Suunnittelijoiden ja opettajien mentaaliset mallit MOOC-oppimisympäristöstä

Verkko-opetus ja MOOC-kurssit (Massive open online course) yleistyvät, ja samalla jatkuvaa oppimista korostetaan työelämässä. Jyväskylän yliopistossa on perustettu Jatkuvan oppimisen kehittämisen projekti, joka luo MOOC-kursseja JYU:lle. Tätä varten kehitettiin uusi MOOC-oppimisympäristö, JYU Online...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Niinisalo, Reetta
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81953
_version_ 1826225743962570752
author Niinisalo, Reetta
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Niinisalo, Reetta Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Niinisalo, Reetta Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Niinisalo, Reetta
datasource_str_mv jyx
description Verkko-opetus ja MOOC-kurssit (Massive open online course) yleistyvät, ja samalla jatkuvaa oppimista korostetaan työelämässä. Jyväskylän yliopistossa on perustettu Jatkuvan oppimisen kehittämisen projekti, joka luo MOOC-kursseja JYU:lle. Tätä varten kehitettiin uusi MOOC-oppimisympäristö, JYU Online Courses. Tutkielmassani kartoitan ja vertailen Online Coursesin suunnittelijoiden ja sitä käyttävien opettajien mentaalisia malleja eli ajatuksia ja oletuksia ympäristöstä. Teoriapohjan muodostavat mentaalisten mallien tutkimus sekä tutkimukset oppimisympäristöistä. Tavoitteena on eroja löytämällä osoittaa kehityskohtia järjestelmään ja käytön tukemiseen. Mentaalisten mallien tukeminen voi paitsi helpottaa opettajien työtä myös parantaa kurssien laatua ja opiskelijoiden käytettävyyttä. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla, teach back -menetelmällä, tehtävien teolla ja ääneen ajattelulla. Haastateltavat olivat ympäristön suunnittelijoita ja sitä työssään käyttäviä opettajia. Aineisto analysoi-tiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla ja hierarkkisella tehtäväanalyysilla (HTA). Kokeneiden ja vähemmän kokeneiden opettajien sekä suunnittelijoiden mentaalisia malleja vertailtiin ryhmittäin. Analyysi luokiteltiin taitoihin, tavoitteisiin, MOOC-kursseihin, JYU Online Courses -järjestelmään, opettajien ja opiskelijoiden tehtäviin, kurssien formaattiin, ympäristön rakenteeseen ja toimintaan sekä arvioihin järjestelmästä. Vähemmän kokeneilla opettajilla oli muita epätarkempi kuva MOOC-kursseista ja järjestelmän tarkoituksesta. Osa heistä myös kyseenalaisti ympäristön tarpeellisuuden tai kuvasi MOOCeille epätyypillistä toimintaa. Kokeneet opettajat kokivat muita useammin järjestelmän vaikeaksi ja osin puutteelliseksi. Suunnittelijat painottivat visuaalista yhtenäisyyttä ja Moodlen aktiviteetteja, ja opettajat painottivat pedagogiikkaa sekä sisällön tuotannon ja kurssin hallinnoinnin työkaluja. HTA:lla saatiin selville toiminnan ja rakenteen tason mentaalisten mallien olennaisia elementtejä ja puutteita. Tutkimuksen tulokset luovat kokonaiskuvaa opettajien ja suunnittelijoiden mentaalisista malleista ja niiden eroista eri abstraktiotasoilla. Saatiin viitteitä, että näillä on vaikutusta käyttöön ja suhtautumiseen. Tutkimus osoittaa, että mentaalisten mallien tunteminen niin abstraktilla kuin käytännön tasollakin voi auttaa kehittämään järjestelmää ja perehdytyskäytäntöjä.
