Die Sprachkenntnisse und die Verwendung der Lernstrategien bei der Erkennung deutscher Wörter: Eine vergleichende Studie zwischen den Deutschlernern aus finnisch- und schwedischsprachigen Schulen in Finnland

Tämän maisterintutkielman tarkoituksena on tutkia, millainen taso sanastossa saksan B2-tason oppijoilla on kielessä sekä millaisia oppimisstrategioita he käyttävät kääntäessään ja tuottaessaan saksankielisiä sanoja. Tarkoituksena on vertailla suomenkielisten ja ruotsinkielisten osallistujien suoritu...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Björklind, Cecilia
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:deu
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81899
_version_ 1828193051176075264
author Björklind, Cecilia
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Björklind, Cecilia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Björklind, Cecilia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Björklind, Cecilia
datasource_str_mv jyx
description Tämän maisterintutkielman tarkoituksena on tutkia, millainen taso sanastossa saksan B2-tason oppijoilla on kielessä sekä millaisia oppimisstrategioita he käyttävät kääntäessään ja tuottaessaan saksankielisiä sanoja. Tarkoituksena on vertailla suomenkielisten ja ruotsinkielisten osallistujien suorituksia keskenään ja katsoa, jos jo aiemmin opituilla kielillä on vaikutus uuden vieraan kielen oppimiseen ja käyttämiseen. Tutkimuksen 52 osallistuvaa oppilasta kävi viidessä eri koulussa: kaksi ruotsinkielisessä (27 osallistujaa) ja kolme suomenkielisessä (25 osallistujaa). Kaikki oppilaat kävivät perusopetuksen 9. luokkaa ja olivat aloittaneet saksan B2-oppimäärän 8. luokalla. Tutkimus suoritettiin saksankokeen avulla, joka koostui neljästä tehtävästä. Tehtävät mittasivat oppilaiden sanaston tuntemista, taitoa nimetä objekteja saksaksi, taitoa kääntää sanoja saksasta koulukielelle sekä taitoa kirjoittaa lyhyt teksti saksaksi. Materiaali analysoitiin kvalitatiivisen sisällönanalyysin avulla. Analyysissä tutkittiin, kuinka monta oikeaa tai väärää vastausta oppilailla oli eri tehtävissä, ja tuloksissa vertailtiin kahden kieliryhmän tuloksia keskenään. Tulokset osoittivat, ettei saksan sanastontuntemuksessa ollut suuria eroja kahden kieliryhmän välillä. Oppimisstrategioista transfer oli käytetyin osallistujien keskuudessa. Toistuvimmin käytetyt transferkielet olivat ruotsi ja englanti. Tulokset osoittivat myös, että transferia käytettiin useimmiten kielistä, jotka olivat lähellä kohdekieltä. Transferia käytettiin kuitenkin mielummin vieraasta kielestä (tässä tapauksessa englanti) kuin äidinkielestä, jos äidinkieli poikkesi paljon kohdekielestä (suomi tässä tutkimuksessa).
first_indexed 2024-09-11T08:52:24Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e5rd-Miettinen, Karita", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Bj\u00f6rklind, Cecilia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-20T11:22:16Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-20T11:22:16Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81899", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n maisterintutkielman tarkoituksena on tutkia, millainen taso sanastossa saksan B2-tason oppijoilla on kieless\u00e4 sek\u00e4 millaisia oppimisstrategioita he k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t k\u00e4\u00e4nt\u00e4ess\u00e4\u00e4n ja tuottaessaan saksankielisi\u00e4 sanoja. Tarkoituksena on vertailla suomenkielisten ja ruotsinkielisten osallistujien suorituksia kesken\u00e4\u00e4n ja katsoa, jos jo aiemmin opituilla kielill\u00e4 on vaikutus uuden vieraan kielen oppimiseen ja k\u00e4ytt\u00e4miseen. Tutkimuksen 52 osallistuvaa oppilasta k\u00e4vi viidess\u00e4 eri koulussa: kaksi ruotsinkielisess\u00e4 (27 osallistujaa) ja kolme suomenkielisess\u00e4 (25 osallistujaa). Kaikki oppilaat k\u00e4viv\u00e4t perusopetuksen 9. luokkaa ja olivat aloittaneet saksan B2-oppim\u00e4\u00e4r\u00e4n 8. luokalla. Tutkimus suoritettiin saksankokeen avulla, joka koostui nelj\u00e4st\u00e4 teht\u00e4v\u00e4st\u00e4. Teht\u00e4v\u00e4t mittasivat oppilaiden sanaston tuntemista, taitoa nimet\u00e4 objekteja saksaksi, taitoa k\u00e4\u00e4nt\u00e4\u00e4 sanoja saksasta koulukielelle sek\u00e4 taitoa kirjoittaa lyhyt teksti saksaksi.\nMateriaali analysoitiin kvalitatiivisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla. Analyysiss\u00e4 tutkittiin, kuinka monta oikeaa tai v\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 vastausta oppilailla oli eri teht\u00e4viss\u00e4, ja tuloksissa vertailtiin kahden kieliryhm\u00e4n tuloksia kesken\u00e4\u00e4n. Tulokset osoittivat, ettei saksan sanastontuntemuksessa ollut suuria eroja kahden kieliryhm\u00e4n v\u00e4lill\u00e4. Oppimisstrategioista transfer oli k\u00e4ytetyin osallistujien keskuudessa. Toistuvimmin k\u00e4ytetyt transferkielet olivat ruotsi ja englanti. Tulokset osoittivat my\u00f6s, ett\u00e4 transferia k\u00e4ytettiin useimmiten kielist\u00e4, jotka olivat l\u00e4hell\u00e4 kohdekielt\u00e4. Transferia