Moniammatillisuus osana inkluusiota varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien kokemuksia inkluusion toteutumisesta työssä

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien ja varhaiskasvatuksen erityisopettajien kokemuksia inkluusiosta ja moniammatillisuudesta. Tutkimuksessa tarkastellaan miten he kokevat inkluusion, sen edistämisen ja inkluusioon liittyvän moniammatillisuuden työssään. Näin saa...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Haarala, Eva-Maria
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81895
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien ja varhaiskasvatuksen erityisopettajien kokemuksia inkluusiosta ja moniammatillisuudesta. Tutkimuksessa tarkastellaan miten he kokevat inkluusion, sen edistämisen ja inkluusioon liittyvän moniammatillisuuden työssään. Näin saadaan tietoa, jota voidaan hyödyntää inkluusion kehittämisessä lasten ja moniammatillisen yhteistyön näkökulmasta. Inkluusio varhaiskasvatuksessa merkitsee jokaisen lapsen tasa-arvoista oikeutta osallistua yhdenvertaiseen varhaiskasvatukseen. Tutkimus toteutettiin laadullisesti sähköisen kyselylomakkeen avulla lähettämällä lomake Facebookissa varhaiskasvatuksen opettajille ja varhaiskasvatuksen erityisopettajille. Lomakkeen kysymykset olivat avoimia kysymyksiä ja vastaajista ei kerätty henkilötietoja. Vastaajia oli yhteensä 32, joista 18 toimi varhaiskasvatuksen opettajana ja 14 varhaiskasvatuksen erityisopetajana. Tutkimus nojaa fenomenologiaan, sillä se keskittyy juuri ihmisten kokemuksiin. Tulokset analysoitiin sisällönanalyysin keinoin. Tulosten mukaan varhaiskasvatuksen opettajat ja erityisopettajat haluavat toimia inkluusion mukaan, mutta kokevat tarvitsevansa lisäkoulutusta ja resursseja, jotta se voi toteutua. Vastaajilla oli selvästi halua toimia inkluusiota edistäen, mutta siihen ei koettu olevan aina mahdollisuutta, kiireen, resurssin puutteen tai tiedon puutteen vuoksi. Opettajat kokivat moniammatillisuuden rikkautena, jota toivoivat voivansa hyödyntää enemmän. Tutkimuksen tulokset olivat melko samassa linjassa aikaisemman tutkimuksen kanssa. Aikaisemmasta tutkimuksesta poiketen inkluusion määrittely oli tähän kyselyyn vastanneilla yhtenäistä.