Digiloikka yhdessä yössä digitaitojen kehittyminen, asennemuutos ja teknostressi

Tämän tutkielman tavoitteena oli tutkia Jyväskylän yliopiston henkilökunnan digitaitoja, asennetta digitaalisuutta kohtaan sekä koettua teknostressiä ennen koronapandemiaa (keväällä 2020) ja sen ensimmäisen aallon aikana (joulukuusta 2020 tammikuuhun 2021). Tutkimuksella oli kolme tutkimuskysymystä:...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Aalto, Jutta
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81857
_version_ 1826225746765414400
author Aalto, Jutta
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Aalto, Jutta Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Aalto, Jutta Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Aalto, Jutta
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tavoitteena oli tutkia Jyväskylän yliopiston henkilökunnan digitaitoja, asennetta digitaalisuutta kohtaan sekä koettua teknostressiä ennen koronapandemiaa (keväällä 2020) ja sen ensimmäisen aallon aikana (joulukuusta 2020 tammikuuhun 2021). Tutkimuksella oli kolme tutkimuskysymystä: 1) Ovatko yliopiston henkilöstön digitaidot muuttuneet ja kehittyneet koronapandemian aikana ja ovatko koetut muutokset yhteydessä ikään, sukupuoleen tai työtehtävään? 2) Onko henkilöstön kokemalla digitaitojen muutoksella yhteyttä asennemuutokseen digitaalisuutta kohtaan? 3) Onko digitaidoilla tai asenteella digitaalisuutta tai etätyötä kohtaan yhteyttä teknostressin kokemiseen? Kyselytutkimukseen osallistui kaikkiaan 389 yliopiston henkilökunnan jäsentä. Aineisto kerättiin sähköisenä kyselynä joulukuusta 2020 tammikuuhun 2021, ja siinä pyydettiin retrospektiivisesti arvioimaan oman osaamisen ja asenteen muuttumista digitaalisuutta kohtaan. Tulosten mukaan 1) digitaaliset taidot kasvoivat tilastollisesti erittäin merkitsevästi. Iällä tai työtehtävällä ei ollut tilastollista yhteyttä digitaitojen muutokseen, mutta sukupuolella oli: naisten kokema taitomuutos oli suurempi; 2) asennemuutos digitaalisuutta kohtaan oli tilastollisesti merkitsevä, mutta ikä, sukupuoli tai työtehtävä eivät olleet siihen yhteydessä. Tulosten mukaan taitomuutoksella ja asennemuutoksella oli tilastollisesti erittäin merkitsevä keskinäinen yhteys; 3) teknostressin kokemisella oli tilastollisesti erittäin merkitsevä yhteys digitaitoihin: mitä paremmat digitaidot tutkittavalla oli, sitä vähemmän hän koki teknostressiä. Myös asenteella digitaalisuutta ja etätyötä kohtaan oli tilastollisesti erittäin merkitsevä yhteys koettuun teknostressiin: myönteisemmän asenteen kokeminen oli yhteydessä vähäisempään teknostressin kokemiseen. Teknostressin kokeminen oli yhteydessä työtehtävään, mutta ei ikään tai sukupuoleen. Henkilöstön digitaitoja ja niiden kehittymistä tulee tukea sekä luoda positiivista työkulttuuria digitaalisuutta kohtaan. Digitaalisuuden kehittymisen huomattiin noudattavan aikaisempia teorioita teknologian hyväksymismalleista sekä teknologian kesyttämisestä. Koska sekä digitaidot että asenne digitaalisuutta kohtaan olivat yhteydessä myös teknostressin kokemiseen, voidaan päätellä, että digitaitojen vahvistaminen ja positiivisen asenneilmapiirin luominen vähentävät teknostressin kokemista ja näin ollen parantavat myös työhyvinvointia. The aim of this thesis was to study the digital skills, the attitude towards digital skills and the technostress of the staff of the University of Jyväskylä, before the corona pandemic (spring 2020) and during its first wave (Dec 2020 to Jan 2021). The study had three main research questions: 1) Did the staff members’ digital skills change and develop during the corona pandemic and were the possible changes related to participants’ age, gender, or work assignment? 2) Were the perceived changes in digital skills linked to a change in attitudes towards digital work? 3) Are the digital skills or attitude towards digital or remote work related to experiencing technostress? A total of 389 university staff members participated in the study. The data was collected as an electronic survey in December¬¬ 2020 to January 2021. The participants were asked to retrospectively assess the change in their digital competence and attitude towards digitality. The results showed that: 1) The staff members’ digital skills showed a statistically highly significant improvement. The participants’ age or work assignment did not exhibit a statistical link to a change in digital skills, but gender did; women reported a more significant change in their digital skills. 2) There was a statistically significant change in the participants’ attitude towards digitality, and it was not related to their age, gender, or job status. The results also indicated that there was a statistically highly significant relationship between skill change and attitude change. 3) The results showed that the experience of technostress had a statistically highly significant relationship with digital skills: the better the digital skills of an individual were, the less they experienced technostress. Attitude towards digitalization and remote work also had a statistically highly significant association with perceived technostress: a more positive attitude was associated with experiencing less technostress. The experience of technostress was related to the participants’ work assignments, but not to their age or gender. The digital skills of personnel and their development must be supported and a positive work culture towards digitalization must be created. The development of digitalization appears to follow previous theories of technology acceptance models and technology domestication. Since both digital skills and attitude towards digitality were also associated with experiencing technostress, it is concluded that strengthening digital skills, and developing positive attitudes significantly reduces the experience of technostress and thus also improves well-being at work.
