Yläkoululaisten suoriutumisuskomusten ja arvostusten yhteys motivaatioon koululiikunnassa

Suoriutumisuskomukset ja yksilön sisäiset arvostukset liikunnanopetusta kohtaan ovat tärkeitä suoriutumisen ja toimintaan sitoutumisen taustalla olevia selittäjiä liikuntatunneilla. Tutkimusten mukaan oppilaiden suoriutumisuskomukset omasta kyvykkyydestä laskevat alakoulusta yläkouluun siirryttäessä...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kainulainen, Oskari, Tahvanainen, Toni
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81907
_version_ 1826225777788583936
author Kainulainen, Oskari Tahvanainen, Toni
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kainulainen, Oskari Tahvanainen, Toni Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kainulainen, Oskari Tahvanainen, Toni Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kainulainen, Oskari
datasource_str_mv jyx
description Suoriutumisuskomukset ja yksilön sisäiset arvostukset liikunnanopetusta kohtaan ovat tärkeitä suoriutumisen ja toimintaan sitoutumisen taustalla olevia selittäjiä liikuntatunneilla. Tutkimusten mukaan oppilaiden suoriutumisuskomukset omasta kyvykkyydestä laskevat alakoulusta yläkouluun siirryttäessä mutta koululiikunta-arvostukset pysyvät pitkälti muuttumattomana. Suoriutumisuskomusten kehittymisen osalta sukupuolten välillä ei näyttäisi olevan eroa, vaikkakin pojilla suoriutumisuskomukset ovat lähtökohtaisesti korkeammat. Tässä tutkielmassa sukupuolten eroja ei vertailtu, vaan havaintoja tehtiin ainoastaan yläkoululaisten pohjalta. Työssä havaittiin suoriutumisuskomusten ja arvostusten yhteys koululiikuntamotivaatioon. Työ rakentuu Ecclesin ym. (1983) kehittämän odotusarvoteorian sekä Decin ja Ryanin (2000) kehittämän itsemääräämisteorian ympärille. Odotusarvoteoriassa yksilön saavutukset ja saavutuksiin liittyvät valinnat määrittyvät kahden tekijän kautta, joita ovat odotukset onnistumisesta ja subjektiiviset tehtävän arvot. Itsemääräämisteoriassa yksilön motivaation laatu määräytyy kolmen psykologisen perustarpeen, koetun autonomian, koetun pätevyyden ja sosiaalisen yhteenkuuluvuuden mukaan. Odotusarvoteoriassa mainitut suoriutumisuskomukset ja arvostukset voivat olla yhteydessä koululiikuntamotivaatioon. Tässä työssä suoriutumisuskomuksilla tarkoitetaan yläkoulun oppilaiden suoriutumisuskomuksia koululiikunnassa ja arvostuksilla tarkoitetaan, pitävätkö yläkoulun oppilaat koululiikuntaa hyödyllisenä ja tärkeänä. Pro gradu -tutkielman aineistona käytettiin neljästä eri suomalaisesta peruskoulusta saatuja vastauksia, joilla pyrittiin selvittämään yläkoululaisten suoriutumisuskomusten ja arvostusten yhteyttä koululiikuntamotivaatioon. Aineiston koko oli yhteensä 212 vastausta ja sen kohderyhmänä toimivat yläkoulun oppilaat. Aineisto kerättiin joulukuussa 2021 sekä tammihelmikuussa 2022. Tutkimustulosten mukaan oppilaiden suoriutumisuskomukset olivat yhteydessä motivaatioluokista tunnistetun säätelyn ja sisäisen motivaation kanssa sekä psykologisten perustarpeiden osalta autonomian ja koetun pätevyyden kanssa, mutta ei sosiaalisen yhteenkuuluvuuden kanssa. Arvostukset, toisin sanoen koululiikunnan tärkeys ja hyödyllisyys, oli yhteydessä motivaatioluokista tunnistetun säätelyn, sisäisen motivaation sekä amotivaation kanssa. Oppilaiden koululiikuntaan liittyvät suoriutumisuskomukset olivat siis sitä paremmat, mitä motivoituneempia he olivat koululiikuntaa kohtaan. Oppilaiden suoriutumisuskomukset olivat myös paremmat, jos he saivat liikuntatunneilla autonomian sekä pätevyyden kokemuksia. Lisäksi oppilaat, jotka kokivat koululiikunnan tärkeäksi ja hyödylliseksi, olivat sisäisesti motivoituneita koululiikuntaa kohtaan. Puolestaan oppilaat, jotka eivät kokeneet koululiikuntaa tärkeäksi ja hyödylliseksi, eivät olleet myöskään motivoituneita koululiikuntaa kohtaan. Performance expectacions and the individual´s internal appreciation of physical education are important explanatory factors for performance and commitment to physical activity during exercise classes. According to studies students´ beliefs about their own ability decrease during the transition from primary to upper secondary school, but school sports values