"Ehkä se on tärkeintä, että kuitenkin ollaan läsnä, nähdään ne oppilaat ja kohdataan heidät" luokanopettajien käsityksiä 5.-6.-luokkalaisten oppilaiden koulukiinnittymisestä ja sen tukemisesta.

Tässä kasvatustieteen pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin luokanopettajien käsityksiä oppilaiden koulukiinnittymisestä ja sen tukemisesta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää luokanopettajien käsityksiä 5.-6.-luokkaisten oppilaiden koulukiinnittymisestä ja keinoista, joilla opettaja voi oppilaan...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Andtfolk, Susanna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81889
_version_ 1826225705292136448
author Andtfolk, Susanna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Andtfolk, Susanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Andtfolk, Susanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Andtfolk, Susanna
datasource_str_mv jyx
description Tässä kasvatustieteen pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin luokanopettajien käsityksiä oppilaiden koulukiinnittymisestä ja sen tukemisesta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää luokanopettajien käsityksiä 5.-6.-luokkaisten oppilaiden koulukiinnittymisestä ja keinoista, joilla opettaja voi oppilaan koulukiinnittymistä tukea. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka kohderyhmänä toimi seitsemän luokanopettajaa Pohjanmaan alueelta. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua ja aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksessa havaittiin, että luokanopettajat mieltävät koulukiinnittymisen moniulotteiseksi käsitteeksi. Kiinnittymisen koettiin vahvimmin liittyvät oppilaan läsnäoloon ja osallistumiseen sekä oppilaan kouluun kohdistamiin ajatuksiin ja tunteisiin, mutta kiinnittyminen nähtiin osittain myös oppilaan motivaatioon ja itsesäätelyyn liittyväksi käsitteeksi. Tutkimukseen osallistuneiden opettajien mukaan oppilaiden koulukiinnittymistä voidaan tukea monin keinoin opettaja-oppilassuhteeseen, koulunkäyntiin, vertaissuhteisiin sekä kodin ja koulun yhteistyöhön liittyen. Saatujen tutkimustulosten pohjalta voidaan todeta, että opettajat kokevat oppilaan koulukiinnittymisen vahvasti kouluarkeen liittyvänä, tärkeänä ja moniulotteisena ilmiönä. Koulukiinnittymisen tukemiseen tunnistetaan monipuolisia keinoja mutta niitä ei välttämättä kyetä toteuttamaan toivotulla tavalla.
first_indexed 2022-06-20T20:05:49Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Harju-Luukkainen, Heidi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Andtfolk, Susanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-20T09:15:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-20T09:15:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81889", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 kasvatustieteen pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin luokanopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 oppilaiden koulukiinnittymisest\u00e4 ja sen tukemisesta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 luokanopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 5.-6.-luokkaisten oppilaiden\nkoulukiinnittymisest\u00e4 ja keinoista, joilla opettaja voi oppilaan koulukiinnittymist\u00e4 tukea.\nTutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka kohderyhm\u00e4n\u00e4\ntoimi seitsem\u00e4n luokanopettajaa Pohjanmaan alueelta. Aineistonkeruumenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua ja aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla.\nTutkimuksessa havaittiin, ett\u00e4 luokanopettajat mielt\u00e4v\u00e4t koulukiinnittymisen moniulotteiseksi k\u00e4sitteeksi. Kiinnittymisen koettiin vahvimmin liittyv\u00e4t oppilaan l\u00e4sn\u00e4oloon ja osallistumiseen sek\u00e4 oppilaan kouluun kohdistamiin ajatuksiin ja tunteisiin, mutta kiinnittyminen n\u00e4htiin osittain my\u00f6s oppilaan motivaatioon ja itses\u00e4\u00e4telyyn liittyv\u00e4ksi k\u00e4sitteeksi. Tutkimukseen osallistuneiden opettajien mukaan oppilaiden koulukiinnittymist\u00e4 voidaan tukea monin keinoin opettaja-oppilassuhteeseen, koulunk\u00e4yntiin, vertaissuhteisiin sek\u00e4 kodin ja koulun\nyhteisty\u00f6h\u00f6n liittyen.