”The bodies that needed the surgery” lihavuus ruumiillisuutena ja abjektina Carmen Maria Machadon novellissa ”Eight Bites"

Tässä tutkielmassa tarkastelen lihavan naisen ruumiillisuutta ja abjektia Carmen Maria Machadon novellissa ”Eight Bites” (kokoelmassa Her Body And Other Parties, 2017). Tutkielman teoreettisena viitekehyksenä toimivat feministinen ruumiillisuudentutkimus ja lihavuustutkimus. Tärkeimmät käsitteet tut...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Savolainen, Sara
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81921
Kuvaus
Yhteenveto:Tässä tutkielmassa tarkastelen lihavan naisen ruumiillisuutta ja abjektia Carmen Maria Machadon novellissa ”Eight Bites” (kokoelmassa Her Body And Other Parties, 2017). Tutkielman teoreettisena viitekehyksenä toimivat feministinen ruumiillisuudentutkimus ja lihavuustutkimus. Tärkeimmät käsitteet tutkielmassa ovat ruumiinkuva, ruumisnormit ja abjekti. Analysoin aineistoa ruumiinkuvan ja abjektin teorioista käsin käyttäen metodina feminististä analyysia. Tutkielman tavoitteena on eritellä aineistossa esiintyvän lihavan naisen ruumiillisia kokemuksia ja analysoida niitä suhteessa ympäröivän yhteiskunnan vallitseviin ruumisnormeihin. Lisäksi tarkastelen lihavuuteen liittyviä abjektin kokemuksia. Esitän tutkimuksessa seuraavat kysymykset: 1. Millaisena lihava naisruumis koetaan aineistossa? 2. Miten lihavaa ruumista pyritään kontrolloimaan ja muokkaamaan, jotta se mahtuisi ruumisnormien rajoihin? 3. Miten abjekti ilmenee aineistossa ja miten se rinnastuu lihavuuteen? Aineiston analyysin olen jakanut kahteen osaan: lihavuuden ruumiillisuutena saamiin merkitysten tarkasteluun sekä lihavuuteen liittyvien abjektien tarkasteluun. Tutkielman analyysi osoittaa, että lihavuus koetaan aineistossa uhkaavana ja ruumiillisuutena, jota tulee muokata kontrolloimisen kautta. Lihavuuden abjektit saavat aineistossa kolme erilaista muotoa: osterit, lihava naisruumis ja tarinamaailmaan ilmestyvä olento. Tarkastelen aineistoa länsimaisen yhteiskunnan ruumisnormien teorian kontekstissa, sillä kulttuurissa vallitsevilla arvoilla on vaikutusta yksilön rakentamaan ruumiinkuvaan. Aineiston voi nähdä linkittyvän nykypäivän Yhdysvaltoihin sen fantastisista piirteistä huolimatta.