first_indexed 2023-02-21T21:00:36Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Moilanen, Panu", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Aalto, Jutta", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-17T10:27:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-17T10:27:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81857", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tavoitteena oli tutkia Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston henkil\u00f6kunnan digitaitoja, asennetta digitaalisuutta kohtaan sek\u00e4 koettua teknostressi\u00e4 ennen koronapandemiaa (kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2020) ja sen ensimm\u00e4isen aallon aikana (joulukuusta 2020 tammikuuhun 2021). Tutkimuksella oli kolme tutkimuskysymyst\u00e4: 1) Ovatko yliopiston henkil\u00f6st\u00f6n digitaidot muuttuneet ja kehittyneet koronapandemian aikana ja ovatko koetut muutokset yhteydess\u00e4 ik\u00e4\u00e4n, sukupuoleen tai ty\u00f6teht\u00e4v\u00e4\u00e4n? 2) Onko henkil\u00f6st\u00f6n kokemalla digitaitojen muutoksella yhteytt\u00e4 asennemuutokseen digitaalisuutta kohtaan? 3) Onko digitaidoilla tai asenteella digitaalisuutta tai et\u00e4ty\u00f6t\u00e4 kohtaan yhteytt\u00e4 teknostressin kokemiseen? Kyselytutkimukseen osallistui kaikkiaan 389 yliopiston henkil\u00f6kunnan j\u00e4sent\u00e4. Aineisto ker\u00e4ttiin s\u00e4hk\u00f6isen\u00e4 kyselyn\u00e4 joulukuusta 2020 tammikuuhun 2021, ja siin\u00e4 pyydettiin retrospektiivisesti arvioimaan oman osaamisen ja asenteen muuttumista digitaalisuutta kohtaan. Tulosten mukaan 1) digitaaliset taidot kasvoivat tilastollisesti eritt\u00e4in merkitsev\u00e4sti. I\u00e4ll\u00e4 tai ty\u00f6teht\u00e4v\u00e4ll\u00e4 ei ollut tilastollista yhteytt\u00e4 digitaitojen muutokseen, mutta sukupuolella oli: naisten kokema taitomuutos oli suurempi; 2) asennemuutos digitaalisuutta kohtaan oli tilastollisesti merkitsev\u00e4, mutta ik\u00e4, sukupuoli tai ty\u00f6teht\u00e4v\u00e4 eiv\u00e4t olleet siihen yhteydess\u00e4. Tulosten mukaan taitomuutoksella ja asennemuutoksella oli tilastollisesti eritt\u00e4in merkitsev\u00e4 keskin\u00e4inen yhteys; 3) teknostressin kokemisella oli tilastollisesti eritt\u00e4in merkitsev\u00e4 yhteys digitaitoihin: mit\u00e4 paremmat digitaidot tutkittavalla oli, sit\u00e4 v\u00e4hemm\u00e4n h\u00e4n koki teknostressi\u00e4. My\u00f6s asenteella digitaalisuutta ja et\u00e4ty\u00f6t\u00e4 kohtaan oli tilastollisesti eritt\u00e4in merkitsev\u00e4 yhteys koettuun teknostressiin: my\u00f6nteisemm\u00e4n asenteen kokeminen oli yhteydess\u00e4 v\u00e4h\u00e4isemp\u00e4\u00e4n teknostressin kokemiseen. Teknostressin kokeminen oli yhteydess\u00e4 ty\u00f6teht\u00e4v\u00e4\u00e4n, mutta ei ik\u00e4\u00e4n tai sukupuoleen. Henkil\u00f6st\u00f6n digitaitoja ja niiden kehittymist\u00e4 tulee tukea sek\u00e4 luoda positiivista ty\u00f6kulttuuria digitaalisuutta kohtaan. Digitaalisuuden kehittymisen huomattiin noudattavan aikaisempia teorioita teknologian hyv\u00e4ksymismalleista sek\u00e4 teknologian kesytt\u00e4misest\u00e4. Koska sek\u00e4 digitaidot ett\u00e4 asenne digitaalisuutta kohtaan olivat yhteydess\u00e4 my\u00f6s teknostressin kokemiseen, voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 digitaitojen vahvistaminen ja positiivisen asenneilmapiirin luominen v\u00e4hent\u00e4v\u00e4t teknostressin kokemista ja n\u00e4in ollen parantavat my\u00f6s ty\u00f6hyvinvointia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The aim of this thesis was to study the digital skills, the attitude towards digital skills and the technostress of the staff of the University of Jyv\u00e4skyl\u00e4, before the corona pandemic (spring 2020) and during its first wave (Dec 2020 to Jan 2021). The study had three main research questions: 1) Did the staff members\u2019 digital skills change and develop during the corona pandemic and were the possible changes related to participants\u2019 age, gender, or work assignment? 2) Were the perceived changes in digital skills linked to a change in attitudes towards digital work? 3) Are the digital skills or attitude towards digital or remote work related to experiencing technostress? A total of 389 university staff members participated in the study. The data was collected as an electronic survey in December\u00ac\u00ac 2020 to January 2021. The participants were asked to retrospectively assess the change in their digital competence and attitude towards digitality. The results showed that: 1) The staff members\u2019 digital skills showed a statistically highly significant improvement. The participants\u2019 age or work assignment did not exhibit a statistical link to a change in digital skills, but gender did; women reported a more significant change in their digital skills. 