Virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen oppimisessa

Virtuaalitodellisuudesta on povattu suurta tekijää opetusalalle jo pitkään. Se tarjoaa uudenlaisia opetuskokemuksia ja -tapoja. Vanhojen opetustapojen yrittäessä pysyä teknologistuvan yhteiskunnan perässä, virtuaalitodellisuuden nähdään tarjoavan oikeanlaisia opetustapoja tulevaisuuden opetusmaailma...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Jäntti, Sami
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82006
_version_ 1828193052034859008
author Jäntti, Sami
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Jäntti, Sami Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Jäntti, Sami Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Jäntti, Sami
datasource_str_mv jyx
description Virtuaalitodellisuudesta on povattu suurta tekijää opetusalalle jo pitkään. Se tarjoaa uudenlaisia opetuskokemuksia ja -tapoja. Vanhojen opetustapojen yrittäessä pysyä teknologistuvan yhteiskunnan perässä, virtuaalitodellisuuden nähdään tarjoavan oikeanlaisia opetustapoja tulevaisuuden opetusmaailmassa. Sen avulla on mahdollista opettaa tulevaisuuden tärkeitä taitoja, kuten algoritmista ajatteluja ja ohjelmointia aktiivisissa ja fyysistä toimintaa vaativissa opetustilanteissa. Virtuaalitodellisuus pystyy hyödyntämään fyysisen oppimisen periaatteita ja näin valjastamaan lukuisia oppimisen hyötyjä. Tämän tutkielman tarkoituksena onkin ottaa selvää fyysisten virtuaalitodellisuusaktiviteettien vaikutuksesta oppimiseen. Tutkielmassa käsitellään virtuaalitodellisuuden hyötyjä peilaten suomalaiseen opetussuunnitelmaan sekä fyysiseen ja teknologia-avusteiseen oppimiseen. Aikaisemmista tutkimuksista käy ilmi, että fyysiset virtuaalitodellisuusaktiviteetit voivat tehostaa oppimista ja tarjota lukuisia etuja oppijoille. Empiirisen tutkimuksen tulokset tukevat vahvasti aikaisemmissa tutkimuksissa todettuja virtuaalitodellisuuden etuja ja haittoja liittyen oppimiseen. Virtuaalitodellisuudella voidaan parantaa oppijoiden aktiivisuutta, motivaatiota ja yhteistyötä. Opetustilanteet tulee kuitenkin suunnitella ja toteuttaa harkiten, jotta vaikutukset eivät muutu negatiivisiksi. Virtuaalitodellisuus voi osoittautua raskaaksi kognitiivisella tasolla ja se aiheuttaa monelle käyttäjälle pahoinvointia. Virtual reality has long been expected to be a major factor for the education industry. It offers new kinds of teaching experiences. As old teaching methods try to keep up with the technological society, virtual reality is seen as providing the right ways of teaching in the educational future. With it, it is possible to teach important skills for the future in physically active teaching situations. Skills such as computational thinking and programming. Virtual reality can take advantage of the principles of embodied learning and thus harness the many of benefits for learning. The purpose of this thesis is to find out the effects of physical virtual reality activities on learning. The thesis deals with the benefits of virtual reality, reflecting on the Finnish curriculum and embodied and technology-based learning. Previous research shows that physical virtual reality activities can enhance learning and provide numerous benefits to learners. Results from this empirical study strongly support the results from previous research regarding the pros and cons related to virtual reality in learning situations. Virtual reality can improve activity, motivation and collaboration amongst learners. However, teaching situations should be carefully planned and implemented so that the effects do not become negative. Virtual reality can prove cumbersome on a cognitive level and cause nausea to users.
