Opettajaopiskelijoiden kokemuksia matemaattisten oppimisvaikeuksien vaikutuksesta opintopolkuun ja opettajuuteen

Tässä tutkimuksessa haastateltiin opettajaopiskelijoita, joilla on matemaattisia oppimisvaikeuksia. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa tietoa siitä, miten matemaattiset oppimisvaikeudet näkyvät tai ovat näkyneet opettajaopiskelijoiden koulu-uralla, minäkäsityksen kehityksessä sekä ammatinvalinnas...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tanskanen, Tanja
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81887
_version_ 1826225712511582208
author Tanskanen, Tanja
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Tanskanen, Tanja Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Tanskanen, Tanja Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Tanskanen, Tanja
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa haastateltiin opettajaopiskelijoita, joilla on matemaattisia oppimisvaikeuksia. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa tietoa siitä, miten matemaattiset oppimisvaikeudet näkyvät tai ovat näkyneet opettajaopiskelijoiden koulu-uralla, minäkäsityksen kehityksessä sekä ammatinvalinnassa. Lisäksi tutkittiin sitä, miten opettajaopiskelijat ajattelevat matemaattisen oppimisvaikeuden näkyvän tulevalla työurallaan. Tutkimus on laadullinen, metodologialtaan fenomenologinen tutkimus. Siinä haastateltiin kuutta kuutta luokanopettaja ja yhtä -erityispedagogiikan opiskelijaa Tutkittavia haastateltiin puolistruktroidulla menetelmällä. Haastattelukysymykset käsittelivät tukea omalla koulu-uralla sekä yliopistossa, ammatinvalintaa, tuleva työelämää sekä oppimisvaikeuden hyviä ja huonoja puolia. Aineiston analyysimenetelmänä toimi teemoittelu. Tutkimuksen tuloksista selvisi, että tutkittavat eivät kokeneet saaneensa peruskoulussa riittävää tukea opintoihinsa. Tukea ei annettu yliopistossakaan mutta tutkittavat eivät kokeneet sitä tarvitsevansa. Kukaan tutkittavista ei kokenut, että oppimisvaikeus olisi estänyt heitä hakeutumasta opettajankoulutukseen mutta kokivat sen vaikuttaneen jossain määrin minäkäsityksensä kehittymiseen oppijana. Oppimisvaikeuksien tuomiksi haasteiksi mainittiin vaikeudet arkielämässä, muiden ihmisten suhtautumisen sekä itsetunnon heikentymisen. Hyviksi puoliksi mainittiin oppimisvaikeuksien kanssa kamppailevan oppilaan ymmärtäminen sekä suopea suhtautuminen itseään ja muita kohtaan. Kaikki tutkittavat kokivat, että oppimisvaikeus auttaa heitä ymmärtämään paremmin ongelmien kanssa kamppailevia oppilaita.
first_indexed 2022-06-20T20:05:49Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "H\u00e4hki\u00f6niemi, Markus", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e4ntyl\u00e4, Terhi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tanskanen, Tanja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-20T09:03:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-20T09:03:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81887", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa haastateltiin opettajaopiskelijoita, joilla on matemaattisia oppimisvaikeuksia. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa tietoa siit\u00e4, miten matemaattiset oppimisvaikeudet n\u00e4kyv\u00e4t tai ovat n\u00e4kyneet opettajaopiskelijoiden koulu-uralla, min\u00e4k\u00e4sityksen kehityksess\u00e4 sek\u00e4 ammatinvalinnassa. Lis\u00e4ksi tutkittiin sit\u00e4, miten opettajaopiskelijat ajattelevat matemaattisen oppimisvaikeuden n\u00e4kyv\u00e4n tulevalla ty\u00f6urallaan. \nTutkimus on laadullinen, metodologialtaan fenomenologinen tutkimus. Siin\u00e4 haastateltiin kuutta kuutta luokanopettaja ja yht\u00e4 -erityispedagogiikan opiskelijaa Tutkittavia haastateltiin puolistruktroidulla menetelm\u00e4ll\u00e4. Haastattelukysymykset k\u00e4sitteliv\u00e4t tukea omalla koulu-uralla sek\u00e4 yliopistossa, ammatinvalintaa, tuleva ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4 sek\u00e4 oppimisvaikeuden hyvi\u00e4 ja huonoja puolia. Aineiston analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 toimi teemoittelu. \nTutkimuksen tuloksista selvisi, ett\u00e4 tutkittavat eiv\u00e4t kokeneet saaneensa peruskoulussa