remain largely unchanged. There are no gender differences in the development of performance beliefs, although boys seem to have higher performance beliefs. In this dissertation, gender differences were not compared, but observations were made only on the basis of upper secondary school students. The connection between performance beliefs and values and school sports motivation was observed in the work. The work is built around the expectation value theory developed by Eccles (1983) and the theory of self-determination developed by Deci and Ryan (2000). In expectation value theory, an individual’s achievements and achievement-related choices are determined through two factors, which are expectations of success and subjective values of the task. In the theory of self-determination, the quality of an individual’s motivation is determined by three basic psychological needs, perceived autonomy, perceived competence, and social cohesion. The performance beliefs and valuations mentioned in expectation value theory may be related to school sports motivation. In this work, performance beliefs refer to the performance beliefs of upper secondary school students in school sports, and values refer to whether upper secondary school students find school sports useful and important. The material used in the master's thesis was the answers obtained from four different Finnish primary schools, which sought to find out the connection between the performance beliefs and values of upper secondary school students and school sports motivation. The size of the material was a total of 212 responses and its target group was upper secondary school students. The data were collected in December 2021 and in January-February 2022. According to the research results, students' performance expectations were related to the regulation and intrinsic motivation identified in motivational classes and to autonomy and perceived competence in basic psychological needs, but not to social cohesion. Values, i.e., the importance and usefulness of school exercise, were associated with regulation identified from motivational classes, intrinsic motivation, and motivation. Thus, the more motivated they were about school exercise, the better the students' performance expectations related to school exercise. Pupils’ performance beliefs were also better if they gained experiences of autonomy as well as qualifications during exercise classes. In addition, students who found school exercise important and useful were internally motivated toward school exercise. On the other hand, students who did not find school sports important and useful were also not motivated to go PE classes.
first_indexed 2022-06-21T20:00:30Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Jaakkola, Timo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kainulainen, Oskari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tahvanainen, Toni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-21T06:51:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-21T06:51:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81907", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Suoriutumisuskomukset ja yksil\u00f6n sis\u00e4iset arvostukset liikunnanopetusta kohtaan ovat t\u00e4rkeit\u00e4\nsuoriutumisen ja toimintaan sitoutumisen taustalla olevia selitt\u00e4ji\u00e4 liikuntatunneilla.\nTutkimusten mukaan oppilaiden suoriutumisuskomukset omasta kyvykkyydest\u00e4 laskevat\nalakoulusta yl\u00e4kouluun siirrytt\u00e4ess\u00e4 mutta koululiikunta-arvostukset pysyv\u00e4t pitk\u00e4lti\nmuuttumattomana. Suoriutumisuskomusten kehittymisen osalta sukupuolten v\u00e4lill\u00e4 ei n\u00e4ytt\u00e4isi\nolevan eroa, vaikkakin pojilla suoriutumisuskomukset ovat l\u00e4ht\u00f6kohtaisesti korkeammat. T\u00e4ss\u00e4\ntutkielmassa sukupuolten eroja ei vertailtu, vaan havaintoja tehtiin ainoastaan yl\u00e4koululaisten\npohjalta. Ty\u00f6ss\u00e4 havaittiin suoriutumisuskomusten ja arvostusten yhteys\nkoululiikuntamotivaatioon. Ty\u00f6 rakentuu Ecclesin ym. (1983) kehitt\u00e4m\u00e4n odotusarvoteorian\nsek\u00e4 Decin ja Ryanin (2000) kehitt\u00e4m\u00e4n