2) There was a statistically significant change in the participants\u2019 attitude towards digitality, and it was not related to their age, gender, or job status. The results also indicated that there was a statistically highly significant relationship between skill change and attitude change. 3) The results showed that the experience of technostress had a statistically highly significant relationship with digital skills: the better the digital skills of an individual were, the less they experienced technostress. Attitude towards digitalization and remote work also had a statistically highly significant association with perceived technostress: a more positive attitude was associated with experiencing less technostress. The experience of technostress was related to the participants\u2019 work assignments, but not to their age or gender. The digital skills of personnel and their development must be supported and a positive work culture towards digitalization must be created. The development of digitalization appears to follow previous theories of technology acceptance models and technology domestication. Since both digital skills and attitude towards digitality were also associated with experiencing technostress, it is concluded that strengthening digital skills, and developing positive attitudes significantly reduces the experience of technostress and thus also improves well-being at work.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-06-17T10:27:24Z\r\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-17T10:27:24Z (GMT). No. of bitstreams: 0\r\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "68", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "digitaidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "digiloikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asenne digitaalisuutta kohtaan", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teknologian k\u00e4ytt\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Digiloikka yhdess\u00e4 y\u00f6ss\u00e4 : digitaitojen kehittyminen, asennemuutos ja teknostressi", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206173466", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietotekniikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitalisaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asenteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teknologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vaikutukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teknostressi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "muutos", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "henkil\u00f6st\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81857
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:13Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f692f972-c639-405b-9342-d50cd90cb03a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202206173466.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Aalto, Jutta Digiloikka yhdessä yössä : digitaitojen kehittyminen, asennemuutos ja teknostressi digitaidot digiloikka asenne digitaalisuutta kohtaan teknologian käyttö Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 digitaaliset taidot tietotekniikka digitalisaatio asenteet teknologia vaikutukset teknostressi muutos osaaminen oppiminen henkilöstö
title Digiloikka yhdessä yössä : digitaitojen kehittyminen, asennemuutos ja teknostressi
title_full Digiloikka yhdessä yössä : digitaitojen kehittyminen, asennemuutos ja teknostressi
title_fullStr Digiloikka yhdessä yössä : digitaitojen kehittyminen, asennemuutos ja teknostressi Digiloikka yhdessä yössä : digitaitojen kehittyminen, asennemuutos ja teknostressi
title_full_unstemmed Digiloikka yhdessä yössä : digitaitojen kehittyminen, asennemuutos ja teknostressi Digiloikka yhdessä yössä : digitaitojen kehittyminen, asennemuutos ja teknostressi
title_short Digiloikka yhdessä yössä
title_sort digiloikka yhdessä yössä digitaitojen kehittyminen asennemuutos ja teknostressi
title_sub digitaitojen kehittyminen, asennemuutos ja teknostressi
title_txtP Digiloikka yhdessä yössä : digitaitojen kehittyminen, asennemuutos ja teknostressi
topic digitaidot digiloikka asenne digitaalisuutta kohtaan teknologian käyttö Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 digitaaliset taidot tietotekniikka digitalisaatio asenteet teknologia vaikutukset teknostressi muutos osaaminen oppiminen henkilöstö
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede asenne digitaalisuutta kohtaan asenteet digiloikka digitaaliset taidot digitaidot digitalisaatio henkilöstö muutos oppiminen osaaminen teknologia teknologian käyttö teknostressi tietotekniikka vaikutukset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81857 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206173466
work_keys_str_mv AT aaltojutta digiloikkayhdessäyössädigitaitojenkehittyminenasennemuutosjateknostressi