first_indexed 2022-06-22T20:09:54Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Jokinen, Jussi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Niinisalo, Reetta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-22T08:55:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-22T08:55:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81953", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Verkko-opetus ja MOOC-kurssit (Massive open online course) yleistyv\u00e4t, ja samalla jatkuvaa oppimista korostetaan ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopistossa on perustettu Jatkuvan oppimisen kehitt\u00e4misen projekti, joka luo MOOC-kursseja JYU:lle. T\u00e4t\u00e4 varten kehitettiin uusi MOOC-oppimisymp\u00e4rist\u00f6, JYU Online Courses. Tutkielmassani kartoitan ja vertailen Online Coursesin suunnittelijoiden ja sit\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4vien opettajien mentaalisia malleja eli ajatuksia ja oletuksia ymp\u00e4rist\u00f6st\u00e4. Teoriapohjan muodostavat mentaalisten mallien tutkimus sek\u00e4 tutkimukset oppimisymp\u00e4rist\u00f6ist\u00e4. Tavoitteena on eroja l\u00f6yt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 osoittaa kehityskohtia j\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4n ja k\u00e4yt\u00f6n tukemiseen. Mentaalisten mallien tukeminen voi paitsi helpottaa opettajien ty\u00f6t\u00e4 my\u00f6s parantaa kurssien laatua ja opiskelijoiden k\u00e4ytett\u00e4vyytt\u00e4. \n\nAineisto ker\u00e4ttiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla, teach back -menetelm\u00e4ll\u00e4, teht\u00e4vien teolla ja \u00e4\u00e4neen ajattelulla. Haastateltavat olivat ymp\u00e4rist\u00f6n suunnittelijoita ja sit\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n k\u00e4ytt\u00e4vi\u00e4 opettajia. Aineisto analysoi-tiin teoriaohjaavalla sis\u00e4ll\u00f6nanalyysilla ja hierarkkisella teht\u00e4v\u00e4analyysilla (HTA). Kokeneiden ja v\u00e4hemm\u00e4n kokeneiden opettajien sek\u00e4 suunnittelijoiden mentaalisia malleja vertailtiin ryhmitt\u00e4in. Analyysi luokiteltiin taitoihin, tavoitteisiin, MOOC-kursseihin, JYU Online Courses -j\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4n, opettajien ja opiskelijoiden teht\u00e4viin, kurssien formaattiin, ymp\u00e4rist\u00f6n rakenteeseen ja toimintaan sek\u00e4 arvioihin j\u00e4rjestelm\u00e4st\u00e4. \n\nV\u00e4hemm\u00e4n kokeneilla opettajilla oli muita ep\u00e4tarkempi kuva MOOC-kursseista ja j\u00e4rjestelm\u00e4n tarkoituksesta. Osa heist\u00e4 my\u00f6s kyseenalaisti ymp\u00e4rist\u00f6n tarpeellisuuden tai kuvasi MOOCeille ep\u00e4tyypillist\u00e4 toimintaa. Kokeneet opettajat kokivat muita useammin j\u00e4rjestelm\u00e4n vaikeaksi ja osin puutteelliseksi. Suunnittelijat painottivat visuaalista yhten\u00e4isyytt\u00e4 ja Moodlen aktiviteetteja, ja opettajat painottivat pedagogiikkaa sek\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6n tuotannon ja kurssin hallinnoinnin ty\u00f6kaluja. HTA:lla saatiin selville toiminnan ja rakenteen tason mentaalisten mallien olennaisia elementtej\u00e4 ja puutteita. Tutkimuksen tulokset luovat kokonaiskuvaa opettajien ja suunnittelijoiden mentaalisista malleista ja niiden eroista eri abstraktiotasoilla. Saatiin viitteit\u00e4, ett\u00e4 n\u00e4ill\u00e4 on vaikutusta k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n ja suhtautumiseen. Tutkimus osoittaa, ett\u00e4 mentaalisten mallien tunteminen niin abstraktilla kuin k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n tasollakin voi auttaa kehitt\u00e4m\u00e4\u00e4n j\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4 ja perehdytysk\u00e4yt\u00e4nt\u00f6j\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-06-22T08:55:42Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-22T08:55:42Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "125", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mentaaliset mallit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "MOOC", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Suunnittelijoiden ja opettajien mentaaliset mallit MOOC-oppimisymp\u00e4rist\u00f6st\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206223558", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kognitiotiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Cognitive Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suunnittelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "avoimet verkkokurssit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81953
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:36Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/74721f8f-3a13-4cd0-82e5-e4dd9fd6f942\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202206223558.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Niinisalo, Reetta Suunnittelijoiden ja opettajien mentaaliset mallit MOOC-oppimisympäristöstä mentaaliset mallit MOOC Kognitiotiede Cognitive Science 601 suunnittelijat avoimet verkkokurssit oppimisympäristö opettajat
title Suunnittelijoiden ja opettajien mentaaliset mallit MOOC-oppimisympäristöstä
title_full Suunnittelijoiden ja opettajien mentaaliset mallit MOOC-oppimisympäristöstä
title_fullStr Suunnittelijoiden ja opettajien mentaaliset mallit MOOC-oppimisympäristöstä Suunnittelijoiden ja opettajien mentaaliset mallit MOOC-oppimisympäristöstä
title_full_unstemmed Suunnittelijoiden ja opettajien mentaaliset mallit MOOC-oppimisympäristöstä Suunnittelijoiden ja opettajien mentaaliset mallit MOOC-oppimisympäristöstä
title_short Suunnittelijoiden ja opettajien mentaaliset mallit MOOC-oppimisympäristöstä
title_sort suunnittelijoiden ja opettajien mentaaliset mallit mooc oppimisympäristöstä
title_txtP Suunnittelijoiden ja opettajien mentaaliset mallit MOOC-oppimisympäristöstä
topic mentaaliset mallit MOOC Kognitiotiede Cognitive Science 601 suunnittelijat avoimet verkkokurssit oppimisympäristö opettajat
topic_facet 601 Cognitive Science Kognitiotiede MOOC avoimet verkkokurssit mentaaliset mallit opettajat oppimisympäristö suunnittelijat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81953 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206223558
work_keys_str_mv AT niinisaloreetta suunnittelijoidenjaopettajienmentaalisetmallitmoocoppimisympäristöstä