Kestävää kehitystä laaja-alaisena projektina yläasteella

Tässä tutkielmassa selvitettiin kestävän kehityksen opettamista projektioppimisen avulla. Tutkielman kirjallisessa osassa selvitettiin, miten käsite kestävä kehitys on määritelty globaalisti sekä Suomessa valtion viranomaisten toimesta. Lisäksi selvitettiin, miten kestävä kehitys ilmenee kemian ope...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Huovinen, Heli
Other Authors: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Kemian laitos, Department of Chemistry, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82035
_version_ 1828193052073656320
author Huovinen, Heli
author2 Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Huovinen, Heli Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Huovinen, Heli Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Huovinen, Heli
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkielmassa selvitettiin kestävän kehityksen opettamista projektioppimisen avulla. Tutkielman kirjallisessa osassa selvitettiin, miten käsite kestävä kehitys on määritelty globaalisti sekä Suomessa valtion viranomaisten toimesta. Lisäksi selvitettiin, miten kestävä kehitys ilmenee kemian opetuksessa. Kirjallisessa osassa selvitettiin monialaisia oppimismenetelmiä, erityisesti projektioppimista, sekä kemian opettamisessa käytettäviä opetusmenetelmiä ja oppimisympäristöjä. Kestävän kehityksen kolme osa-aluetta, ekologinen, taloudellinen sekä sosiaalinen ja kulttuurinen osa-alue, liittyvät kiinteästi toisiinsa, mutta niiden painotus opetuksessa vaihtelee. Suomessa ja monissa länsimaissa ympäristöasiat, ilmaston lämpeneminen ja luonnonvarojen riittävyys ovat vahvasti esillä sekä mediassa että koulujen opetussuunnitelmissa. Kehitysmaissa puolestaan korostetaan sosiaalisia ja kulttuuriin liittyviä arvoja. Kestävän kehityksen taloudellisiin vaikutuksiin eri maiden oppitunneilla ei juurikaan kiinnitetä huomiota. Projektioppiminen on oppilaslähtöinen oppimismenetelmä, jonka tarjoamia mahdollisuuksia kestävän kehityksen koulutuksessa tutkitaan. Projektioppimisessa korostuvat ryhmätyö- ja vuorovaikutustaidot, tiedon hankinta ja jakaminen, tulosten raportointi sekä niiden kriittinen tarkastelu. Projektit ovat yleensä oppiainerajat ylittäviä ja projektin aikana oppilaat voivat käyttää apunaan tietotekniikkaa, äidinkieltä tai kuvaamataitoa. Ajan riittävyys sekä ryhmän hallinta koetaan projektioppimisen isoimmiksi haasteiksi. Tutkielman kokeellinen osa toteutettiin kahdessa osassa. Ensimmäisessä osassa analysoitiin vaihto-opiskelijoiden kokemuksia projektioppimisesta sekä heidän kestävän kehityksen kurssilla tuottamaansa materiaalia. Toisessa osassa suunniteltiin ja toteutettiin peruskoulun kemian oppitunnille oma kestävän kehityksen projektityö. Tutkimuksen avulla selvitettiin opiskelijoiden kokemuksia sekä opettajan roolia projektioppimisessa. Lisäksi selvitettiin, miten projektioppiminen tukee kestävän kehityksen ymmärtämistä. Tutkimuksen perusteella projektioppiminen koettiin omaa ajattelua kehittävänä ja vuorovaikutusta lisäävänä opetusmenetelmänä. Lopputulokseltaan avoin projekti koettiin haastavana, mutta sen avulla vaihto-opiskelijoille luotiin merkityksellinen oppimiskokemus, jota he voivat soveltaa tulevina opettajina omassa opetuksessaan. Peruskoulussa yhdessä tekeminen, sekä mahdollisuus näyttää omaa osaamistaan posterin visuaalisen ilmeen tai suullisen esittämisen avulla, näytti lisäävän oppilaiden motivaatiota projektioppimista kohtaan. Tutkimuksen perusteella opettajan roolina oli toimia ohjaajana ja neuvonantajana, mutta myös valvojana ja arvioijana. Opettajan oma motivaatio ja persoona vaikuttivat oppilaiden motivaatioon sekä oppitunnilla viihtymiseen. Helposti lähestyttävä, kannustava ja oppilaiden hyvinvoinnista kiinnostunut opettaja loi luokkaan turvallisen ja oppimista tukevan ilmapiirin myös verkon välityksellä. Tutkimuksen perusteella projektioppiminen lisäsi opiskelijoiden ymmärrystä kestävästä kehityksestä. Sekä vaihto-opiskelijat että peruskoululaiset kiinnittivät projektin edetessä aiempaa enemmän huomiota siihen, miten omat kulutustottumukset vaikuttavat lähialueen lisäksi myös koko maapallon hyvinvointiin. Käsitettä kestävä kehitys ei enää liitetty pelkästään ympäristöasioihin, vaan opiskelijat tiedostivat kestävän kehityksen vaikuttavan myös talouteen sekä ihmisen omaan, henkiseen hyvinvointiin. Kemian ja kestävän kehityksen yhteenliittymää peruskoululaisten oli vaikeampi havaita. Luonnonvarojen rajallisuus oli tiedostettu, mutta silti oppitunnilla tehtyjen havaintojen ja tutkimuksen perusteella kohtuullinen reagenssien käyttö ja vaarallisen jätteen hävittäminen on oppilaille vieras asia.
