Hur påverkar språket upplevelsen av den sociala identiteten? en studie av tvåspråkiga finlandssvenska ungdomar

Kaksikielisyys, identiteetti ja suomenruotsalaisuus ovat teemoja, joita on tutkittu monipuolisesti sekä Suomessa että ulkomailla. Useimmiten kielen ja identiteetin suhteen nähdään perustuvan sosiaaliseen identiteettiin ja kielelliseen identiteettiin sen yhtenä osa-alueena. Kieli voidaan kuitenkin nä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tynjälä, Henna
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:swe
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81922
_version_ 1828193051208581120
author Tynjälä, Henna
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Tynjälä, Henna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Tynjälä, Henna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Tynjälä, Henna
datasource_str_mv jyx
description Kaksikielisyys, identiteetti ja suomenruotsalaisuus ovat teemoja, joita on tutkittu monipuolisesti sekä Suomessa että ulkomailla. Useimmiten kielen ja identiteetin suhteen nähdään perustuvan sosiaaliseen identiteettiin ja kielelliseen identiteettiin sen yhtenä osa-alueena. Kieli voidaan kuitenkin nähdä myös kontekstuaalisena tekijänä, jolloin sen käyttäminen identiteetin rakentamisessa ja käsittelyssä saattaa vaikuttaa siihen, miten yksilö kokee oman sosiaalisen identiteettinsä. Tässä tutkimuksessa tutkin sitä, miten kaksikielisyys vaikuttaa yksilön sosiaalisen identiteetin kokemukseen silloin, kun kieli identiteetistä kertomisen välineenä vaihtelee. Analysoin kvalitatiivisen sisällönanalyysin avulla kaksikielisten nuorten sosiaalista identiteettiä ja ennen kaikkea niitä eroavaisuuksia, joita syntyy, kun nuoret kuvaavat sosiaalista identiteettiään suomeksi ja ruotsiksi. Aineistoni koostuu kuuden informantin kirjoittamasta 12 esseestä, joista puolet ovat ruotsiksi ja puolet suomeksi. Esseiden pituus vaihtelee 150–350 sanan välillä, ja nuoret pohtivat niissä sekä vapaasti että apukysymyksien avulla sosiaalista identiteettiään ja erilaisia ryhmiä, joihin he kuuluvat. Analyysi on toteutettu kaksivaiheisesti kuvaamalla ensin jokaista informanttia kerrallaan, minkä jälkeen tuloksia on tarkasteltu myös sen kannalta, mitkä eroavaisuudet erikielisien vastausten välillä ovat yhteisiä eri informanteille. Tutkimuksestani käy ilmi, että kieli vaikuttaa nuorten sosiaalisen identiteetin kokemukseen kontekstuaalisena tekijänä. Kielen voidaan tulosten perusteella nähdä vaikuttavan sosiaaliseen identiteettiin kahdella tavalla: tietyn kielen kokeminen kontekstuaalisena tekijänä joko vahvistaa yksilöiden kokemusta kyseistä kieltä käyttäviin ryhmiin kuulumisesta, tai vahvistaa kokemusta muita kieliä käyttäviin ryhmiin kuulumisesta. Kielellä on siis sekä ryhmiin kuulumisen tunnetta, että niistä erottumista vahvistava vaikutus. Tutkimukseni perusteella ehdotankin, että jatkossa tutkimuksessa keskityttäisiin myös siihen, miten päivittäiset kielenkäyttötottumukset ja kokemus sosiaalisesta identiteetistä vaikuttavat toisiinsa, etenkin kaksi- tai monikielisillä henkilöillä.
