Language students’ perceptions of emotional differences in contact and distance learning

Kun opetus alkoi palaamaan Covid-19 pandemian jälkeen etäopetuksesta lähiopetukseen syyslukukaudella 2021 ja kevätlukukaudella 2022, tarjoutui mahdollisuus vertailla opiskelijoiden emotionaalista kokemusta eri opetusmuodoissa. Koska opiskelijoilla oli viimeaikaisia kokemuksia sekä lähi- että etäopet...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Matikainen, Samuli
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81994
_version_ 1826225757620273152
author Matikainen, Samuli
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Matikainen, Samuli Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Matikainen, Samuli Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Matikainen, Samuli
datasource_str_mv jyx
description Kun opetus alkoi palaamaan Covid-19 pandemian jälkeen etäopetuksesta lähiopetukseen syyslukukaudella 2021 ja kevätlukukaudella 2022, tarjoutui mahdollisuus vertailla opiskelijoiden emotionaalista kokemusta eri opetusmuodoissa. Koska opiskelijoilla oli viimeaikaisia kokemuksia sekä lähi- että etäopetuksesta, pystyttiin samojen opiskelijoiden kokemuksia molemmista opetusmuodoista käyttämään vertailukohtana. Emootioita on tutkittu hyvin vähän etäopetuskontekstissa, vaikka niiden vaikutukset oppimiseen ja opiskelun mielekkyyteen voivat olla merkittäviä. Koska etäopetus eri muodoissaan on hyvin käytännöllistä, on sen hyödyntäminen tulevaisuuden opetusmetodina hyvin todennäköistä. Siksi onkin tärkeää selvittää sen erilaisia vaikutuksia oppimiseen. Tutkielman tavoitteena oli selvittää, millä tavoin opiskelijat ovat kokeneet emotionaaliset erot lähi- ja etäopetuksessa, sekä mitkä tekijät eroihin ovat vaikuttaneet. Lisäksi selvitettiin, millä tavoin opiskelijoiden emootiot eroavat esitelmiä pitäessä eri opetusmuodoissa. Esitelmät valittiin vertailuun, sillä tämä antoi mahdollisuuden verrata emootioita tilanteessa, joka sisältää toistuvuutta läpi kurssien. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella, joka sisälsi sekä Likert-väittämiä, että avoimia kysymyksiä. Numeerinen data jokaisesta Likert-väittämästä analysoitiin yksitellen ja opiskelijoiden asenteista pyrittiin löytämään teemoja. Nämä teemat yhdistettiin avoimien kysymysten vastausten kanssa, jotka analysoitiin temaattisella analyysillä. Tämä mahdollisti numeerisen datan taustalla olevien tekijöiden tunnistamisen. Tutkimuksesta saadut tulokset osoittivat, että lähiopetuksessa oppimiskokemus on keskimäärin positiivisempi kuin etäopetuksessa. Oppimiskokemus ei siitä huolimatta ole etäopetuksessa kaikkien opiskelijoiden mielestä myöskään negatiivisempi, vaan emootiot saattavat olla kokonaisuudessaan laimeampia. Siinä missä lähiopetuksessa korostuivat ilo ja parempi keskittyminen, etäopetuksessa korostuivat rentous ja tylsyys. Positiivista etäopetuksessa oli yleisesi vähempi hermostuneisuus ja ahdistuneisuus. Sama tulos koski myös esitelmien pitämistä. Lisäksi etäopetuksessa oli selviä käytännön etuja, kuten vähentyneet matkat ja aikatauluttamisen vaikeudet. Tutkimus osoitti myös, että muiden fyysinen läsnäolo sekä fyysinen luentosali ovat taustatekijöitä, jotka vaikuttavat emootioiden eroihin eri opetusmuodoissa. Sosiaaliset kontaktit, muiden läsnäolo, sekä yhteisöllisyys vaikuttavat positiivisesti opiskelijoiden oppimiskokemukseen. Toisaalta muiden läsnäolo voimistaa myös negatiivisia tunteita, kuten ahdistuneisuutta, niiden ilmaantuessa.