first_indexed 2022-06-27T20:28:55Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lundell, Jan", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Huovinen, Heli", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-27T09:03:43Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-27T09:03:43Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82035", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa selvitettiin kest\u00e4v\u00e4n kehityksen opettamista projektioppimisen avulla. Tutkielman kirjallisessa osassa selvitettiin, miten k\u00e4site kest\u00e4v\u00e4 kehitys on m\u00e4\u00e4ritelty globaalisti sek\u00e4 Suomessa valtion viranomaisten toimesta. Lis\u00e4ksi selvitettiin, miten kest\u00e4v\u00e4 kehitys ilmenee kemian opetuksessa. Kirjallisessa osassa selvitettiin monialaisia oppimismenetelmi\u00e4, erityisesti projektioppimista, sek\u00e4 kemian opettamisessa k\u00e4ytett\u00e4vi\u00e4 opetusmenetelmi\u00e4 ja oppimisymp\u00e4rist\u00f6j\u00e4.\nKest\u00e4v\u00e4n kehityksen kolme osa-aluetta, ekologinen, taloudellinen sek\u00e4 sosiaalinen ja kulttuurinen osa-alue, liittyv\u00e4t kiinte\u00e4sti toisiinsa, mutta niiden painotus opetuksessa vaihtelee. Suomessa ja monissa l\u00e4nsimaissa ymp\u00e4rist\u00f6asiat, ilmaston l\u00e4mpeneminen ja luonnonvarojen riitt\u00e4vyys ovat vahvasti esill\u00e4 sek\u00e4 mediassa ett\u00e4 koulujen opetussuunnitelmissa. Kehitysmaissa puolestaan korostetaan sosiaalisia ja kulttuuriin liittyvi\u00e4 arvoja. Kest\u00e4v\u00e4n kehityksen taloudellisiin vaikutuksiin eri maiden oppitunneilla ei juurikaan kiinnitet\u00e4 huomiota.\nProjektioppiminen on oppilasl\u00e4ht\u00f6inen oppimismenetelm\u00e4, jonka tarjoamia mahdollisuuksia kest\u00e4v\u00e4n kehityksen koulutuksessa tutkitaan. Projektioppimisessa korostuvat ryhm\u00e4ty\u00f6- ja vuorovaikutustaidot, tiedon hankinta ja jakaminen, tulosten raportointi sek\u00e4 niiden kriittinen tarkastelu. Projektit ovat yleens\u00e4 oppiainerajat ylitt\u00e4vi\u00e4 ja projektin aikana oppilaat voivat k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 apunaan tietotekniikkaa, \u00e4idinkielt\u00e4 tai kuvaamataitoa. Ajan riitt\u00e4vyys sek\u00e4 ryhm\u00e4n hallinta koetaan projektioppimisen isoimmiksi haasteiksi.\nTutkielman kokeellinen osa toteutettiin kahdessa osassa. Ensimm\u00e4isess\u00e4 osassa analysoitiin vaihto-opiskelijoiden kokemuksia projektioppimisesta sek\u00e4 heid\u00e4n kest\u00e4v\u00e4n kehityksen kurssilla tuottamaansa materiaalia. Toisessa osassa suunniteltiin ja toteutettiin peruskoulun kemian oppitunnille oma kest\u00e4v\u00e4n kehityksen projektity\u00f6.\nTutkimuksen avulla selvitettiin opiskelijoiden kokemuksia sek\u00e4 opettajan roolia projektioppimisessa. Lis\u00e4ksi selvitettiin, miten projektioppiminen tukee kest\u00e4v\u00e4n kehityksen ymm\u00e4rt\u00e4mist\u00e4.\nTutkimuksen perusteella projektioppiminen koettiin omaa ajattelua kehitt\u00e4v\u00e4n\u00e4 ja vuorovaikutusta lis\u00e4\u00e4v\u00e4n\u00e4 opetusmenetelm\u00e4n\u00e4. Lopputulokseltaan avoin projekti koettiin haastavana, mutta sen avulla vaihto-opiskelijoille luotiin merkityksellinen oppimiskokemus, jota he voivat soveltaa tulevina opettajina omassa opetuksessaan. Peruskoulussa yhdess\u00e4 tekeminen, sek\u00e4 mahdollisuus n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 omaa osaamistaan posterin visuaalisen ilmeen tai suullisen esitt\u00e4misen avulla, n\u00e4ytti lis\u00e4\u00e4v\u00e4n oppilaiden motivaatiota projektioppimista kohtaan.\nTutkimuksen perusteella opettajan roolina oli toimia ohjaajana ja neuvonantajana, mutta my\u00f6s valvojana ja arvioijana. Opettajan oma motivaatio ja persoona vaikuttivat oppilaiden motivaatioon sek\u00e4 oppitunnilla viihtymiseen. Helposti l\u00e4hestytt\u00e4v\u00e4, kannustava ja oppilaiden hyvinvoinnista kiinnostunut opettaja loi luokkaan turvallisen ja oppimista tukevan ilmapiirin my\u00f6s verkon v\u00e4lityksell\u00e4.