”You’ve got a quest!” a material package for using elements of MMORPG-games in elementary school ELT

Erilaisten pelien käyttö opetuksessa eri koulutusasteilla on lisääntynyt viime vuosien aikana. Pelien tuomista hyödyistä ja mahdollisuuksista esimerkiksi kieltenopetuksen monipuolistamisessa on tehty useita eri tutkimuksia eri pelityyppien, kouluaineiden sekä kohderyhmien näkökulmista. Opetuksessa k...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Juvonen, Veera
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82012
_version_ 1826225772492226560
author Juvonen, Veera
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Juvonen, Veera Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Juvonen, Veera Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Juvonen, Veera
datasource_str_mv jyx
description Erilaisten pelien käyttö opetuksessa eri koulutusasteilla on lisääntynyt viime vuosien aikana. Pelien tuomista hyödyistä ja mahdollisuuksista esimerkiksi kieltenopetuksen monipuolistamisessa on tehty useita eri tutkimuksia eri pelityyppien, kouluaineiden sekä kohderyhmien näkökulmista. Opetuksessa käytettävät pelit ovat usein luotu käytettäviksi nimenomaan koulumaailmassa tai opetus- ja oppimistarkoituksessa yleisesti, mutta video- ja muiden ei-opetuksellisten pelien käyttö opetuksessa on melko uusi ilmiö. Yksi viime vuosina laajasti tutkittu pelityyppi on MMORPG-pelit. Lyhenne tulee englannin sanoista Massive Multiplayer Online Role-Playing Game. Näissä peleissä korostuvat erityisesti pelihahmojen antamien tehtävien suorittaminen, oman pelihahmon monipuolinen kehittäminen, vuorovaikutus muiden pelaajien ja hahmojen kanssa sekä toimiminen pelien erilaisissa ympäristöissä. Erilaisten ei-opetuksellisten pelien potentiaali myös opetuskäytössä on havaittu esimerkiksi useiden tapaustutkimusten kautta, mutta usein näissä kokeiluissa tutkimukseen on otettu mukaan myös itse pelin pelaaminen. Myös ajatus pelien käyttämisessä opetuksessa tarkoittaa monelle automaattisesti varsinaisen pelin pelaamista, mutta opetuksellisesti pelit sisältävät monia hyödyllisiä elementtejä ilman oikean digitaalisen pelin käyttöä. Tutkielmassa teoreettinen viitekehys nojautui seuraaviin käsitteisiin ja teemoihin: pelillistäminen, motivaatio, MMORPG-pelit yleisesti, sekä vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelmasta materiaalipakettia tukevat osiot. Näitä olivat muun muassa oppijan kuvaaminen aktiivisena toimijana sekä opettajan vastuu ohjata oppijaa tuottamaan, tulkitsemaan ja tunnistamaan erilaisia tekstejä ja kokonaisuuksia. Pelillistämisen päätavoitteista käsiteltiin muun muassa oppimisen hauskuutta ja mielekkyyttä sekä motivaation nostamista ja ylläpitoa. Tutkielmassa tehtävätyypit valittiin kahdesta MMORPG-pelistä: RuneScapesta ja World of Warcraftista. Tämä tutkielma sisältää opetusmateriaalipaketin, jossa tehtävien raamit noudattavat edellä mainituista kahdesta MMORPG-pelistä löytyviä opetuskontekstiin sopivia elementtejä ja toimintamalleja. Materiaalipaketin kohderyhmänä toimivat esimerkkien kautta 5. ja 6. luokan oppilaat suomenkielisessä peruskoulussa, mutta pelien tapaan tehtävät soveltuvat muokkauksien kautta monelle eri ikäryhmälle, sekä kohderyhmää nuoremmille että vanhemmille. Materiaalipaketin tehtävissä yhdistyvät vuoden 2014 peruskoulun opetussuunnitelman tavoitteiden ja oppimiskäsitysten lisäksi myös MMORPG-peleissä tutut tavoitteet; vuorovaikutus muiden kanssa, tehtävien suorittaminen eri taitoja hyväksi käyttäen, näiden taitojen kehittäminen sekä tehtävien suorittaminen luokkahuoneen lisäksi myös sen ulkopuolella. Tehtävissä pyritään tuottamaan ja tulkitsemaan vierasta kieltä eri tavoin suullisesti, kirjallisesti sekä kuuntelu- ja lukutaidon kautta. Materiaalipaketissa ei vaadita varsinaisen pelin käyttöä, vaan tehtävät ja niiden pohjat on rakennettu erilaisten peleistä löytyvien tehtävien kautta.