first_indexed 2024-09-11T08:50:30Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "L\u00f6nnroth, Harry", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tynj\u00e4l\u00e4, Henna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-21T09:30:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-21T09:30:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81922", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kaksikielisyys, identiteetti ja suomenruotsalaisuus ovat teemoja, joita on tutkittu monipuolisesti sek\u00e4 Suomessa ett\u00e4 ulkomailla. Useimmiten kielen ja identiteetin suhteen n\u00e4hd\u00e4\u00e4n perustuvan sosiaaliseen identiteettiin ja kielelliseen identiteettiin sen yhten\u00e4 osa-alueena. Kieli voidaan kuitenkin n\u00e4hd\u00e4 my\u00f6s kontekstuaalisena tekij\u00e4n\u00e4, jolloin sen k\u00e4ytt\u00e4minen identiteetin rakentamisessa ja k\u00e4sittelyss\u00e4 saattaa vaikuttaa siihen, miten yksil\u00f6 kokee oman sosiaalisen identiteettins\u00e4. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tutkin sit\u00e4, miten kaksikielisyys vaikuttaa yksil\u00f6n sosiaalisen identiteetin kokemukseen silloin, kun kieli identiteetist\u00e4 kertomisen v\u00e4lineen\u00e4 vaihtelee.\n Analysoin kvalitatiivisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla kaksikielisten nuorten sosiaalista identiteetti\u00e4 ja ennen kaikkea niit\u00e4 eroavaisuuksia, joita syntyy, kun nuoret kuvaavat sosiaalista identiteetti\u00e4\u00e4n suomeksi ja ruotsiksi. Aineistoni koostuu kuuden informantin kirjoittamasta 12 esseest\u00e4, joista puolet ovat ruotsiksi ja puolet suomeksi. Esseiden pituus vaihtelee 150\u2013350 sanan v\u00e4lill\u00e4, ja nuoret pohtivat niiss\u00e4 sek\u00e4 vapaasti ett\u00e4 apukysymyksien avulla sosiaalista identiteetti\u00e4\u00e4n ja erilaisia ryhmi\u00e4, joihin he kuuluvat. Analyysi on toteutettu kaksivaiheisesti kuvaamalla ensin jokaista informanttia kerrallaan, mink\u00e4 j\u00e4lkeen tuloksia on tarkasteltu my\u00f6s sen kannalta, mitk\u00e4 eroavaisuudet erikielisien vastausten v\u00e4lill\u00e4 ovat yhteisi\u00e4 eri informanteille.\n Tutkimuksestani k\u00e4y ilmi, ett\u00e4 kieli vaikuttaa nuorten sosiaalisen identiteetin kokemukseen kontekstuaalisena tekij\u00e4n\u00e4. Kielen voidaan tulosten perusteella n\u00e4hd\u00e4 vaikuttavan sosiaaliseen identiteettiin kahdella tavalla: tietyn kielen kokeminen kontekstuaalisena tekij\u00e4n\u00e4 joko vahvistaa yksil\u00f6iden kokemusta kyseist\u00e4 kielt\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4viin ryhmiin kuulumisesta, tai vahvistaa kokemusta muita kieli\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4viin ryhmiin kuulumisesta. Kielell\u00e4 on siis sek\u00e4 ryhmiin kuulumisen tunnetta, ett\u00e4 niist\u00e4 erottumista vahvistava vaikutus. Tutkimukseni perusteella ehdotankin, ett\u00e4 jatkossa tutkimuksessa keskitytt\u00e4isiin my\u00f6s siihen, miten p\u00e4ivitt\u00e4iset kielenk\u00e4ytt\u00f6tottumukset ja kokemus sosiaalisesta identiteetist\u00e4 vaikuttavat toisiinsa, etenkin kaksi- tai monikielisill\u00e4 henkil\u00f6ill\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-06-21T09:30:50Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-21T09:30:50Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "41", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Hur p\u00e5verkar spr\u00e5ket upplevelsen av den sociala identiteten? : en studie av tv\u00e5spr\u00e5kiga finlandssvenska ungdomar", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206213529", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kaksikielisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielellinen identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomenruotsalaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81922
language swe
last_indexed 2025-03-31T20:03:07Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6bae3f71-d23a-41a5-8e68-739d50b5afc7\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202206213529.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tynjälä, Henna Hur påverkar språket upplevelsen av den sociala identiteten? : en studie av tvåspråkiga finlandssvenska ungdomar Ruotsin kieli Swedish 306 kaksikielisyys identiteetti kielellinen identiteetti suomenruotsalaiset sosiaalinen identiteetti
title Hur påverkar språket upplevelsen av den sociala identiteten? : en studie av tvåspråkiga finlandssvenska ungdomar
title_full Hur påverkar språket upplevelsen av den sociala identiteten? : en studie av tvåspråkiga finlandssvenska ungdomar
title_fullStr Hur påverkar språket upplevelsen av den sociala identiteten? : en studie av tvåspråkiga finlandssvenska ungdomar Hur påverkar språket upplevelsen av den sociala identiteten? : en studie av tvåspråkiga finlandssvenska ungdomar
title_full_unstemmed Hur påverkar språket upplevelsen av den sociala identiteten? : en studie av tvåspråkiga finlandssvenska ungdomar Hur påverkar språket upplevelsen av den sociala identiteten? : en studie av tvåspråkiga finlandssvenska ungdomar
title_short Hur påverkar språket upplevelsen av den sociala identiteten?
title_sort hur påverkar språket upplevelsen av den sociala identiteten en studie av tvåspråkiga finlandssvenska ungdomar
title_sub en studie av tvåspråkiga finlandssvenska ungdomar
title_txtP Hur påverkar språket upplevelsen av den sociala identiteten? : en studie av tvåspråkiga finlandssvenska ungdomar
topic Ruotsin kieli Swedish 306 kaksikielisyys identiteetti kielellinen identiteetti suomenruotsalaiset sosiaalinen identiteetti
topic_facet 306 Ruotsin kieli Swedish identiteetti kaksikielisyys kielellinen identiteetti sosiaalinen identiteetti suomenruotsalaiset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81922 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206213529
work_keys_str_mv AT tynjälähenna hurpåverkarspråketupplevelsenavdensocialaidentitetenenstudieavtvåspråkigafinlandssv