first_indexed 2022-06-23T20:00:31Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pitk\u00e4nen-Huhta, Anne", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Matikainen, Samuli", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-23T04:40:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-23T04:40:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81994", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kun opetus alkoi palaamaan Covid-19 pandemian j\u00e4lkeen et\u00e4opetuksesta l\u00e4hiopetukseen syyslukukaudella 2021 ja kev\u00e4tlukukaudella 2022, tarjoutui mahdollisuus vertailla opiskelijoiden emotionaalista kokemusta eri opetusmuodoissa. Koska opiskelijoilla oli viimeaikaisia kokemuksia sek\u00e4 l\u00e4hi- ett\u00e4 et\u00e4opetuksesta, pystyttiin samojen opiskelijoiden kokemuksia molemmista opetusmuodoista k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n vertailukohtana. Emootioita on tutkittu hyvin v\u00e4h\u00e4n et\u00e4opetuskontekstissa, vaikka niiden vaikutukset oppimiseen ja opiskelun mielekkyyteen voivat olla merkitt\u00e4vi\u00e4. Koska et\u00e4opetus eri muodoissaan on hyvin k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llist\u00e4, on sen hy\u00f6dynt\u00e4minen tulevaisuuden opetusmetodina hyvin todenn\u00e4k\u00f6ist\u00e4. Siksi onkin t\u00e4rke\u00e4\u00e4 selvitt\u00e4\u00e4 sen erilaisia vaikutuksia oppimiseen. \n\nTutkielman tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, mill\u00e4 tavoin opiskelijat ovat kokeneet emotionaaliset erot l\u00e4hi- ja et\u00e4opetuksessa, sek\u00e4 mitk\u00e4 tekij\u00e4t eroihin ovat vaikuttaneet. Lis\u00e4ksi selvitettiin, mill\u00e4 tavoin opiskelijoiden emootiot eroavat esitelmi\u00e4 pit\u00e4ess\u00e4 eri opetusmuodoissa. Esitelm\u00e4t valittiin vertailuun, sill\u00e4 t\u00e4m\u00e4 antoi mahdollisuuden verrata emootioita tilanteessa, joka sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 toistuvuutta l\u00e4pi kurssien. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella, joka sis\u00e4lsi sek\u00e4 Likert-v\u00e4itt\u00e4mi\u00e4, ett\u00e4 avoimia kysymyksi\u00e4. Numeerinen data jokaisesta Likert-v\u00e4itt\u00e4m\u00e4st\u00e4 analysoitiin yksitellen ja opiskelijoiden asenteista pyrittiin l\u00f6yt\u00e4m\u00e4\u00e4n teemoja. N\u00e4m\u00e4 teemat yhdistettiin avoimien kysymysten vastausten kanssa, jotka analysoitiin temaattisella analyysill\u00e4. T\u00e4m\u00e4 mahdollisti numeerisen datan taustalla olevien tekij\u00f6iden tunnistamisen. \n\nTutkimuksesta saadut tulokset osoittivat, ett\u00e4 l\u00e4hiopetuksessa oppimiskokemus on keskim\u00e4\u00e4rin positiivisempi kuin et\u00e4opetuksessa. Oppimiskokemus ei siit\u00e4 huolimatta ole et\u00e4opetuksessa kaikkien opiskelijoiden mielest\u00e4 my\u00f6sk\u00e4\u00e4n negatiivisempi, vaan emootiot saattavat olla kokonaisuudessaan laimeampia. Siin\u00e4 miss\u00e4 l\u00e4hiopetuksessa korostuivat ilo ja parempi keskittyminen, et\u00e4opetuksessa korostuivat rentous ja tylsyys. Positiivista et\u00e4opetuksessa oli yleisesi v\u00e4hempi hermostuneisuus ja ahdistuneisuus. Sama tulos koski my\u00f6s esitelmien pit\u00e4mist\u00e4. Lis\u00e4ksi et\u00e4opetuksessa oli selvi\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n etuja, kuten v\u00e4hentyneet matkat ja aikatauluttamisen vaikeudet.\n\nTutkimus osoitti my\u00f6s, ett\u00e4 muiden fyysinen l\u00e4sn\u00e4olo sek\u00e4 fyysinen luentosali ovat taustatekij\u00f6it\u00e4, jotka vaikuttavat emootioiden eroihin eri opetusmuodoissa. Sosiaaliset kontaktit, muiden l\u00e4sn\u00e4olo, sek\u00e4 yhteis\u00f6llisyys vaikuttavat positiivisesti opiskelijoiden oppimiskokemukseen. Toisaalta muiden l\u00e4sn\u00e4olo voimistaa my\u00f6s negatiivisia tunteita, kuten ahdistuneisuutta, niiden ilmaantuessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-06-23T04:40:06Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-23T04:40:06Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "49", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Language students\u2019 perceptions of emotional differences in contact and distance learning", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206233598", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "et\u00e4opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ilmeet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "emotions", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "distance teaching", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "students", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "facial expressions", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "interaction", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81994
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:44Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5f47487a-1720-4c5d-b967-ef5059842217\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202206233598.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Matikainen, Samuli Language students’ perceptions of emotional differences in contact and distance learning Englannin kieli English 301 tunteet etäopetus kielen oppiminen opiskelijat ilmeet vuorovaikutus emotions distance teaching language learning students facial expressions interaction
title Language students’ perceptions of emotional differences in contact and distance learning
title_full Language students’ perceptions of emotional differences in contact and distance learning
title_fullStr Language students’ perceptions of emotional differences in contact and distance learning Language students’ perceptions of emotional differences in contact and distance learning
title_full_unstemmed Language students’ perceptions of emotional differences in contact and distance learning Language students’ perceptions of emotional differences in contact and distance learning
title_short Language students’ perceptions of emotional differences in contact and distance learning
title_sort language students perceptions of emotional differences in contact and distance learning
title_txtP Language students’ perceptions of emotional differences in contact and distance learning
topic Englannin kieli English 301 tunteet etäopetus kielen oppiminen opiskelijat ilmeet vuorovaikutus emotions distance teaching language learning students facial expressions interaction
topic_facet 301 Englannin kieli English distance teaching emotions etäopetus facial expressions ilmeet interaction kielen oppiminen language learning opiskelijat students tunteet vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81994 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206233598
work_keys_str_mv AT matikainensamuli languagestudentsperceptionsofemotionaldifferencesincontactanddistancelearning