"Det är ju en mycket omfattande sak" Svensklärarnas uppfattningar om språkmedvetenhet

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia ruotsinopettajien käsityksiä kielitietoisuudesta sekä kielitietoisista pedagogisista toimintatavoista. Lisäksi pyrittiin selvittämään, mitkä tekijät vaikuttivat opettajien käsityksien sekä pedagogisten ratkaisujen taustalla. Tutkimus on laadullinen tapaustu...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Hellström, Anni, Hautamäki, Milja
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:swe
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81867
_version_ 1826225733381390336
author Hellström, Anni Hautamäki, Milja
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hellström, Anni Hautamäki, Milja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hellström, Anni Hautamäki, Milja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hellström, Anni
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia ruotsinopettajien käsityksiä kielitietoisuudesta sekä kielitietoisista pedagogisista toimintatavoista. Lisäksi pyrittiin selvittämään, mitkä tekijät vaikuttivat opettajien käsityksien sekä pedagogisten ratkaisujen taustalla. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, johon osallistui yhteensä kuusi ruotsinopettajaa eri puolilta Suomea. Aineisto kerättiin kyselylomakkeilla sekä puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla ja analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin menetelmin, teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Tutkimus osoitti, että opettajien käsitykset kielitietoisuudesta nojautuivat pitkälti perusopetuksen ja lukion opetussuunnitelmien perusteissa määriteltyihin ulottuvuuksiin, mutta opettajat nostivat esille myös hyvin yksilöllisiä lähestymistapoja. Haastatteluissa korostui, että opettajat kokivat kielitietoisuuden olevan laaja ja moniulotteinen käsite. Kielitietoisuus nähtiin ennen kaikkea tietoisuutena kuhunkin käyttökontekstiin liittyvästä kielenkäytöstä ja kielen variaatiosta. Opettajat määrittelivät käsitteen sekä abstraktilla että yksilön tasolla: abstraktilla tasolla kielitietoisuus nähtiin tapana nostaa kieliaineiden arvostusta sekä kannustaa oppijoita opiskelemaan kieliä, kun taas yksilötasolla sitä kuvattiin omien pedagogisten ratkaisujen ja arvojen kautta. Opettajien kielitietoisuuteen vaikuttivat monet eri taustatekijät: opettajan uskomukset, kielitaito, työkokemus, pedagogiset taidot ja oppilaantuntemus. Lisäksi kielitietoisuuteen vaikuttivat ympäristötekijät sekä asenteet ruotsin kieltä kohtaan. Opettajien kielitietoisissa pedagogisissa käytänteissä korostui kielellisenä mallina toimiminen, kielten ja kulttuurien vertailu sekä opetuskielen sopeuttaminen oppijoiden taitotasoon. Opettajat kokivat hyödyntävänsä aktiivisesti kielitietoisuutta käytänteissään, vaikkakin kielitietoisuus nähtiin enemmän luonnollisena osana käytänteitä kuin suunniteltuna ja tietoisena toimintana. Tutkimuksemme osoittaa, että kielitietoisuus on dynaaminen ja moniulotteinen ilmiö, joka näkyy eri tavoin ruotsinopettajien työssä. Tutkimuksemme osoitti myös, että vaikka kielitietoisuus ja opettajan kielitietoisuus ovat teoriassa eri ilmiöitä, kietoutuvat ne yhteen opettajien käsityksissä.
first_indexed 2024-09-11T08:50:39Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e5rd-Miettinen, Karita", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hellstr\u00f6m, Anni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hautam\u00e4ki, Milja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-20T05:45:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-20T05:45:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81867", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia ruotsinopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 kielitietoisuudesta sek\u00e4 kielitietoisista pedagogisista toimintatavoista. Lis\u00e4ksi pyrittiin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, mitk\u00e4 tekij\u00e4t vaikuttivat opettajien k\u00e4sityksien sek\u00e4 pedagogisten ratkaisujen taustalla. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, johon osallistui yhteens\u00e4 kuusi ruotsinopettajaa eri puolilta Suomea. Aineisto ker\u00e4ttiin kyselylomakkeilla sek\u00e4 puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla ja analysoitiin laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin menetelmin, teoriaohjaavan sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla. \n\nTutkimus osoitti, ett\u00e4 opettajien k\u00e4sitykset kielitietoisuudesta nojautuivat pitk\u00e4lti perusopetuksen \nja lukion opetussuunnitelmien perusteissa m\u00e4\u00e4riteltyihin ulottuvuuksiin, mutta opettajat nostivat esille my\u00f6s hyvin yksil\u00f6llisi\u00e4 l\u00e4hestymistapoja. Haastatteluissa korostui, ett\u00e4 opettajat kokivat kielitietoisuuden olevan laaja ja moniulotteinen k\u00e4site. Kielitietoisuus n\u00e4htiin ennen kaikkea tietoisuutena kuhunkin k\u00e4ytt\u00f6kontekstiin liittyv\u00e4st\u00e4 kielenk\u00e4yt\u00f6st\u00e4 ja kielen variaatiosta. Opettajat m\u00e4\u00e4ritteliv\u00e4t k\u00e4sitteen sek\u00e4 abstraktilla ett\u00e4 yksil\u00f6n tasolla: abstraktilla tasolla kielitietoisuus n\u00e4htiin tapana nostaa kieliaineiden arvostusta sek\u00e4 kannustaa oppijoita opiskelemaan kieli\u00e4, kun taas yksil\u00f6tasolla sit\u00e4 kuvattiin omien pedagogisten ratkaisujen ja arvojen kautta.\nOpettajien kielitietoisuuteen vaikuttivat monet eri taustatekij\u00e4t: opettajan uskomukset, kielitaito,\nty\u00f6kokemus, pedagogiset taidot ja oppilaantuntemus. Lis\u00e4ksi kielitietoisuuteen vaikuttivat ymp\u00e4rist\u00f6tekij\u00e4t sek\u00e4 asenteet ruotsin kielt\u00e4 kohtaan. Opettajien kielitietoisissa pedagogisissa k\u00e4yt\u00e4nteiss\u00e4 korostui kielellisen\u00e4 mallina toimiminen, kielten ja kulttuurien vertailu sek\u00e4 opetuskielen sopeuttaminen oppijoiden taitotasoon. Opettajat kokivat hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4ns\u00e4 aktiivisesti kielitietoisuutta k\u00e4yt\u00e4nteiss\u00e4\u00e4n, vaikkakin kielitietoisuus n\u00e4htiin enemm\u00e4n luonnollisena osana k\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4 kuin suunniteltuna ja tietoisena toimintana. \n\nTutkimuksemme osoittaa, ett\u00e4 kielitietoisuus on dynaaminen ja moniulotteinen ilmi\u00f6, joka n\u00e4kyy eri tavoin ruotsinopettajien ty\u00f6ss\u00e4. Tutkimuksemme osoitti my\u00f6s, ett\u00e4 vaikka kielitietoisuus ja opettajan kielitietoisuus ovat teoriassa eri ilmi\u00f6it\u00e4, kietoutuvat ne yhteen opettajien k\u00e4sityksiss\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-06-20T05:45:02Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-20T05:45:02Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "73", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "spr\u00e5kmedvetenhet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "l\u00e4rarens spr\u00e5kmedvetenhet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "svenskundervisning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pedagogiska praktiker", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Det \u00e4r ju en mycket omfattande sak\" : Svenskl\u00e4rarnas uppfattningar om spr\u00e5kmedvetenhet", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206203476", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruotsin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81867
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:56:30Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/24511880-08e5-4b6d-b1a9-4618cbc36aba\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202206203476.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hellström, Anni Hautamäki, Milja "Det är ju en mycket omfattande sak" : Svensklärarnas uppfattningar om språkmedvetenhet språkmedvetenhet lärarens språkmedvetenhet svenskundervisning pedagogiska praktiker Ruotsin kieli Swedish 306 ruotsin kieli opetus opettajat käsitykset kieltenopettajat
title "Det är ju en mycket omfattande sak" : Svensklärarnas uppfattningar om språkmedvetenhet
title_full "Det är ju en mycket omfattande sak" : Svensklärarnas uppfattningar om språkmedvetenhet
title_fullStr "Det är ju en mycket omfattande sak" : Svensklärarnas uppfattningar om språkmedvetenhet "Det är ju en mycket omfattande sak" : Svensklärarnas uppfattningar om språkmedvetenhet
title_full_unstemmed "Det är ju en mycket omfattande sak" : Svensklärarnas uppfattningar om språkmedvetenhet "Det är ju en mycket omfattande sak" : Svensklärarnas uppfattningar om språkmedvetenhet
title_short "Det är ju en mycket omfattande sak"
title_sort det är ju en mycket omfattande sak svensklärarnas uppfattningar om språkmedvetenhet
title_sub Svensklärarnas uppfattningar om språkmedvetenhet
title_txtP "Det är ju en mycket omfattande sak" : Svensklärarnas uppfattningar om språkmedvetenhet
topic språkmedvetenhet lärarens språkmedvetenhet svenskundervisning pedagogiska praktiker Ruotsin kieli Swedish 306 ruotsin kieli opetus opettajat käsitykset kieltenopettajat
topic_facet 306 Ruotsin kieli Swedish kieltenopettajat käsitykset lärarens språkmedvetenhet opettajat opetus pedagogiska praktiker ruotsin kieli språkmedvetenhet svenskundervisning
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81867 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206203476
work_keys_str_mv AT hellströmanni detärjuenmycketomfattandesaksvensklärarnasuppfattningaromspråkmedvetenhet