first_indexed 2024-09-11T08:49:22Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Clements, Kati", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "J\u00e4ntti, Sami", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-23T06:57:44Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-23T06:57:44Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82006", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Virtuaalitodellisuudesta on povattu suurta tekij\u00e4\u00e4 opetusalalle jo pitk\u00e4\u00e4n. Se tarjoaa uudenlaisia opetuskokemuksia ja -tapoja. Vanhojen opetustapojen yritt\u00e4ess\u00e4 pysy\u00e4 teknologistuvan yhteiskunnan per\u00e4ss\u00e4, virtuaalitodellisuuden n\u00e4hd\u00e4\u00e4n tarjoavan oikeanlaisia opetustapoja tulevaisuuden opetusmaailmassa. Sen avulla on mahdollista opettaa tulevaisuuden t\u00e4rkeit\u00e4 taitoja, kuten algoritmista ajatteluja ja ohjelmointia aktiivisissa ja fyysist\u00e4 toimintaa vaativissa opetustilanteissa. Virtuaalitodellisuus pystyy hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4\u00e4n fyysisen oppimisen periaatteita ja n\u00e4in valjastamaan lukuisia oppimisen hy\u00f6tyj\u00e4. T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena onkin ottaa selv\u00e4\u00e4 fyysisten virtuaalitodellisuusaktiviteettien vaikutuksesta oppimiseen. Tutkielmassa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n virtuaalitodellisuuden hy\u00f6tyj\u00e4 peilaten suomalaiseen opetussuunnitelmaan sek\u00e4 fyysiseen ja teknologia-avusteiseen oppimiseen. Aikaisemmista tutkimuksista k\u00e4y ilmi, ett\u00e4 fyysiset virtuaalitodellisuusaktiviteetit voivat tehostaa oppimista ja tarjota lukuisia etuja oppijoille. Empiirisen tutkimuksen tulokset tukevat vahvasti aikaisemmissa tutkimuksissa todettuja virtuaalitodellisuuden etuja ja haittoja liittyen oppimiseen. Virtuaalitodellisuudella voidaan parantaa oppijoiden aktiivisuutta, motivaatiota ja yhteisty\u00f6t\u00e4. Opetustilanteet tulee kuitenkin suunnitella ja toteuttaa harkiten, jotta vaikutukset eiv\u00e4t muutu negatiivisiksi. Virtuaalitodellisuus voi osoittautua raskaaksi kognitiivisella tasolla ja se aiheuttaa monelle k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4lle pahoinvointia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Virtual reality has long been expected to be a major factor for the education industry. It offers new kinds of teaching experiences. As old teaching methods try to keep up with the technological society, virtual reality is seen as providing the right ways of teaching in the educational future. With it, it is possible to teach important skills for the future in physically active teaching situations. Skills such as computational thinking and programming. Virtual reality can take advantage of the principles of embodied learning and thus harness the many of benefits for learning. The purpose of this thesis is to find out the effects of physical virtual reality activities on learning. The thesis deals with the benefits of virtual reality, reflecting on the Finnish curriculum and embodied and technology-based learning. Previous research shows that physical virtual reality activities can enhance learning and provide numerous benefits to learners. Results from this empirical study strongly support the results from previous research regarding the pros and cons related to virtual reality in learning situations. Virtual reality can improve activity, motivation and collaboration amongst learners. However, teaching situations should be carefully planned and implemented so that the effects do not become negative. Virtual reality can prove cumbersome on a cognitive level and cause nausea to users.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-06-23T06:57:44Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-23T06:57:44Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "75", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "immersio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fyysinen oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fyysinen ohjelmointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "algoritminen ajattelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teknologia-avusteinen oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Virtuaalitodellisuuden hy\u00f6dynt\u00e4minen oppimisessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206233610", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "virtuaalitodellisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusteknologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_82006
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:54Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c56d7c4b-6f36-43a8-b4da-5e95d019bc39\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202206233610.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Jäntti, Sami Virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen oppimisessa immersio fyysinen oppiminen fyysinen ohjelmointi algoritminen ajattelu teknologia-avusteinen oppiminen Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 virtuaalitodellisuus oppiminen oppimisympäristö motivaatio opetusteknologia
title Virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen oppimisessa
title_full Virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen oppimisessa
title_fullStr Virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen oppimisessa Virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen oppimisessa
title_full_unstemmed Virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen oppimisessa Virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen oppimisessa
title_short Virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen oppimisessa
title_sort virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen oppimisessa
title_txtP Virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen oppimisessa
topic immersio fyysinen oppiminen fyysinen ohjelmointi algoritminen ajattelu teknologia-avusteinen oppiminen Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 virtuaalitodellisuus oppiminen oppimisympäristö motivaatio opetusteknologia
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede algoritminen ajattelu fyysinen ohjelmointi fyysinen oppiminen immersio motivaatio opetusteknologia oppiminen oppimisympäristö teknologia-avusteinen oppiminen virtuaalitodellisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82006 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206233610
work_keys_str_mv AT jänttisami virtuaalitodellisuudenhyödyntäminenoppimisessa