\nSaatujen tutkimustulosten pohjalta voidaan todeta, ett\u00e4 opettajat kokevat\noppilaan koulukiinnittymisen vahvasti kouluarkeen liittyv\u00e4n\u00e4, t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 ja moniulotteisena ilmi\u00f6n\u00e4. Koulukiinnittymisen tukemiseen tunnistetaan monipuolisia keinoja mutta niit\u00e4 ei v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 kyet\u00e4 toteuttamaan toivotulla tavalla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-06-20T09:15:03Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-20T09:15:03Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "82", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulukiinnittyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulukiinnittymisen tukeminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kodin ja koulun v\u00e4linen yhteisty\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Ehk\u00e4 se on t\u00e4rkeint\u00e4, ett\u00e4 kuitenkin ollaan l\u00e4sn\u00e4, n\u00e4hd\u00e4\u00e4n ne oppilaat ja kohdataan heid\u00e4t\" : luokanopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 5.-6.-luokkalaisten oppilaiden koulukiinnittymisest\u00e4 ja sen tukemisesta.", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206203498", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vertaissuhteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettaja-oppilassuhde", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81889
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:24Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/84a4ec39-72c3-4a25-9a78-6c9a663d2122\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202206203498.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Andtfolk, Susanna "Ehkä se on tärkeintä, että kuitenkin ollaan läsnä, nähdään ne oppilaat ja kohdataan heidät" : luokanopettajien käsityksiä 5.-6.-luokkalaisten oppilaiden koulukiinnittymisestä ja sen tukemisesta. koulukiinnittyminen koulukiinnittymisen tukeminen kodin ja koulun välinen yhteistyö Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 vertaissuhteet opettaja-oppilassuhde yhteistyö
title "Ehkä se on tärkeintä, että kuitenkin ollaan läsnä, nähdään ne oppilaat ja kohdataan heidät" : luokanopettajien käsityksiä 5.-6.-luokkalaisten oppilaiden koulukiinnittymisestä ja sen tukemisesta.
title_full "Ehkä se on tärkeintä, että kuitenkin ollaan läsnä, nähdään ne oppilaat ja kohdataan heidät" : luokanopettajien käsityksiä 5.-6.-luokkalaisten oppilaiden koulukiinnittymisestä ja sen tukemisesta.
title_fullStr "Ehkä se on tärkeintä, että kuitenkin ollaan läsnä, nähdään ne oppilaat ja kohdataan heidät" : luokanopettajien käsityksiä 5.-6.-luokkalaisten oppilaiden koulukiinnittymisestä ja sen tukemisesta. "Ehkä se on tärkeintä, että kuitenkin ollaan läsnä, nähdään ne oppilaat ja kohdataan heidät" : luokanopettajien käsityksiä 5.-6.-luokkalaisten oppilaiden koulukiinnittymisestä ja sen tukemisesta.
title_full_unstemmed "Ehkä se on tärkeintä, että kuitenkin ollaan läsnä, nähdään ne oppilaat ja kohdataan heidät" : luokanopettajien käsityksiä 5.-6.-luokkalaisten oppilaiden koulukiinnittymisestä ja sen tukemisesta. "Ehkä se on tärkeintä, että kuitenkin ollaan läsnä, nähdään ne oppilaat ja kohdataan heidät" : luokanopettajien käsityksiä 5.-6.-luokkalaisten oppilaiden koulukiinnittymisestä ja sen tukemisesta.
title_short "Ehkä se on tärkeintä, että kuitenkin ollaan läsnä, nähdään ne oppilaat ja kohdataan heidät"
title_sort ehkä se on tärkeintä että kuitenkin ollaan läsnä nähdään ne oppilaat ja kohdataan heidät luokanopettajien käsityksiä 5 6 luokkalaisten oppilaiden koulukiinnittymisestä ja sen tukemisesta
title_sub luokanopettajien käsityksiä 5.-6.-luokkalaisten oppilaiden koulukiinnittymisestä ja sen tukemisesta.
title_txtP "Ehkä se on tärkeintä, että kuitenkin ollaan läsnä, nähdään ne oppilaat ja kohdataan heidät" : luokanopettajien käsityksiä 5.-6.-luokkalaisten oppilaiden koulukiinnittymisestä ja sen tukemisesta.
topic koulukiinnittyminen koulukiinnittymisen tukeminen kodin ja koulun välinen yhteistyö Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 vertaissuhteet opettaja-oppilassuhde yhteistyö
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education kodin ja koulun välinen yhteistyö koulukiinnittyminen koulukiinnittymisen tukeminen opettaja-oppilassuhde vertaissuhteet yhteistyö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81889 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206203498
work_keys_str_mv AT andtfolksusanna ehkäseontärkeintäettäkuitenkinollaanläsnänähdäänneoppilaatjakohdataanheidätluoka