itsem\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4misteorian ymp\u00e4rille. Odotusarvoteoriassa\nyksil\u00f6n saavutukset ja saavutuksiin liittyv\u00e4t valinnat m\u00e4\u00e4rittyv\u00e4t kahden tekij\u00e4n kautta, joita\novat odotukset onnistumisesta ja subjektiiviset teht\u00e4v\u00e4n arvot. Itsem\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4misteoriassa yksil\u00f6n\nmotivaation laatu m\u00e4\u00e4r\u00e4ytyy kolmen psykologisen perustarpeen, koetun autonomian, koetun\np\u00e4tevyyden ja sosiaalisen yhteenkuuluvuuden mukaan. Odotusarvoteoriassa mainitut\nsuoriutumisuskomukset ja arvostukset voivat olla yhteydess\u00e4 koululiikuntamotivaatioon. T\u00e4ss\u00e4\nty\u00f6ss\u00e4 suoriutumisuskomuksilla tarkoitetaan yl\u00e4koulun oppilaiden suoriutumisuskomuksia\nkoululiikunnassa ja arvostuksilla tarkoitetaan, pit\u00e4v\u00e4tk\u00f6 yl\u00e4koulun oppilaat koululiikuntaa\nhy\u00f6dyllisen\u00e4 ja t\u00e4rke\u00e4n\u00e4.\nPro gradu -tutkielman aineistona k\u00e4ytettiin nelj\u00e4st\u00e4 eri suomalaisesta peruskoulusta saatuja\nvastauksia, joilla pyrittiin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n yl\u00e4koululaisten suoriutumisuskomusten ja arvostusten\nyhteytt\u00e4 koululiikuntamotivaatioon. Aineiston koko oli yhteens\u00e4 212 vastausta ja sen\nkohderyhm\u00e4n\u00e4 toimivat yl\u00e4koulun oppilaat. Aineisto ker\u00e4ttiin joulukuussa 2021 sek\u00e4 tammihelmikuussa 2022.\nTutkimustulosten mukaan oppilaiden suoriutumisuskomukset olivat yhteydess\u00e4\nmotivaatioluokista tunnistetun s\u00e4\u00e4telyn ja sis\u00e4isen motivaation kanssa sek\u00e4 psykologisten\nperustarpeiden osalta autonomian ja koetun p\u00e4tevyyden kanssa, mutta ei sosiaalisen\nyhteenkuuluvuuden kanssa. Arvostukset, toisin sanoen koululiikunnan t\u00e4rkeys ja hy\u00f6dyllisyys,\noli yhteydess\u00e4 motivaatioluokista tunnistetun s\u00e4\u00e4telyn, sis\u00e4isen motivaation sek\u00e4 amotivaation\nkanssa. Oppilaiden koululiikuntaan liittyv\u00e4t suoriutumisuskomukset olivat siis sit\u00e4 paremmat,\nmit\u00e4 motivoituneempia he olivat koululiikuntaa kohtaan. Oppilaiden suoriutumisuskomukset\nolivat my\u00f6s paremmat, jos he saivat liikuntatunneilla autonomian sek\u00e4 p\u00e4tevyyden kokemuksia.\nLis\u00e4ksi oppilaat, jotka kokivat koululiikunnan t\u00e4rke\u00e4ksi ja hy\u00f6dylliseksi, olivat sis\u00e4isesti\nmotivoituneita koululiikuntaa kohtaan. Puolestaan oppilaat, jotka eiv\u00e4t kokeneet koululiikuntaa\nt\u00e4rke\u00e4ksi ja hy\u00f6dylliseksi, eiv\u00e4t olleet my\u00f6sk\u00e4\u00e4n motivoituneita koululiikuntaa kohtaan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Performance expectacions and the individual\u00b4s internal appreciation of physical education are\nimportant explanatory factors for performance and commitment to physical activity during\nexercise classes. According to studies students\u00b4 beliefs about their own ability decrease during\nthe transition from primary to upper secondary school, but school sports values remain largely\nunchanged. There are no gender differences in the development of performance beliefs,\nalthough boys seem to have higher performance beliefs. In this dissertation, gender differences\nwere not compared, but observations were made only on the basis of upper secondary school\nstudents. The connection between performance beliefs and values and school sports motivation\nwas observed in the work. The work is built around the expectation value theory developed by\nEccles (1983) and the theory of self-determination developed by Deci and Ryan (2000). In\nexpectation value theory, an individual\u2019s achievements and achievement-related choices are\ndetermined through two factors, which are expectations of success and subjective values of the\ntask. In the theory of self-determination, the quality of an individual\u2019s motivation is determined\nby three basic psychological needs, perceived autonomy, perceived competence, and social\ncohesion. The performance beliefs and valuations mentioned in expectation value theory may\nbe related to school sports motivation. In this work, performance beliefs refer to the\nperformance beliefs of upper secondary school students in school sports, and values refer to\nwhether upper secondary school students find school sports useful and important.