”Saako nää kaikki lukea?” yhteisöllinen lukuhaaste oppilaiden lukemiseen kannustavana keinona

Tässä tutkimuksessa on tarkoitus selvittää, motivoiko yhteisöllinen luokittain suoritettava lukuhaaste yläkoulu ikäisiä nuoria lukemaan kirjoja. Tavoitteena on myös selvittää, minkälaiset kirjat motivoivat nuoria lukemaan kirjoja haasteeseen. Tutkimus on toteutettu yhteistyössä Itä-Suomalaisen yhten...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Juhala, Emma
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81965
_version_ 1826225722348273664
author Juhala, Emma
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Juhala, Emma Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Juhala, Emma Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Juhala, Emma
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa on tarkoitus selvittää, motivoiko yhteisöllinen luokittain suoritettava lukuhaaste yläkoulu ikäisiä nuoria lukemaan kirjoja. Tavoitteena on myös selvittää, minkälaiset kirjat motivoivat nuoria lukemaan kirjoja haasteeseen. Tutkimus on toteutettu yhteistyössä Itä-Suomalaisen yhtenäis-koulun kanssa, jossa oppilaan lukivat kirjoja suunnittelemaani lukuhaastetaulukkoon ja vastasivat lukuajan päättymisen jälkeen Webropol-kyselyyn. Tutkimuksen teoreettisena taustana toimivat motivaatiotutkimus sekä yhteisöllisen lukemisen tutkimus. Tutkimuskysymykseni ovat seuraavat: Miten lukuhaaste motivoi oppilaita lukemaan? Miten ryhmänä suoritettava haaste vaikutti oppilaiden suoritukseen? Mitkä haastekohdat olivat oppilaiden mieleen? Tutkimuksessa selvisi, että luokkien välillä oli selkeitä eroja. Seitsemäsluokkalaiset lukivat kirjoja kaikkein innokkaimmin, mutta luokan kesken vaihtelu oli suurta: osa luokkalaisista luki todella monta kirjaa ja koki, että haaste motivoi heitä lukemaan yhdessä, kun myös toinen ääripää luokasta löytyi. Kahdeksannella luokalla oppilaat taas lukivat vain neljä kirja, olivat sitä mieltä, että haaste ei motivoinut lainkaan lukemaan ja suorituksen tekeminen luokkana ei vaikuttanut mitenkään. Yhdeksäs-luokkalaiset lukivat runsaasti kirjoa, olivat sitä mieltä, että haaste motivoi lukemaan, mutta kukin luki omalla painollaan. Oppilaiden mielestä kaikkein mielekkäimmät haastekohdat olivat fantasiakirja, lyhyt kirja sekä kirja aiheesta, joka heitä itseään kiinnostaa. Karkeasti nämä jakaantuivat myös luokittain, jolloin fantasiakirja oli seitsemäsluokkalaisten mieleen, lyhyt kirja kahdeksasluokkalaisten makuun ja kirja aiheesta, joka heitä itseään kiinnostaa yhdeksäsluokkalaisten mieleen.
first_indexed 2022-06-22T20:09:54Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Karkulehto, Sanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Juhala, Emma", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-22T10:12:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-22T10:12:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81965", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa on tarkoitus selvitt\u00e4\u00e4, motivoiko yhteis\u00f6llinen luokittain suoritettava lukuhaaste yl\u00e4koulu ik\u00e4isi\u00e4 nuoria lukemaan kirjoja. Tavoitteena on my\u00f6s selvitt\u00e4\u00e4, mink\u00e4laiset kirjat motivoivat nuoria lukemaan kirjoja haasteeseen. Tutkimus on toteutettu yhteisty\u00f6ss\u00e4 It\u00e4-Suomalaisen yhten\u00e4is-koulun kanssa, jossa oppilaan lukivat kirjoja suunnittelemaani lukuhaastetaulukkoon ja vastasivat lukuajan p\u00e4\u00e4ttymisen j\u00e4lkeen Webropol-kyselyyn. \n\nTutkimuksen teoreettisena taustana toimivat motivaatiotutkimus sek\u00e4 yhteis\u00f6llisen lukemisen tutkimus. Tutkimuskysymykseni ovat seuraavat: Miten lukuhaaste motivoi oppilaita lukemaan? Miten ryhm\u00e4n\u00e4 suoritettava haaste vaikutti oppilaiden suoritukseen? Mitk\u00e4 haastekohdat olivat oppilaiden mieleen?\n\nTutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 luokkien v\u00e4lill\u00e4 oli selkeit\u00e4 eroja. Seitsem\u00e4sluokkalaiset lukivat kirjoja kaikkein innokkaimmin, mutta luokan kesken vaihtelu oli suurta: osa luokkalaisista luki todella monta kirjaa ja koki, ett\u00e4 haaste motivoi heit\u00e4 lukemaan yhdess\u00e4, kun my\u00f6s toinen \u00e4\u00e4rip\u00e4\u00e4 luokasta l\u00f6ytyi. Kahdeksannella luokalla oppilaat taas lukivat vain nelj\u00e4 kirja, olivat sit\u00e4 mielt\u00e4, ett\u00e4 haaste ei motivoinut lainkaan lukemaan ja suorituksen tekeminen luokkana ei vaikuttanut mitenk\u00e4\u00e4n. Yhdeks\u00e4s-luokkalaiset lukivat runsaasti kirjoa, olivat sit\u00e4 mielt\u00e4, ett\u00e4 haaste motivoi lukemaan, mutta kukin luki omalla painollaan.