Pelitestauksen menetelmät ja haasteet

Peliteollisuus on kasvanut vauhdilla jo vuosikymmeniä. Alan rahavirta on ylittänyt jo elokuvateollisuuden vuositulot, ja yritysten välillä on kova kilpailu julkaisujen menestyksestä. Pelikehitys on monin tavoin muun ohjelmistokehityksen kaltaista, mutta luova ympäristö, jossa pelejä kehitetään, teke...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Korvola, Tommi
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81987
_version_ 1826225814820093952
author Korvola, Tommi
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Korvola, Tommi Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Korvola, Tommi Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Korvola, Tommi
datasource_str_mv jyx
description Peliteollisuus on kasvanut vauhdilla jo vuosikymmeniä. Alan rahavirta on ylittänyt jo elokuvateollisuuden vuositulot, ja yritysten välillä on kova kilpailu julkaisujen menestyksestä. Pelikehitys on monin tavoin muun ohjelmistokehityksen kaltaista, mutta luova ympäristö, jossa pelejä kehitetään, tekee kehitys-toiminnasta vaikeasti hallittavan. Monet pelit joutuvatkin hylätyksi tai epäonnistuvat, kun joko itse työ tai tulos ei vastaa vaatimuksia. Tämän kirjallisuuskatsauksen tavoitteena on selvittää pelitestauksen haasteita peliyritysten kehi-tystoiminnassa. Tutkimuksessa kerättiin tieteellisestä kirjallisuudesta testimenetelmiä ja niihin liittyviä haasteita. Aineistoa haettiin Google Scholarin ja JYKDOKin kautta. Käytettyjä hakusanoja olivat muun muassa ”game development”, ”software development”, ”game testing” ja ”automated testing”. Tutkimuksessa löytyi joitakin manuaalisia- ja useita automaattisia testimenetelmiä, sekä niiden haasteita. Varsinkin automaattisiin testimenetelmiin liittyi monia käytännön vaikeuksia, ja kirjallisuuskatsauksessa esitettyjen haasteiden ratkaiseminen tarjoaisikin tutkijoille kattavan tutkimusaiheen. Pelikehittäjät voivat hyödyntää kirjallisuuskatsauksessa koostettuja menetelmiä harkitessaan projekteihin sopivia testimenetelmiä. The games industry has grown rapidly for many decades now, and already exceeds the movie industry in revenue. This success drives hard competition and companies strive for successful releases. Game development follows many aspects and methods of traditional software development, but the creative space in which games are made adds an extra layer of challenge. Many games do fail as a result when the end product does not match the desired outcome. This literature review focuses on mapping the methods and challenges involved in testing games. The material was gathered using Google Scholar and JYKDOK using search terms such as ‘game development’, ‘software development’, ‘game testing’, and ‘automated testing’. The findings include some manual, and several automated test methods, as well as their challenges. Many of the automated test cases were theoretical or deemed unsuitable for practical use, but present a rich research field for grounding the theory in practice. Additionally, game developers can use the findings presented in this paper to map desirable test methods for their games.
first_indexed 2022-06-22T20:09:54Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Clements, Kati", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Korvola, Tommi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-22T11:53:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-22T11:53:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81987", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Peliteollisuus on kasvanut vauhdilla jo vuosikymmeni\u00e4. Alan rahavirta on ylitt\u00e4nyt jo elokuvateollisuuden vuositulot, ja yritysten v\u00e4lill\u00e4 on kova kilpailu julkaisujen menestyksest\u00e4. Pelikehitys on monin tavoin muun ohjelmistokehityksen kaltaista, mutta luova ymp\u00e4rist\u00f6, jossa pelej\u00e4 kehitet\u00e4\u00e4n, tekee kehitys-toiminnasta vaikeasti hallittavan. Monet pelit joutuvatkin hyl\u00e4tyksi tai ep\u00e4onnistuvat, kun joko itse ty\u00f6 tai tulos ei vastaa vaatimuksia. T\u00e4m\u00e4n kirjallisuuskatsauksen tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4 pelitestauksen haasteita peliyritysten kehi-tystoiminnassa. Tutkimuksessa ker\u00e4ttiin tieteellisest\u00e4 kirjallisuudesta testimenetelmi\u00e4 ja niihin liittyvi\u00e4 haasteita. Aineistoa haettiin Google Scholarin ja JYKDOKin kautta. K\u00e4ytettyj\u00e4 hakusanoja olivat muun muassa \u201dgame development\u201d, \u201dsoftware development\u201d, \u201dgame testing\u201d ja \u201dautomated testing\u201d. Tutkimuksessa l\u00f6ytyi joitakin manuaalisia- ja useita automaattisia testimenetelmi\u00e4, sek\u00e4 niiden haasteita. Varsinkin automaattisiin testimenetelmiin liittyi monia k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n vaikeuksia, ja kirjallisuuskatsauksessa esitettyjen haasteiden ratkaiseminen tarjoaisikin tutkijoille kattavan tutkimusaiheen. Pelikehitt\u00e4j\u00e4t voivat hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 kirjallisuuskatsauksessa koostettuja menetelmi\u00e4 harkitessaan projekteihin sopivia testimenetelmi\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The games industry has grown rapidly for many decades now, and already exceeds the movie industry in revenue. This success drives hard competition and companies strive for successful releases. Game development follows many aspects and methods of traditional software development, but the creative space in which games are made adds an extra layer of challenge. Many games do fail as a result when the end product does not match the desired outcome. This literature review focuses on mapping the methods and challenges involved in testing games. The material was gathered using Google Scholar and JYKDOK using search terms such as \u2018game development\u2019, \u2018software development\u2019, \u2018game testing\u2019, and \u2018automated testing\u2019. The findings include some manual, and several automated test methods, as well as their challenges. Many of the automated test cases were theoretical or deemed unsuitable for practical use, but present a rich research field for grounding the theory in practice. Additionally, game developers can use the findings presented in this paper to map desirable test methods for their games.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-06-22T11:53:37Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-22T11:53:37Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "27", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "automaattinen testaus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pelikehitys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pelitestaus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Pelitestauksen menetelm\u00e4t ja haasteet", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206223592", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "testaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ohjelmistokehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietokonepelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yritykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ohjelmistotuotanto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kirjallisuuskatsaukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81987
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:05Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8ab4910b-21f5-451b-8a21-af69851b8ce4\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202206223592.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Korvola, Tommi Pelitestauksen menetelmät ja haasteet automaattinen testaus pelikehitys pelitestaus Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 testaus pelit ohjelmistokehitys tietokonepelit yritykset ohjelmistotuotanto kirjallisuuskatsaukset
title Pelitestauksen menetelmät ja haasteet
title_full Pelitestauksen menetelmät ja haasteet
title_fullStr Pelitestauksen menetelmät ja haasteet Pelitestauksen menetelmät ja haasteet
title_full_unstemmed Pelitestauksen menetelmät ja haasteet Pelitestauksen menetelmät ja haasteet
title_short Pelitestauksen menetelmät ja haasteet
title_sort pelitestauksen menetelmät ja haasteet
title_txtP Pelitestauksen menetelmät ja haasteet
topic automaattinen testaus pelikehitys pelitestaus Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 testaus pelit ohjelmistokehitys tietokonepelit yritykset ohjelmistotuotanto kirjallisuuskatsaukset
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede automaattinen testaus kirjallisuuskatsaukset ohjelmistokehitys ohjelmistotuotanto pelikehitys pelit pelitestaus testaus tietokonepelit yritykset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81987 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206223592
work_keys_str_mv AT korvolatommi pelitestauksenmenetelmätjahaasteet