilataan myös takaisin todellisuuteen.
first_indexed 2022-06-27T20:28:55Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pitk\u00e4nen-Huhta, Anne", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kemppainen, Kaisli", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-27T09:18:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-27T09:18:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82036", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Dystopiakirjallisuus on ollut suosittu genre nuorten keskuudessa jo usean vuoden ajan, ja t\u00e4m\u00e4 kirjallisuuden laji on oiva tapa nostaa esiin eettisi\u00e4 kysymyksi\u00e4 vieraan kielen oppitunneilla. Lois Lowryn 1993 julkaisema kirja The Giver on jo pitk\u00e4\u00e4n ollut osana pakollista lukemistoa monissa englanninkielisiss\u00e4 maissa, ja on tunnettu siit\u00e4, kuinka se k\u00e4sittelee isoja eettisi\u00e4 kysymyksi\u00e4 lapsen n\u00e4k\u00f6kulmasta. Yksi k\u00e4sitelt\u00e4vist\u00e4 eettisist\u00e4 aiheista on eutanasia, ja t\u00e4t\u00e4 aihetta k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n materiaalipaketissa sek\u00e4 fiktiivisen maailman yhteydess\u00e4, ett\u00e4 oikeassa maailmassa.\n\nKirjallisuuden k\u00e4ytt\u00e4minen kielten opettamisessa ei ole uusi k\u00e4site, vaan on vuosikymmenten ajan ollut suosittu tapa ymp\u00e4ri maailmaa. T\u00e4m\u00e4 tutkittu ja hyv\u00e4ksi todettu tapa on kuitenkin Suomessa ollut melko harvinaista. Lastenkirjallisuuden k\u00e4ytt\u00f6 opetuksessa (esim. Belsky 2006) on tuottanut hyvi\u00e4 oppimistuloksia, ja osallistujien suhtautuminen englannin kieleen, sek\u00e4 lukemiseen ylip\u00e4\u00e4t\u00e4\u00e4n kohenivat. Muun muassa t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen perusteella valitsin lastenkirjan materiaalipaketin pohjaksi, vaikka opiskelijat olisivat vanhempia kuin kirjan tarkoitettu lukijakunta.\n\nT\u00e4m\u00e4 materiaalipaketti on kohdistettu lukiolaisille, sill\u00e4 heill\u00e4 on oletettavasti pohjana tarvittava kielitaito sek\u00e4 kypsyys k\u00e4sitell\u00e4 haastaviakin eettisi\u00e4 kysymyksi\u00e4. Materiaalipaketti koostuu yhteens\u00e4 kymmenest\u00e4 oppitunnista, joista jokainen on 75-minuutin mittainen lukion oppim\u00e4\u00e4r\u00e4n mukaan. Teht\u00e4v\u00e4t sopivat osaksi ENA3-kurssia, jossa muun muassa tavoitellaan tulkintojen tekemist\u00e4 eri aihepiirien teksteist\u00e4. Teht\u00e4v\u00e4t koostuvat kirjallisista, suullisista, ja kuunteluteht\u00e4vist\u00e4. Monet teht\u00e4vist\u00e4 ovat pari-/ryhm\u00e4t\u00f6it\u00e4, jotta opiskelijat p\u00e4\u00e4sev\u00e4t harjoittamaan suullisia taitojaan sek\u00e4 hiomaan ryhm\u00e4ty\u00f6taitojaan. Yhdess\u00e4 ty\u00f6skentely my\u00f6skin kevent\u00e4\u00e4 taakkaa jakaa omia mielipiteit\u00e4 eettisist\u00e4 aiheista, joihin monilla on vahvat mielipiteet esimerkiksi yhteiskunnan/uskonnon kautta. \n\nLopputuloksena on moninainen kokoelma erilaisia eettisiin kysymyksiin liittyvi\u00e4 teht\u00e4vi\u00e4, joita k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n kirjan avulla, mutta peilataan my\u00f6s takaisin todellisuuteen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-06-27T09:18:11Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-27T09:18:11Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "54", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "dystopian literature", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "young adult literature", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "EFL", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "material package", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Teaching EFL using Lois Lowry\u2019s the giver : a material packet for upper secondary school", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206273640", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "dystopiat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "etiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kirjallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "dystopias", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teaching and instruction", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ethics", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "study material", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "literature", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_82036
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:43Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/be4b798f-1637-4552-be84-1ec1ba53d21a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202206273640.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kemppainen, Kaisli Teaching EFL using Lois Lowry’s the giver : a material packet for upper secondary school dystopian literature young adult literature EFL material package Englannin kieli English 301 dystopiat englannin kieli opetus etiikka oppimateriaali kirjallisuus dystopias English language teaching and instruction ethics study material literature
title Teaching EFL using Lois Lowry’s the giver : a material packet for upper secondary school
title_full Teaching EFL using Lois Lowry’s the giver : a material packet for upper secondary school
title_fullStr Teaching EFL using Lois Lowry’s the giver : a material packet for upper secondary school Teaching EFL using Lois Lowry’s the giver : a material packet for upper secondary school
title_full_unstemmed Teaching EFL using Lois Lowry’s the giver : a material packet for upper secondary school Teaching EFL using Lois Lowry’s the giver : a material packet for upper secondary school
title_short Teaching EFL using Lois Lowry’s the giver
title_sort teaching efl using lois lowry s the giver a material packet for upper secondary school
title_sub a material packet for upper secondary school
title_txtP Teaching EFL using Lois Lowry’s the giver : a material packet for upper secondary school
topic dystopian literature young adult literature EFL material package Englannin kieli English 301 dystopiat englannin kieli opetus etiikka oppimateriaali kirjallisuus dystopias English language teaching and instruction ethics study material literature
topic_facet 301 EFL Englannin kieli English English language dystopian literature dystopias dystopiat englannin kieli ethics etiikka kirjallisuus literature material package opetus oppimateriaali study material teaching and instruction young adult literature
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82036 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206273640
work_keys_str_mv AT kemppainenkaisli teachingeflusingloislowrysthegiveramaterialpacketforuppersecondaryschool