first_indexed 2024-09-11T08:49:01Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Juvonen, Veera", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-23T09:18:10Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-23T09:18:10Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82012", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Erilaisten pelien k\u00e4ytt\u00f6 opetuksessa eri koulutusasteilla on lis\u00e4\u00e4ntynyt viime vuosien aikana. Pelien tuomista hy\u00f6dyist\u00e4 ja mahdollisuuksista esimerkiksi kieltenopetuksen monipuolistamisessa on tehty useita eri tutkimuksia eri pelityyppien, kouluaineiden sek\u00e4 kohderyhmien n\u00e4k\u00f6kulmista. Opetuksessa k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4t pelit ovat usein luotu k\u00e4ytett\u00e4viksi nimenomaan koulumaailmassa tai opetus- ja oppimistarkoituksessa yleisesti, mutta video- ja muiden ei-opetuksellisten pelien k\u00e4ytt\u00f6 opetuksessa on melko uusi ilmi\u00f6. Yksi viime vuosina laajasti tutkittu pelityyppi on MMORPG-pelit. Lyhenne tulee englannin sanoista Massive Multiplayer Online Role-Playing Game. N\u00e4iss\u00e4 peleiss\u00e4 korostuvat erityisesti pelihahmojen antamien teht\u00e4vien suorittaminen, oman pelihahmon monipuolinen kehitt\u00e4minen, vuorovaikutus muiden pelaajien ja hahmojen kanssa sek\u00e4 toimiminen pelien erilaisissa ymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4. Erilaisten ei-opetuksellisten pelien potentiaali my\u00f6s opetusk\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 on havaittu esimerkiksi useiden tapaustutkimusten kautta, mutta usein n\u00e4iss\u00e4 kokeiluissa tutkimukseen on otettu mukaan my\u00f6s itse pelin pelaaminen. My\u00f6s ajatus pelien k\u00e4ytt\u00e4misess\u00e4 opetuksessa tarkoittaa monelle automaattisesti varsinaisen pelin pelaamista, mutta opetuksellisesti pelit sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4t monia hy\u00f6dyllisi\u00e4 elementtej\u00e4 ilman oikean digitaalisen pelin k\u00e4ytt\u00f6\u00e4. Tutkielmassa teoreettinen viitekehys nojautui seuraaviin k\u00e4sitteisiin ja teemoihin: pelillist\u00e4minen, motivaatio, MMORPG-pelit yleisesti, sek\u00e4 vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelmasta materiaalipakettia tukevat osiot. N\u00e4it\u00e4 olivat muun muassa oppijan kuvaaminen aktiivisena toimijana sek\u00e4 opettajan vastuu ohjata oppijaa tuottamaan, tulkitsemaan ja tunnistamaan erilaisia tekstej\u00e4 ja kokonaisuuksia. Pelillist\u00e4misen p\u00e4\u00e4tavoitteista k\u00e4siteltiin muun muassa oppimisen hauskuutta ja mielekkyytt\u00e4 sek\u00e4 motivaation nostamista ja yll\u00e4pitoa. Tutkielmassa teht\u00e4v\u00e4tyypit valittiin kahdesta MMORPG-pelist\u00e4: RuneScapesta ja World of Warcraftista. T\u00e4m\u00e4 tutkielma sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 opetusmateriaalipaketin, jossa teht\u00e4vien raamit noudattavat edell\u00e4 mainituista kahdesta MMORPG-pelist\u00e4 l\u00f6ytyvi\u00e4 opetuskontekstiin sopivia elementtej\u00e4 ja toimintamalleja. Materiaalipaketin kohderyhm\u00e4n\u00e4 toimivat esimerkkien kautta 5. ja 6. luokan oppilaat suomenkielisess\u00e4 peruskoulussa, mutta pelien tapaan teht\u00e4v\u00e4t soveltuvat muokkauksien kautta monelle eri ik\u00e4ryhm\u00e4lle, sek\u00e4 kohderyhm\u00e4\u00e4 nuoremmille ett\u00e4 vanhemmille. Materiaalipaketin teht\u00e4viss\u00e4 yhdistyv\u00e4t vuoden 2014 peruskoulun opetussuunnitelman tavoitteiden ja oppimisk\u00e4sitysten lis\u00e4ksi my\u00f6s MMORPG-peleiss\u00e4 tutut tavoitteet; vuorovaikutus muiden kanssa, teht\u00e4vien suorittaminen eri taitoja hyv\u00e4ksi k\u00e4ytt\u00e4en, n\u00e4iden taitojen kehitt\u00e4minen sek\u00e4 teht\u00e4vien suorittaminen luokkahuoneen lis\u00e4ksi my\u00f6s sen ulkopuolella. Teht\u00e4viss\u00e4 pyrit\u00e4\u00e4n tuottamaan ja tulkitsemaan vierasta kielt\u00e4 eri tavoin suullisesti, kirjallisesti sek\u00e4 kuuntelu- ja lukutaidon kautta. Materiaalipaketissa ei