Summary: | Tutkielmassa tarkastellaan globaalien kiinteistösijoitusyhtiöiden yhteiskuntavastuuviestintää. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitä yhteiskuntavastuun eri teemoja esiintyy sijoittajien viestinnässä ja millä viestinnän keinoin he viestivät niistä sidosryhmille. Yhteiskuntavastuuta tarkastellaan tässä tutkielmassa sen eri osa-alueiden kautta. Tarkasteltavat osa-alueet ovat taloudellinen vastuu, sosiaalinen vastuu sekä ympäristövastuu.
Tutkielmaa tutkitaan laadullisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimusaineistoksi valikoitui kiinteistösijoitusyhtiöiden vuosi- ja vastuullisuusraportit. Sisällönanalyysin avulla aineistoista etsitään eniten viestittyjä yhteiskuntavastuun teemoja sekä tarkastellaan, miten eri teemoja viestitään yhteiskuntavastuuviestinnän strategioiden ja motiivien kautta. Aikaisempi kirjallisuus on keskittynyt yhteiskuntavastuuviestinnän sekä sidosryhmien väliseen vuorovaikutukseen erityisesti verkkoviestinnän kanavissa. Etenkin vastuullisuustoimenpiteiden yhteyttä organisaatioon maineeseen ja sidosryhmien käsitykseen organisaatiosta on tutkittu melko monesta näkökulmasta. Yhteiskuntavastuuviestintää on myös jonkin verran tutkittu toimialakohtaisesti, mutta kiinteistöalan näkökulma puuttuu tutkimuksista. Yhteiskuntavastuun osa-alueista erityisesti ympäristövastuu on kriittistä huomioida kiinteistöalalla alan suuren hiilijalanjäljen vuoksi.
Tutkimus vahvisti käsitystä siitä, että yhteiskuntavastuun eri osa-alueet ja teemat ovat merkittävässä roolissa tutkittavien kiinteistösijoittajien viestinnässä. Erityisesti sosiaalinen vastuu ja ympäristövastuu olivat keskeisissä rooleissa myös vuosiraporteissa, joissa tarkastellaan perinteisesti yrityksen taloudellista kestävyyttä ja menestystä. Aineistoissa esiintyi erityisesti informatiivisen viestinnän strategiaa sekä yhteiskuntakeskeisestä viestinnän motiivia. Osoitus vuorovaikutteisesta viestinnän strategian hyödyntämisestä jäi aineistoissa niukaksi. Tutkielman lopussa vielä pohditaan, mistä näkökohdista ja konteksteista yhteiskuntavastuuviestintää voisi vielä tutkia kiinteistöalalla.
This thesis studies corporate social responsibility (CSR) communication of real estate investment management companies. The aim of the study is to find out what different CSR themes emerge in communication of real estate investment management companies and in which ways these are communicated to stakeholders. In this thesis, corporate social responsibility is reviewed through its different aspects. CSR practices are studied from three different aspects: economic, social and environmental.
This research is conducted as a qualitative content analysis. The research considers especially what kind of CSR communication strategies and motives have been utilized in communication of each CSR theme. Through content analysis, the most emerged CSR themes are examined and how these different themes are communicated through CSR communication strategies and motives. The latest annual and responsibility reports of real estate investment management companies were selected as research materials. The previous literature has focused on CSR communication and stakeholder interaction, especially in online communication channels and documents. In particular, the relationship between CSR practices and the organization’s reputation and stakeholders' perceptions of the organization has been examined from several perspectives. CSR communication has also been studied to some extent by industry, but the real estate sector perspective is missing from the studies. It is extremely important to pay attention on social responsibility and environmental responsibility in the real estate sector due to the large carbon footprint in this industry.
This thesis confirmed that different aspects and themes of CSR play a significant role in the communication of real estate investors. In the discourses of the materials, the informative CSR communication strategy and society-centric CSR communication motive were particularly present. Indication of the use of an interactive communication strategy was narrow in this data. At the end of the thesis, there is discussion on which aspects and contexts of real estate CSR communication could be studied in the future.
|