Kuluttajien suhtautuminen mobiilimainontaan – sitoutumista vai välttelyä?

Mobiilimarkkinoinnin määrä on kasvanut huomattavasti kuluttajien ajankäytön siirtyessä yhä enemmän mobiiliin, ja sen on todettu olevan tehokas keino mainostaa. Mobiilimarkkinointi pitää sisällään maksetun mobiilimainonnan, johon tässä tutkielmassa syvennytään tarkemmin. Kuluttajien on arveltu suhtau...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Perttula, Pauliina
Other Authors: Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81906
_version_ 1828193051188658176
author Perttula, Pauliina
author2 Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Perttula, Pauliina Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Perttula, Pauliina Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Perttula, Pauliina
datasource_str_mv jyx
description Mobiilimarkkinoinnin määrä on kasvanut huomattavasti kuluttajien ajankäytön siirtyessä yhä enemmän mobiiliin, ja sen on todettu olevan tehokas keino mainostaa. Mobiilimarkkinointi pitää sisällään maksetun mobiilimainonnan, johon tässä tutkielmassa syvennytään tarkemmin. Kuluttajien on arveltu suhtautuvan mobiilimainontaan positiivisemmin kuin muuhun mainontaan, sillä se on hyvin kohdennettua ja sijaintitiedot ovat hyödynnettävissä. Tosin mobiilimainonnan lisääntyminen ja sen sulautuminen muuhun mobiilisisältöön voi synnyttää kuluttajissa kielteistä reagointia ja jopa mobiilimainonnan välttelyä. Tässä tutkimuksessa tarkoitus on selvittää, miten kuluttajat suhtautuvat mobiilimainontaan. Tutkimuskysymykset ovat: Miten ja mistä syistä kuluttajat välttävät mobiilimainontaa, sekä miten ja mistä syistä kuluttajat sitoutuvat mobiilimainontaan. Asiaa lähestytään mainonnan sitoutumisen ja mainonnan välttelyn teorioiden kautta. Tutkimus kontribuoi mobiilimainonnan kirjallisuuteen tarjoamalla näkökulman, joka mahdollistaa vastakkaisen ja moniulotteisen ymmärryksen saamisen sitoutumisen ja välttelyn tekijöistä mobiilimainonnassa. Empiirinen osa tutkimuksessa sisältää kahdeksan diginatiivi-sukupolvea edustavan kuluttajan haastattelun ja selvittää heidän taipumuksiaan vältellä ja sitoutua mobiilimainontaan. Tutkimusmateriaali analysoidaan kvalitatiivista sisältöanalyysiä hyödyntäen. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että välttelyyn ja sitoutumiseen vaikuttavat useat erilaiset tekijät. Jos mobiilimainonta on luotettavaa, asiantuntevaa, tarjoilee ajanvietettä tai etuja, kuluttajien sitoutuminen mainontaan on todennäköisempää. Jos mobiilimainos nähdään epäaitona tai mainos keskeyttää kuluttajan tekemisen, mainos ei sitouta yhtä helposti. Sitoutumiskäyttäytyminen ilmenee esimerkiksi mainoksen jakamisena tai mainostettavan tuotteen ostona. Välttelykäyttäytymiseen kuuluu negatiivisen tiedon levittäminen tai mobiilimainoksen pois painaminen. Tutkielman havaintojen mukaan välttelykäyttäytyminen on melko alhaista sitoutumiseen verrattuna.