vaadita varsinaisen pelin k\u00e4ytt\u00f6\u00e4, vaan teht\u00e4v\u00e4t ja niiden pohjat on rakennettu erilaisten peleist\u00e4 l\u00f6ytyvien teht\u00e4vien kautta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-06-23T09:18:10Z\r\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-23T09:18:10Z (GMT). No. of bitstreams: 0\r\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "69", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "MMORPG", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ELT", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "material package", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "gaming", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dYou\u2019ve got a quest!\u201d : a material package for using elements of MMORPG-games in elementary school ELT", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206233616", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelillist\u00e4minen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitaaliset pelit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivation (mental objects)", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "gamification", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language teaching", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "study material", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digital games", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_82012
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:12Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8b124d0e-5e96-47bd-ae7e-2fa9b128fec0\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202206233616.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Juvonen, Veera ”You’ve got a quest!” : a material package for using elements of MMORPG-games in elementary school ELT MMORPG ELT material package gaming Englannin kieli English 301 motivaatio pelillistäminen kielen oppiminen kieltenopetus englannin kieli oppimateriaali digitaaliset pelit motivation (mental objects) gamification language learning language teaching English language study material digital games
title ”You’ve got a quest!” : a material package for using elements of MMORPG-games in elementary school ELT
title_full ”You’ve got a quest!” : a material package for using elements of MMORPG-games in elementary school ELT
title_fullStr ”You’ve got a quest!” : a material package for using elements of MMORPG-games in elementary school ELT ”You’ve got a quest!” : a material package for using elements of MMORPG-games in elementary school ELT
title_full_unstemmed ”You’ve got a quest!” : a material package for using elements of MMORPG-games in elementary school ELT ”You’ve got a quest!” : a material package for using elements of MMORPG-games in elementary school ELT
title_short ”You’ve got a quest!”
title_sort you ve got a quest a material package for using elements of mmorpg games in elementary school elt
title_sub a material package for using elements of MMORPG-games in elementary school ELT
title_txtP ”You’ve got a quest!” : a material package for using elements of MMORPG-games in elementary school ELT
topic MMORPG ELT material package gaming Englannin kieli English 301 motivaatio pelillistäminen kielen oppiminen kieltenopetus englannin kieli oppimateriaali digitaaliset pelit motivation (mental objects) gamification language learning language teaching English language study material digital games
topic_facet 301 ELT Englannin kieli English English language MMORPG digitaaliset pelit digital games englannin kieli gamification gaming kielen oppiminen kieltenopetus language learning language teaching material package motivaatio motivation (mental objects) oppimateriaali pelillistäminen study material
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82012 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206233616
work_keys_str_mv AT juvonenveera youvegotaquestamaterialpackageforusingelementsofmmorpggamesinelementaryschoolelt