\n\nOppilaiden mielest\u00e4 kaikkein mielekk\u00e4imm\u00e4t haastekohdat olivat fantasiakirja, lyhyt kirja sek\u00e4 kirja aiheesta, joka heit\u00e4 itse\u00e4\u00e4n kiinnostaa. Karkeasti n\u00e4m\u00e4 jakaantuivat my\u00f6s luokittain, jolloin fantasiakirja oli seitsem\u00e4sluokkalaisten mieleen, lyhyt kirja kahdeksasluokkalaisten makuun ja kirja aiheesta, joka heit\u00e4 itse\u00e4\u00e4n kiinnostaa yhdeks\u00e4sluokkalaisten mieleen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-06-22T10:12:34Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-22T10:12:34Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "51", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukuhaaste", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yhteis\u00f6llinen lukeminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukumotivaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dSaako n\u00e4\u00e4 kaikki lukea?\u201d : yhteis\u00f6llinen lukuhaaste oppilaiden lukemiseen kannustavana keinona : millaiset kirjat motivoivat oppilaita lukemaan", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206223570", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kirjallisuus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Literature", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "304", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kirjallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81965
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:10Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/83bbe436-271b-4009-b447-f52ebe7ef5c8\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202206223570.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Juhala, Emma ”Saako nää kaikki lukea?” : yhteisöllinen lukuhaaste oppilaiden lukemiseen kannustavana keinona : millaiset kirjat motivoivat oppilaita lukemaan lukuhaaste yhteisöllinen lukeminen lukumotivaatio Kirjallisuus Literature 304 lukeminen nuoret opetus motivaatio kirjallisuus oppiminen
title ”Saako nää kaikki lukea?” : yhteisöllinen lukuhaaste oppilaiden lukemiseen kannustavana keinona : millaiset kirjat motivoivat oppilaita lukemaan
title_full ”Saako nää kaikki lukea?” : yhteisöllinen lukuhaaste oppilaiden lukemiseen kannustavana keinona : millaiset kirjat motivoivat oppilaita lukemaan
title_fullStr ”Saako nää kaikki lukea?” : yhteisöllinen lukuhaaste oppilaiden lukemiseen kannustavana keinona : millaiset kirjat motivoivat oppilaita lukemaan ”Saako nää kaikki lukea?” : yhteisöllinen lukuhaaste oppilaiden lukemiseen kannustavana keinona : millaiset kirjat motivoivat oppilaita lukemaan
title_full_unstemmed ”Saako nää kaikki lukea?” : yhteisöllinen lukuhaaste oppilaiden lukemiseen kannustavana keinona : millaiset kirjat motivoivat oppilaita lukemaan ”Saako nää kaikki lukea?” : yhteisöllinen lukuhaaste oppilaiden lukemiseen kannustavana keinona : millaiset kirjat motivoivat oppilaita lukemaan
title_short ”Saako nää kaikki lukea?”
title_sort saako nää kaikki lukea yhteisöllinen lukuhaaste oppilaiden lukemiseen kannustavana keinona millaiset kirjat motivoivat oppilaita lukemaan
title_sub yhteisöllinen lukuhaaste oppilaiden lukemiseen kannustavana keinona
title_txtP ”Saako nää kaikki lukea?” : yhteisöllinen lukuhaaste oppilaiden lukemiseen kannustavana keinona : millaiset kirjat motivoivat oppilaita lukemaan
topic lukuhaaste yhteisöllinen lukeminen lukumotivaatio Kirjallisuus Literature 304 lukeminen nuoret opetus motivaatio kirjallisuus oppiminen
topic_facet 304 Kirjallisuus Literature kirjallisuus lukeminen lukuhaaste lukumotivaatio motivaatio nuoret opetus oppiminen yhteisöllinen lukeminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81965 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206223570
work_keys_str_mv AT juhalaemma saakonääkaikkilukeayhteisöllinenlukuhaasteoppilaidenlukemiseenkannustavanakeinonamill