Pelaajien näkemykset proseduraalista sisällönluontia hyödyntävästä reaaliaikaisesta pelisisällön personalisoinnista

Proseduraalisesti luodun pelisisällön muokkaaminen reaaliajassa pelaajalle sopivaksi voi vastata moniin proseduraalisen pelisisällön ongelmiin. Tässä tutkimuksessa tällaista personalisointia tarkastellaan pelaajien näkökulmasta teemahaastattelun avulla, jotta saataisiin selville, miten he näkevät se...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Väisänen, Tomi
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81859
_version_ 1826225705290039296
author Väisänen, Tomi
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Väisänen, Tomi Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Väisänen, Tomi Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Väisänen, Tomi
datasource_str_mv jyx
description Proseduraalisesti luodun pelisisällön muokkaaminen reaaliajassa pelaajalle sopivaksi voi vastata moniin proseduraalisen pelisisällön ongelmiin. Tässä tutkimuksessa tällaista personalisointia tarkastellaan pelaajien näkökulmasta teemahaastattelun avulla, jotta saataisiin selville, miten he näkevät sen ja olisiko sitä syytä hyödyntää tulevaisuudessa. Pelaajien mielipiteet vahvistivat aiempia tutkimustuloksia aiheesta, mutta he toivat esille myös uusia näkökulmia asiasta. He näkivät personalisoinnissa sekä sen hyvät että huonot puolet, mutta kaiken kaikkiaan olivat erittäin kiinnostuneita sen tulevaisuuden mahdollisuuksista. Modifying procedurally generated game content in real time to suit the player can address many of the problems with procedural game content. In this study, such personalization is examined from the gamers’ perspective through a semi-structured interview to find out what they think about it and whether it should be utilized in the future. The gamers’ opinions strengthen the previous research results on this topic, but they also found new perspectives on the issue. They saw both the pros and cons of personalization, but overall they were extremely interested in its future potential.
first_indexed 2023-03-22T10:00:30Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Nieminen, Paavo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "V\u00e4is\u00e4nen, Tomi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-17T10:48:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-17T10:48:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81859", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Proseduraalisesti luodun pelisis\u00e4ll\u00f6n muokkaaminen reaaliajassa pelaajalle sopivaksi voi vastata moniin proseduraalisen pelisis\u00e4ll\u00f6n ongelmiin. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa t\u00e4llaista personalisointia tarkastellaan pelaajien n\u00e4k\u00f6kulmasta teemahaastattelun avulla, jotta saataisiin selville, miten he n\u00e4kev\u00e4t sen ja olisiko sit\u00e4 syyt\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 tulevaisuudessa. Pelaajien mielipiteet vahvistivat aiempia tutkimustuloksia aiheesta, mutta he toivat esille my\u00f6s uusia n\u00e4k\u00f6kulmia asiasta. He n\u00e4kiv\u00e4t personalisoinnissa sek\u00e4 sen hyv\u00e4t ett\u00e4 huonot puolet, mutta kaiken kaikkiaan olivat eritt\u00e4in kiinnostuneita sen tulevaisuuden mahdollisuuksista.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Modifying procedurally generated game content in real time to suit the player can address many of the problems with procedural game content. In this study, such personalization is examined from the gamers\u2019 perspective through a semi-structured interview to find out what they think about it and whether it should be utilized in the future. The gamers\u2019 opinions strengthen the previous research results on this topic, but they also found new perspectives on the issue. They saw both the pros and cons of personalization, but overall they were extremely interested in its future potential.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-06-17T10:48:31Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-17T10:48:31Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "65", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "proseduraalinen sis\u00e4ll\u00f6nluonti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "personalisointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Pelaajien n\u00e4kemykset proseduraalista sis\u00e4ll\u00f6nluontia hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4st\u00e4 reaaliaikaisesta pelisis\u00e4ll\u00f6n personalisoinnista", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206173468", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietotekniikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Mathematical Information Technology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "602", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietokonepelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelaajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81859
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:03Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/89b2d2c3-1691-46bd-8244-83c637a712c1\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202206173468.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Väisänen, Tomi Pelaajien näkemykset proseduraalista sisällönluontia hyödyntävästä reaaliaikaisesta pelisisällön personalisoinnista proseduraalinen sisällönluonti personalisointi Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 pelit tietokonepelit pelaajat
title Pelaajien näkemykset proseduraalista sisällönluontia hyödyntävästä reaaliaikaisesta pelisisällön personalisoinnista
title_full Pelaajien näkemykset proseduraalista sisällönluontia hyödyntävästä reaaliaikaisesta pelisisällön personalisoinnista
title_fullStr Pelaajien näkemykset proseduraalista sisällönluontia hyödyntävästä reaaliaikaisesta pelisisällön personalisoinnista Pelaajien näkemykset proseduraalista sisällönluontia hyödyntävästä reaaliaikaisesta pelisisällön personalisoinnista
title_full_unstemmed Pelaajien näkemykset proseduraalista sisällönluontia hyödyntävästä reaaliaikaisesta pelisisällön personalisoinnista Pelaajien näkemykset proseduraalista sisällönluontia hyödyntävästä reaaliaikaisesta pelisisällön personalisoinnista
title_short Pelaajien näkemykset proseduraalista sisällönluontia hyödyntävästä reaaliaikaisesta pelisisällön personalisoinnista
title_sort pelaajien näkemykset proseduraalista sisällönluontia hyödyntävästä reaaliaikaisesta pelisisällön personalisoinnista
title_txtP Pelaajien näkemykset proseduraalista sisällönluontia hyödyntävästä reaaliaikaisesta pelisisällön personalisoinnista
topic proseduraalinen sisällönluonti personalisointi Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 pelit tietokonepelit pelaajat
topic_facet 602 Mathematical Information Technology Tietotekniikka pelaajat pelit personalisointi proseduraalinen sisällönluonti tietokonepelit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81859 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206173468
work_keys_str_mv AT väisänentomi pelaajiennäkemyksetproseduraalistasisällönluontiahyödyntävästäreaaliaikaisestapelis