riitt\u00e4v\u00e4\u00e4 tukea opintoihinsa. Tukea ei annettu yliopistossakaan mutta tutkittavat eiv\u00e4t kokeneet sit\u00e4 tarvitsevansa. Kukaan tutkittavista ei kokenut, ett\u00e4 oppimisvaikeus olisi est\u00e4nyt heit\u00e4 hakeutumasta opettajankoulutukseen mutta kokivat sen vaikuttaneen jossain m\u00e4\u00e4rin min\u00e4k\u00e4sityksens\u00e4 kehittymiseen oppijana. Oppimisvaikeuksien tuomiksi haasteiksi mainittiin vaikeudet arkiel\u00e4m\u00e4ss\u00e4, muiden ihmisten suhtautumisen sek\u00e4 itsetunnon heikentymisen. Hyviksi puoliksi mainittiin oppimisvaikeuksien kanssa kamppailevan oppilaan ymm\u00e4rt\u00e4minen sek\u00e4 suopea suhtautuminen itse\u00e4\u00e4n ja muita kohtaan. Kaikki tutkittavat kokivat, ett\u00e4 oppimisvaikeus auttaa heit\u00e4 ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n paremmin ongelmien kanssa kamppailevia oppilaita.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-06-20T09:03:17Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-20T09:03:17Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "75", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "matemaattinen oppimisvaikeus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajaopiskelija", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "dyskalkulia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajaopiskelijoiden kokemuksia matemaattisten oppimisvaikeuksien vaikutuksesta opintopolkuun ja opettajuuteen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206203496", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "laskemisen erityisvaikeus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisvaikeudet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "min\u00e4kuva", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81887
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:54Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/439f4051-a71d-4a4c-91ae-a09d8aa37f06\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202206203496.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tanskanen, Tanja Opettajaopiskelijoiden kokemuksia matemaattisten oppimisvaikeuksien vaikutuksesta opintopolkuun ja opettajuuteen matemaattinen oppimisvaikeus opettajaopiskelija dyskalkulia Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 laskemisen erityisvaikeus opettajat oppimisvaikeudet matematiikka minäkuva opettajankoulutus tukeminen
title Opettajaopiskelijoiden kokemuksia matemaattisten oppimisvaikeuksien vaikutuksesta opintopolkuun ja opettajuuteen
title_full Opettajaopiskelijoiden kokemuksia matemaattisten oppimisvaikeuksien vaikutuksesta opintopolkuun ja opettajuuteen
title_fullStr Opettajaopiskelijoiden kokemuksia matemaattisten oppimisvaikeuksien vaikutuksesta opintopolkuun ja opettajuuteen Opettajaopiskelijoiden kokemuksia matemaattisten oppimisvaikeuksien vaikutuksesta opintopolkuun ja opettajuuteen
title_full_unstemmed Opettajaopiskelijoiden kokemuksia matemaattisten oppimisvaikeuksien vaikutuksesta opintopolkuun ja opettajuuteen Opettajaopiskelijoiden kokemuksia matemaattisten oppimisvaikeuksien vaikutuksesta opintopolkuun ja opettajuuteen
title_short Opettajaopiskelijoiden kokemuksia matemaattisten oppimisvaikeuksien vaikutuksesta opintopolkuun ja opettajuuteen
title_sort opettajaopiskelijoiden kokemuksia matemaattisten oppimisvaikeuksien vaikutuksesta opintopolkuun ja opettajuuteen
title_txtP Opettajaopiskelijoiden kokemuksia matemaattisten oppimisvaikeuksien vaikutuksesta opintopolkuun ja opettajuuteen
topic matemaattinen oppimisvaikeus opettajaopiskelija dyskalkulia Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 laskemisen erityisvaikeus opettajat oppimisvaikeudet matematiikka minäkuva opettajankoulutus tukeminen
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education dyskalkulia laskemisen erityisvaikeus matemaattinen oppimisvaikeus matematiikka minäkuva opettajankoulutus opettajaopiskelija opettajat oppimisvaikeudet tukeminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81887 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206203496
work_keys_str_mv AT tanskanentanja opettajaopiskelijoidenkokemuksiamatemaattistenoppimisvaikeuksienvaikutuksestaopin