Revolutiiviset brändiuudistukset suomalaisissa yrityksissä

Organisaatiot ovat uudistaneet brändejään kasvavissa määrin 2000-luvun alusta alkaen ja brändiuudistukset ovat nouseva tutkimusalue myös akateemisessa kentässä. Aiempi tutkimus ei kuitenkaan tarjoa riittävän kokonaisvaltaista ymmärrystä brändiuudistusten toteuttamisesta. Tämän tutkimuksen tavoitteen...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ekström, Katarina
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81914
_version_ 1826225700138385408
author Ekström, Katarina
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ekström, Katarina Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ekström, Katarina Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ekström, Katarina
datasource_str_mv jyx
description Organisaatiot ovat uudistaneet brändejään kasvavissa määrin 2000-luvun alusta alkaen ja brändiuudistukset ovat nouseva tutkimusalue myös akateemisessa kentässä. Aiempi tutkimus ei kuitenkaan tarjoa riittävän kokonaisvaltaista ymmärrystä brändiuudistusten toteuttamisesta. Tämän tutkimuksen tavoitteena on luoda laajaan empiiriseen näyttöön perustuva, ammatinharjoittajien sovellettavissa oleva viitekehys revolutiivisen brändiuudistuksen toteuttamiseen. Tutkimuksen keskiössä on brändiuudistusprosessi sekä sen ajurit, vaiheet ja onnistumiseen vaikuttaneet tekijät. Tutkimusaineisto on kerätty teemahaastattelumenetelmällä kahdeksasta suomalaisesta yrityksestä, jotka ovat toteuttaneet brändiuudistuksen ja sen yhteydessä nimenvaihdoksen vuoden 2015 jälkeen. Tulosten perusteella brändiuudistus alkaa kontekstin, ajureiden ja tavoitteiden määrittämisellä, jota seuraa varsinainen brändiuudistusprosessi. Sen osa-alueita ovat aloitus-, analyysi-, suunnittelu-, toteutus- ja jatkotyövaiheet sekä monivaiheiset alaprosessit, joihin kuuluvat sidosryhmäviestintä ja -yhteistyö, monitorointi ja arviointi sekä menestystekijöiden huomiointi. Tutkimuksessa kuvattiin vaiheiden sisältö sekä niissä käytettävät menetelmät. Lisäksi tutkimuksessa tunnistettiin brändiuudistuksen ajureita ja tavoitteita, ihmisiin ja prosessiin liittyviä menestystekijöitä sekä brändiuudistusten lopputuloksia. Tutkimuksessa esitetty viitekehys tarjoaa yrityksille käytännöllisen ja kokonaisvaltaisen mallin revolutiivisen brändiuudistuksen toteuttamiseen, ja sillä on merkittäviä kontribuutioita akateemisella kentällä ja yritysmaailmassa.
first_indexed 2022-06-21T20:00:30Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Uusitalo, Outi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ekstr\u00f6m, Katarina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-21T07:33:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-21T07:33:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81914", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Organisaatiot ovat uudistaneet br\u00e4ndej\u00e4\u00e4n kasvavissa m\u00e4\u00e4rin 2000-luvun alusta alkaen ja br\u00e4ndiuudistukset ovat nouseva tutkimusalue my\u00f6s akateemisessa kent\u00e4ss\u00e4. Aiempi tutkimus ei kuitenkaan tarjoa riitt\u00e4v\u00e4n kokonaisvaltaista ymm\u00e4rryst\u00e4 br\u00e4ndiuudistusten toteuttamisesta. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena on luoda laajaan empiiriseen n\u00e4ytt\u00f6\u00f6n perustuva, ammatinharjoittajien sovellettavissa oleva viitekehys revolutiivisen br\u00e4ndiuudistuksen toteuttamiseen. Tutkimuksen keski\u00f6ss\u00e4 on br\u00e4ndiuudistusprosessi sek\u00e4 sen ajurit, vaiheet ja onnistumiseen vaikuttaneet tekij\u00e4t. Tutkimusaineisto on ker\u00e4tty teemahaastattelumenetelm\u00e4ll\u00e4 kahdeksasta suomalaisesta yrityksest\u00e4, jotka ovat toteuttaneet br\u00e4ndiuudistuksen ja sen yhteydess\u00e4 nimenvaihdoksen vuoden 2015 j\u00e4lkeen. Tulosten perusteella br\u00e4ndiuudistus alkaa kontekstin, ajureiden ja tavoitteiden m\u00e4\u00e4ritt\u00e4misell\u00e4, jota seuraa varsinainen br\u00e4ndiuudistusprosessi. Sen osa-alueita ovat aloitus-, analyysi-, suunnittelu-, toteutus- ja jatkoty\u00f6vaiheet sek\u00e4 monivaiheiset alaprosessit, joihin kuuluvat sidosryhm\u00e4viestint\u00e4 ja -yhteisty\u00f6, monitorointi ja arviointi sek\u00e4 menestystekij\u00f6iden huomiointi. Tutkimuksessa kuvattiin vaiheiden sis\u00e4lt\u00f6 sek\u00e4 niiss\u00e4 k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4t menetelm\u00e4t. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa tunnistettiin br\u00e4ndiuudistuksen ajureita ja tavoitteita, ihmisiin ja prosessiin liittyvi\u00e4 menestystekij\u00f6it\u00e4 sek\u00e4 br\u00e4ndiuudistusten lopputuloksia. Tutkimuksessa esitetty viitekehys tarjoaa yrityksille k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisen ja kokonaisvaltaisen mallin revolutiivisen br\u00e4ndiuudistuksen toteuttamiseen, ja sill\u00e4 on merkitt\u00e4vi\u00e4 kontribuutioita akateemisella kent\u00e4ll\u00e4 ja yritysmaailmassa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-06-21T07:33:52Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-21T07:33:52Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "59", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "br\u00e4ndiuudistus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "revolutiivinen br\u00e4ndiuudistus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Revolutiiviset br\u00e4ndiuudistukset suomalaisissa yrityksiss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206213521", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "br\u00e4ndit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "br\u00e4nd\u00e4ys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81914
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:56Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/48a08664-ee44-420e-8ad9-b389f633bd7d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202206213521.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ekström, Katarina Revolutiiviset brändiuudistukset suomalaisissa yrityksissä brändiuudistus revolutiivinen brändiuudistus Markkinointi Marketing 20423 brändit brändäys markkinointi
title Revolutiiviset brändiuudistukset suomalaisissa yrityksissä
title_full Revolutiiviset brändiuudistukset suomalaisissa yrityksissä
title_fullStr Revolutiiviset brändiuudistukset suomalaisissa yrityksissä Revolutiiviset brändiuudistukset suomalaisissa yrityksissä
title_full_unstemmed Revolutiiviset brändiuudistukset suomalaisissa yrityksissä Revolutiiviset brändiuudistukset suomalaisissa yrityksissä
title_short Revolutiiviset brändiuudistukset suomalaisissa yrityksissä
title_sort revolutiiviset brändiuudistukset suomalaisissa yrityksissä
title_txtP Revolutiiviset brändiuudistukset suomalaisissa yrityksissä
topic brändiuudistus revolutiivinen brändiuudistus Markkinointi Marketing 20423 brändit brändäys markkinointi
topic_facet 20423 Marketing Markkinointi brändit brändiuudistus brändäys markkinointi revolutiivinen brändiuudistus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81914 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206213521
work_keys_str_mv AT ekströmkatarina revolutiivisetbrändiuudistuksetsuomalaisissayrityksissä