\nTutkimuksen perusteella projektioppiminen lis\u00e4si opiskelijoiden ymm\u00e4rryst\u00e4 kest\u00e4v\u00e4st\u00e4 kehityksest\u00e4. Sek\u00e4 vaihto-opiskelijat ett\u00e4 peruskoululaiset kiinnittiv\u00e4t projektin edetess\u00e4 aiempaa enemm\u00e4n huomiota siihen, miten omat kulutustottumukset vaikuttavat l\u00e4hialueen lis\u00e4ksi my\u00f6s koko maapallon hyvinvointiin. K\u00e4sitett\u00e4 kest\u00e4v\u00e4 kehitys ei en\u00e4\u00e4 liitetty pelk\u00e4st\u00e4\u00e4n ymp\u00e4rist\u00f6asioihin, vaan opiskelijat tiedostivat kest\u00e4v\u00e4n kehityksen vaikuttavan my\u00f6s talouteen sek\u00e4 ihmisen omaan, henkiseen hyvinvointiin. Kemian ja kest\u00e4v\u00e4n kehityksen yhteenliittym\u00e4\u00e4 peruskoululaisten oli vaikeampi havaita. Luonnonvarojen rajallisuus oli tiedostettu, mutta silti oppitunnilla tehtyjen havaintojen ja tutkimuksen perusteella kohtuullinen reagenssien k\u00e4ytt\u00f6 ja vaarallisen j\u00e4tteen h\u00e4vitt\u00e4minen on oppilaille vieras asia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-06-27T09:03:43Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-27T09:03:43Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "81", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kemian opettaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "laaja-alainen oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kest\u00e4v\u00e4\u00e4 kehityst\u00e4 laaja-alaisena projektina yl\u00e4asteella", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206273639", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kemian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Chemistry", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kemian opettajankoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher education programme in Chemistry", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "4034", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kest\u00e4v\u00e4 kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusmenetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "projektioppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "projektit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kemia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ymp\u00e4rist\u00f6kasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_82035
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:00:54Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/cccc141b-d2be-4ae5-8c76-2b7e16158a3f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202206273639.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Huovinen, Heli Kestävää kehitystä laaja-alaisena projektina yläasteella kemian opettaminen laaja-alainen oppiminen Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry 4034 kestävä kehitys opetus opetusmenetelmät projektioppiminen projektit oppiminen kemia ympäristökasvatus oppilaat motivaatio
title Kestävää kehitystä laaja-alaisena projektina yläasteella
title_full Kestävää kehitystä laaja-alaisena projektina yläasteella
title_fullStr Kestävää kehitystä laaja-alaisena projektina yläasteella Kestävää kehitystä laaja-alaisena projektina yläasteella
title_full_unstemmed Kestävää kehitystä laaja-alaisena projektina yläasteella Kestävää kehitystä laaja-alaisena projektina yläasteella
title_short Kestävää kehitystä laaja-alaisena projektina yläasteella
title_sort kestävää kehitystä laaja alaisena projektina yläasteella
title_txtP Kestävää kehitystä laaja-alaisena projektina yläasteella
topic kemian opettaminen laaja-alainen oppiminen Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry 4034 kestävä kehitys opetus opetusmenetelmät projektioppiminen projektit oppiminen kemia ympäristökasvatus oppilaat motivaatio
topic_facet 4034 Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry kemia kemian opettaminen kestävä kehitys laaja-alainen oppiminen motivaatio opetus opetusmenetelmät oppilaat oppiminen projektioppiminen projektit ympäristökasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82035 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206273639
work_keys_str_mv AT huovinenheli kestävääkehitystälaajaalaisenaprojektinayläasteella