k\u00e4ytettiin kuitenkin mielummin vieraasta kielest\u00e4 (t\u00e4ss\u00e4 tapauksessa englanti) kuin \u00e4idinkielest\u00e4, jos \u00e4idinkieli poikkesi paljon kohdekielest\u00e4 (suomi t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa).", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-06-20T11:22:16Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-20T11:22:16Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "65", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "deu", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Sprachkenntnis", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Transfer", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Lernstrategien", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "W\u00f6rtererkennung", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Deutschlernen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "finnischsprachige Schulen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "schwedischsprachige Schulen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Die Sprachkenntnisse und die Verwendung der Lernstrategien bei der Erkennung deutscher W\u00f6rter: Eine vergleichende Studie zwischen den Deutschlernern aus finnisch- und schwedischsprachigen Schulen in Finnland", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206203507", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Saksan kieli ja kulttuuri", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "German Language and Culture", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "308", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "saksan kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81899
language deu
last_indexed 2025-03-31T20:03:28Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d1bc4f62-ce4f-446c-a0e9-4ab86273e840\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202206203507.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Björklind, Cecilia Die Sprachkenntnisse und die Verwendung der Lernstrategien bei der Erkennung deutscher Wörter: Eine vergleichende Studie zwischen den Deutschlernern aus finnisch- und schwedischsprachigen Schulen in Finnland Sprachkenntnis Transfer Lernstrategien Wörtererkennung Deutschlernen finnischsprachige Schulen schwedischsprachige Schulen Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture 308 kielen oppiminen saksan kieli kielitaito
title Die Sprachkenntnisse und die Verwendung der Lernstrategien bei der Erkennung deutscher Wörter: Eine vergleichende Studie zwischen den Deutschlernern aus finnisch- und schwedischsprachigen Schulen in Finnland
title_full Die Sprachkenntnisse und die Verwendung der Lernstrategien bei der Erkennung deutscher Wörter: Eine vergleichende Studie zwischen den Deutschlernern aus finnisch- und schwedischsprachigen Schulen in Finnland
title_fullStr Die Sprachkenntnisse und die Verwendung der Lernstrategien bei der Erkennung deutscher Wörter: Eine vergleichende Studie zwischen den Deutschlernern aus finnisch- und schwedischsprachigen Schulen in Finnland Die Sprachkenntnisse und die Verwendung der Lernstrategien bei der Erkennung deutscher Wörter: Eine vergleichende Studie zwischen den Deutschlernern aus finnisch- und schwedischsprachigen Schulen in Finnland
title_full_unstemmed Die Sprachkenntnisse und die Verwendung der Lernstrategien bei der Erkennung deutscher Wörter: Eine vergleichende Studie zwischen den Deutschlernern aus finnisch- und schwedischsprachigen Schulen in Finnland Die Sprachkenntnisse und die Verwendung der Lernstrategien bei der Erkennung deutscher Wörter: Eine vergleichende Studie zwischen den Deutschlernern aus finnisch- und schwedischsprachigen Schulen in Finnland
title_short Die Sprachkenntnisse und die Verwendung der Lernstrategien bei der Erkennung deutscher Wörter: Eine vergleichende Studie zwischen den Deutschlernern aus finnisch- und schwedischsprachigen Schulen in Finnland
title_sort die sprachkenntnisse und die verwendung der lernstrategien bei der erkennung deutscher wörter eine vergleichende studie zwischen den deutschlernern aus finnisch und schwedischsprachigen schulen in finnland
title_txtP Die Sprachkenntnisse und die Verwendung der Lernstrategien bei der Erkennung deutscher Wörter: Eine vergleichende Studie zwischen den Deutschlernern aus finnisch- und schwedischsprachigen Schulen in Finnland
topic Sprachkenntnis Transfer Lernstrategien Wörtererkennung Deutschlernen finnischsprachige Schulen schwedischsprachige Schulen Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture 308 kielen oppiminen saksan kieli kielitaito
topic_facet 308 Deutschlernen German Language and Culture Lernstrategien Saksan kieli ja kulttuuri Sprachkenntnis Transfer Wörtererkennung finnischsprachige Schulen kielen oppiminen kielitaito saksan kieli schwedischsprachige Schulen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81899 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206203507
work_keys_str_mv AT björklindcecilia diesprachkenntnisseunddieverwendungderlernstrategienbeidererkennungdeutscherwör