fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lundell, Jan", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Huovinen, Heli", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-27T09:03:43Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-27T09:03:43Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82035", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa selvitettiin kest\u00e4v\u00e4n kehityksen opettamista projektioppimisen avulla. Tutkielman kirjallisessa osassa selvitettiin, miten k\u00e4site kest\u00e4v\u00e4 kehitys on m\u00e4\u00e4ritelty globaalisti sek\u00e4 Suomessa valtion viranomaisten toimesta. Lis\u00e4ksi selvitettiin, miten kest\u00e4v\u00e4 kehitys ilmenee kemian opetuksessa. Kirjallisessa osassa selvitettiin monialaisia oppimismenetelmi\u00e4, erityisesti projektioppimista, sek\u00e4 kemian opettamisessa k\u00e4ytett\u00e4vi\u00e4 opetusmenetelmi\u00e4 ja oppimisymp\u00e4rist\u00f6j\u00e4.\nKest\u00e4v\u00e4n kehityksen kolme osa-aluetta, ekologinen, taloudellinen sek\u00e4 sosiaalinen ja kulttuurinen osa-alue, liittyv\u00e4t kiinte\u00e4sti toisiinsa, mutta niiden painotus opetuksessa vaihtelee. Suomessa ja monissa l\u00e4nsimaissa ymp\u00e4rist\u00f6asiat, ilmaston l\u00e4mpeneminen ja luonnonvarojen riitt\u00e4vyys ovat vahvasti esill\u00e4 sek\u00e4 mediassa ett\u00e4 koulujen opetussuunnitelmissa. Kehitysmaissa puolestaan korostetaan sosiaalisia ja kulttuuriin liittyvi\u00e4 arvoja. Kest\u00e4v\u00e4n kehityksen taloudellisiin vaikutuksiin eri maiden oppitunneilla ei juurikaan kiinnitet\u00e4 huomiota.\nProjektioppiminen on oppilasl\u00e4ht\u00f6inen oppimismenetelm\u00e4, jonka tarjoamia mahdollisuuksia kest\u00e4v\u00e4n kehityksen koulutuksessa tutkitaan. Projektioppimisessa korostuvat ryhm\u00e4ty\u00f6- ja vuorovaikutustaidot, tiedon hankinta ja jakaminen, tulosten raportointi sek\u00e4 niiden kriittinen tarkastelu. Projektit ovat yleens\u00e4 oppiainerajat ylitt\u00e4vi\u00e4 ja projektin aikana oppilaat voivat k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 apunaan tietotekniikkaa, \u00e4idinkielt\u00e4 tai kuvaamataitoa. Ajan riitt\u00e4vyys sek\u00e4 ryhm\u00e4n hallinta koetaan projektioppimisen isoimmiksi haasteiksi.\nTutkielman kokeellinen osa toteutettiin kahdessa osassa. Ensimm\u00e4isess\u00e4 osassa analysoitiin vaihto-opiskelijoiden kokemuksia projektioppimisesta sek\u00e4 heid\u00e4n kest\u00e4v\u00e4n kehityksen kurssilla tuottamaansa materiaalia. Toisessa osassa suunniteltiin ja toteutettiin peruskoulun kemian oppitunnille oma kest\u00e4v\u00e4n kehityksen projektity\u00f6.\nTutkimuksen avulla selvitettiin opiskelijoiden kokemuksia sek\u00e4 opettajan roolia projektioppimisessa. Lis\u00e4ksi selvitettiin, miten projektioppiminen tukee kest\u00e4v\u00e4n kehityksen ymm\u00e4rt\u00e4mist\u00e4.\nTutkimuksen perusteella projektioppiminen koettiin omaa ajattelua kehitt\u00e4v\u00e4n\u00e4 ja vuorovaikutusta lis\u00e4\u00e4v\u00e4n\u00e4 opetusmenetelm\u00e4n\u00e4. Lopputulokseltaan avoin projekti koettiin haastavana, mutta sen avulla vaihto-opiskelijoille luotiin merkityksellinen oppimiskokemus, jota he voivat soveltaa tulevina opettajina omassa opetuksessaan. Peruskoulussa yhdess\u00e4 tekeminen, sek\u00e4 mahdollisuus n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 omaa osaamistaan posterin visuaalisen ilmeen tai suullisen esitt\u00e4misen avulla, n\u00e4ytti lis\u00e4\u00e4v\u00e4n oppilaiden motivaatiota projektioppimista kohtaan.\nTutkimuksen perusteella opettajan roolina oli toimia ohjaajana ja neuvonantajana, mutta my\u00f6s valvojana ja arvioijana. Opettajan oma motivaatio ja persoona vaikuttivat oppilaiden motivaatioon sek\u00e4 oppitunnilla viihtymiseen. Helposti l\u00e4hestytt\u00e4v\u00e4, kannustava ja oppilaiden hyvinvoinnista kiinnostunut opettaja loi luokkaan turvallisen ja oppimista tukevan ilmapiirin my\u00f6s verkon v\u00e4lityksell\u00e4.\nTutkimuksen perusteella projektioppiminen lis\u00e4si opiskelijoiden ymm\u00e4rryst\u00e4 kest\u00e4v\u00e4st\u00e4 kehityksest\u00e4. Sek\u00e4 vaihto-opiskelijat ett\u00e4 peruskoululaiset kiinnittiv\u00e4t projektin edetess\u00e4 aiempaa enemm\u00e4n huomiota siihen, miten omat kulutustottumukset vaikuttavat l\u00e4hialueen lis\u00e4ksi my\u00f6s koko maapallon hyvinvointiin. K\u00e4sitett\u00e4 kest\u00e4v\u00e4 kehitys ei en\u00e4\u00e4 liitetty pelk\u00e4st\u00e4\u00e4n ymp\u00e4rist\u00f6asioihin, vaan opiskelijat tiedostivat kest\u00e4v\u00e4n kehityksen vaikuttavan my\u00f6s talouteen sek\u00e4 ihmisen omaan, henkiseen hyvinvointiin. Kemian ja kest\u00e4v\u00e4n kehityksen yhteenliittym\u00e4\u00e4 peruskoululaisten oli vaikeampi havaita. Luonnonvarojen rajallisuus oli tiedostettu, mutta silti oppitunnilla tehtyjen havaintojen ja tutkimuksen perusteella kohtuullinen reagenssien k\u00e4ytt\u00f6 ja vaarallisen j\u00e4tteen h\u00e4vitt\u00e4minen on oppilaille vieras asia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-06-27T09:03:43Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-27T09:03:43Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "81", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kemian opettaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "laaja-alainen oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kest\u00e4v\u00e4\u00e4 kehityst\u00e4 laaja-alaisena projektina yl\u00e4asteella", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206273639", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kemian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Chemistry", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kemian opettajankoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher education programme in Chemistry", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "4034", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kest\u00e4v\u00e4 kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusmenetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "projektioppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "projektit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kemia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ymp\u00e4rist\u00f6kasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
|