first_indexed 2022-06-21T20:00:30Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Skippari, Mika", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Perttula, Pauliina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-21T06:41:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-21T06:41:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81906", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Mobiilimarkkinoinnin m\u00e4\u00e4r\u00e4 on kasvanut huomattavasti kuluttajien ajank\u00e4yt\u00f6n siirtyess\u00e4 yh\u00e4 enemm\u00e4n mobiiliin, ja sen on todettu olevan tehokas keino mainostaa. Mobiilimarkkinointi pit\u00e4\u00e4 sis\u00e4ll\u00e4\u00e4n maksetun mobiilimainonnan, johon t\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa syvennyt\u00e4\u00e4n tarkemmin. Kuluttajien on arveltu suhtautuvan mobiilimainontaan positiivisemmin kuin muuhun mainontaan, sill\u00e4 se on hyvin kohdennettua ja sijaintitiedot ovat hy\u00f6dynnett\u00e4viss\u00e4. Tosin mobiilimainonnan lis\u00e4\u00e4ntyminen ja sen sulautuminen muuhun mobiilisis\u00e4lt\u00f6\u00f6n voi synnytt\u00e4\u00e4 kuluttajissa kielteist\u00e4 reagointia ja jopa mobiilimainonnan v\u00e4lttely\u00e4.\n T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkoitus on selvitt\u00e4\u00e4, miten kuluttajat suhtautuvat mobiilimainontaan. Tutkimuskysymykset ovat: Miten ja mist\u00e4 syist\u00e4 kuluttajat v\u00e4ltt\u00e4v\u00e4t mobiilimainontaa, sek\u00e4 miten ja mist\u00e4 syist\u00e4 kuluttajat sitoutuvat mobiilimainontaan. Asiaa l\u00e4hestyt\u00e4\u00e4n mainonnan sitoutumisen ja mainonnan v\u00e4lttelyn teorioiden kautta. Tutkimus kontribuoi mobiilimainonnan kirjallisuuteen tarjoamalla n\u00e4k\u00f6kulman, joka mahdollistaa vastakkaisen ja moniulotteisen ymm\u00e4rryksen saamisen sitoutumisen ja v\u00e4lttelyn tekij\u00f6ist\u00e4 mobiilimainonnassa. Empiirinen osa tutkimuksessa sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 kahdeksan diginatiivi-sukupolvea edustavan kuluttajan haastattelun ja selvitt\u00e4\u00e4 heid\u00e4n taipumuksiaan v\u00e4ltell\u00e4 ja sitoutua mobiilimainontaan. Tutkimusmateriaali analysoidaan kvalitatiivista sis\u00e4lt\u00f6analyysi\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4en.\n Tutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 v\u00e4lttelyyn ja sitoutumiseen vaikuttavat useat erilaiset tekij\u00e4t. Jos mobiilimainonta on luotettavaa, asiantuntevaa, tarjoilee ajanvietett\u00e4 tai etuja, kuluttajien sitoutuminen mainontaan on todenn\u00e4k\u00f6isemp\u00e4\u00e4. Jos mobiilimainos n\u00e4hd\u00e4\u00e4n ep\u00e4aitona tai mainos keskeytt\u00e4\u00e4 kuluttajan tekemisen, mainos ei sitouta yht\u00e4 helposti. Sitoutumisk\u00e4ytt\u00e4ytyminen ilmenee esimerkiksi mainoksen jakamisena tai mainostettavan tuotteen ostona. V\u00e4lttelyk\u00e4ytt\u00e4ytymiseen kuuluu negatiivisen tiedon levitt\u00e4minen tai mobiilimainoksen pois painaminen. Tutkielman havaintojen mukaan v\u00e4lttelyk\u00e4ytt\u00e4ytyminen on melko alhaista sitoutumiseen verrattuna.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-06-21T06:41:42Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-21T06:41:42Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "62", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mobiilimainonta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mainontaan sitoutuminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mainonnan v\u00e4lttely", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kuluttajien suhtautuminen mobiilimainontaan \u2013 sitoutumista vai v\u00e4lttely\u00e4?", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206213513", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mainonta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuluttajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mobiilimarkkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sitoutuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81906
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:29Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Perttula, Pauliina Kuluttajien suhtautuminen mobiilimainontaan – sitoutumista vai välttelyä? mobiilimainonta mainontaan sitoutuminen mainonnan välttely Markkinointi Marketing 20423 mainonta kuluttajat markkinointi mobiilimarkkinointi sitoutuminen
title Kuluttajien suhtautuminen mobiilimainontaan – sitoutumista vai välttelyä?
title_full Kuluttajien suhtautuminen mobiilimainontaan – sitoutumista vai välttelyä?
title_fullStr Kuluttajien suhtautuminen mobiilimainontaan – sitoutumista vai välttelyä? Kuluttajien suhtautuminen mobiilimainontaan – sitoutumista vai välttelyä?
title_full_unstemmed Kuluttajien suhtautuminen mobiilimainontaan – sitoutumista vai välttelyä? Kuluttajien suhtautuminen mobiilimainontaan – sitoutumista vai välttelyä?
title_short Kuluttajien suhtautuminen mobiilimainontaan – sitoutumista vai välttelyä?
title_sort kuluttajien suhtautuminen mobiilimainontaan sitoutumista vai välttelyä
title_txtP Kuluttajien suhtautuminen mobiilimainontaan – sitoutumista vai välttelyä?
topic mobiilimainonta mainontaan sitoutuminen mainonnan välttely Markkinointi Marketing 20423 mainonta kuluttajat markkinointi mobiilimarkkinointi sitoutuminen
topic_facet 20423 Marketing Markkinointi kuluttajat mainonnan välttely mainonta mainontaan sitoutuminen markkinointi mobiilimainonta mobiilimarkkinointi sitoutuminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81906 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206213513
work_keys_str_mv AT perttulapauliina kuluttajiensuhtautuminenmobiilimainontaansitoutumistavaivälttelyä