\nThe material used in the master's thesis was the answers obtained from four different Finnish\nprimary schools, which sought to find out the connection between the performance beliefs and\nvalues of upper secondary school students and school sports motivation. The size of the material\nwas a total of 212 responses and its target group was upper secondary school students. The data\nwere collected in December 2021 and in January-February 2022.\nAccording to the research results, students' performance expectations were related to the\nregulation and intrinsic motivation identified in motivational classes and to autonomy and\nperceived competence in basic psychological needs, but not to social cohesion. Values, i.e., the\nimportance and usefulness of school exercise, were associated with regulation identified from\nmotivational classes, intrinsic motivation, and motivation. Thus, the more motivated they were\nabout school exercise, the better the students' performance expectations related to school\nexercise. Pupils\u2019 performance beliefs were also better if they gained experiences of autonomy\nas well as qualifications during exercise classes. In addition, students who found school exercise\nimportant and useful were internally motivated toward school exercise. On the other hand,\nstudents who did not find school sports important and useful were also not motivated to go PE\nclasses.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-06-21T06:51:06Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-21T06:51:06Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "62", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "suoriutumisuskomukset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yl\u00e4koululaisten suoriutumisuskomusten ja arvostusten yhteys motivaatioon koululiikunnassa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206213514", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itsem\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululiikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arvostus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81907
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:47Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/34eff046-c209-4270-ae39-0023dbdecf25\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202206213514.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kainulainen, Oskari Tahvanainen, Toni Yläkoululaisten suoriutumisuskomusten ja arvostusten yhteys motivaatioon koululiikunnassa suoriutumisuskomukset Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 itsemäärääminen motivaatio koululiikunta arvostus
title Yläkoululaisten suoriutumisuskomusten ja arvostusten yhteys motivaatioon koululiikunnassa
title_full Yläkoululaisten suoriutumisuskomusten ja arvostusten yhteys motivaatioon koululiikunnassa
title_fullStr Yläkoululaisten suoriutumisuskomusten ja arvostusten yhteys motivaatioon koululiikunnassa Yläkoululaisten suoriutumisuskomusten ja arvostusten yhteys motivaatioon koululiikunnassa
title_full_unstemmed Yläkoululaisten suoriutumisuskomusten ja arvostusten yhteys motivaatioon koululiikunnassa Yläkoululaisten suoriutumisuskomusten ja arvostusten yhteys motivaatioon koululiikunnassa
title_short Yläkoululaisten suoriutumisuskomusten ja arvostusten yhteys motivaatioon koululiikunnassa
title_sort yläkoululaisten suoriutumisuskomusten ja arvostusten yhteys motivaatioon koululiikunnassa
title_txtP Yläkoululaisten suoriutumisuskomusten ja arvostusten yhteys motivaatioon koululiikunnassa
topic suoriutumisuskomukset Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 itsemäärääminen motivaatio koululiikunta arvostus
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education arvostus itsemäärääminen koululiikunta motivaatio suoriutumisuskomukset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81907 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206213514
work_keys_str_mv AT kainulainenoskari yläkoululaistensuoriutumisuskomustenjaarvostustenyhteysmotivaatioonkoululiikun