Vastuullisuusarvojen tukeminen digitaalisten palvelujen avulla vähittäiskaupassa

Pro gradu -tutkielmassa tutkitaan, miten vähittäiskaupan digitaalisissa palveluissa voidaan yhteisluoda vastuullisuusarvoja kuluttajan näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena on lisätä tietoa vähittäiskaupan digitaalisten palveluiden mahdollisista vastuullisuusarvoa tukevista kokemuksista. Tutkimukses...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hannuksela, Emma-Stiina
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81839
_version_ 1826225752640585728
author Hannuksela, Emma-Stiina
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hannuksela, Emma-Stiina Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hannuksela, Emma-Stiina Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hannuksela, Emma-Stiina
datasource_str_mv jyx
description Pro gradu -tutkielmassa tutkitaan, miten vähittäiskaupan digitaalisissa palveluissa voidaan yhteisluoda vastuullisuusarvoja kuluttajan näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena on lisätä tietoa vähittäiskaupan digitaalisten palveluiden mahdollisista vastuullisuusarvoa tukevista kokemuksista. Tutkimuksessa tarkastellaan vastuullisuusarvojen tukemista palvelukeskeisen logiikan linssin läpi ja esiin nousee myös kokemuksia vastuullisuusarvojen yhteistuhoamisesta. Tutkimuksen empiirisessä osiossa hyödynnetään laadullisen tutkimuksen menetelmiä: kriittisten tapahtumien menetelmää sekä analyysissa temaattista analyysimenetelmää. Analyysissa löydetään 22 teemaa, joiden sisällä tunnistetaan 46 kriittistä kokemusta. Kokemuksista voidaan huomata 39 vastuullisuusarvoja yhteisluovaa ja 7 vastuullisuusarvoja yhteistuhoavaa kokemusta vähittäiskaupan digitaalisissa palveluissa. Tulokset esitellään viitekehyksessä, jonka mukaan tulokset jaetaan yrityksen arvolupausten mukaisiin dimensioihin. Tuloksista havaitaan, että verkkokaupan vastuullinen valikoima, heräteostosten ja hävikin väheneminen, verkkokaupan mahdollistama kontaktiton ostosten teko, tuotetietojen näkyvyys, työllistävä vaikutus sekä verkossa toimivien palveluiden paperittomuus tukevat vastuullisuusarvojen yhteisluomista. Vastuullisuusarvojen yhteisluomista tukevina nähtiin sovelluksen osalta sen tarjoama data, edut, sähköiset kuitit, helppokäyttöisyys sekä bonusten käyttö. Myös viestinnän osalta digitaalisten palveluiden käyttöön saatavissa oleva tuki sekä kotimaisten tuotteiden mainostaminen palveluissa toimivat vastuullisuusarvojen yhteisluontia tukevana. Fyysisessä kaupassa vastuullisuusarvojen yhteisluomista tukevia kokemuksia olivat valikoimasta löytyvät vastuulliset tuotteet, käsiskannerin käyttö, kestokassien selkeä esillepano itsepalvelukassoilla ja itsepalvelukassojen käyttö. Vastuullisuusarvoja yhteistuhoavina kokemuksina nähdään etujen lisäämä turha kulutus ja osittain ei-vastuulliset edut, vaikeasti löydettävissä olevat edut, ettei etukorttia saanut sovellukseen, vastavuoroisen viestinnän puuttuminen ja turha kuittipaperin käyttö. Teorian kannalta tutkimus tarjoaa tärkeää tietoa siitä, miten kyseinen viitekehys soveltuu aiheen tutkimukseen ja miten digitaalisissa palveluissa tapahtuu vastuullisuusarvojen yhteisluomista ja yhteistuhoamista. Tutkimus osoittaa myös mitä vähittäiskaupan toimijat voivat tehdä vastuullisempien kulutusvalintojen tukemiseksi ja toisaalta tutkimus edesauttaa vastuullisuutta tukevien digitaalisten palveluiden suunnittelua. This master’s thesis explores the phenomena of sustainability value co-creation in the retail industry through digital services. The study aims to achieve an understanding how digital services may be used for co-creating sustainability value in the retail industry. As a foundation this study uses the service-dominant logic lens to investigate the topic and thus, value co-destruction experiences also emerge. The empirical part of the study adopts qualitative methods, as in the critical incident technique and thematic data analysis method. As a result, the study identifies 46 critical experiences emerging from 22 themes. The 46 critical incidents include 39 positive experiences indicating potential sustainability value co-creation, and seven negative experiences indicating potential sustainability value co-destruction. Findings are presented in a framework and divided by value propositions dimensions of the retailer. Presented findings indicate that the sustainability value co-creation in the online store includes a broad selection of sustainable products, reducing impulse purchases and managing food waste, contactless shopping through online store, visibility of product information, impact in employment, and paperless service online. Sustainability value co-creation in the application consists of data offered by the mobile application, offers, electronic receipts, easiness of use, and use of bonuses. Sustainability value co-creation regarding the communication includes availability of digital support and promoting domestic products. Physical store and the sustainability value co-creation there consists of sustainable products in the selection, using portable scanner, reusable bags in a self-service counter, and the use of self-service counters. As for the sustainability value co-destruction experiences, findings include offers that promote unsustainable products and encourage unnecessary consumption behavior, offers that are hard to locate, unable to use bonus card in the application, the lack of two-way dialogue, and unnecessary use of paper receipts. The study contributes by validating the framework and adding to the knowledge of how digital services support sustainability value co-creation. The findings also demonstrate how the retail industry can drive sustainable consumption behavior and further, the findings can support the design process of sustainable digital services.
first_indexed 2024-09-11T08:49:40Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Hannuksela, Emma-Stiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-17T06:52:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-17T06:52:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81839", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Pro gradu -tutkielmassa tutkitaan, miten v\u00e4hitt\u00e4iskaupan digitaalisissa palveluissa voidaan yhteisluoda vastuullisuusarvoja kuluttajan n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimuksen tavoitteena on lis\u00e4t\u00e4 tietoa v\u00e4hitt\u00e4iskaupan digitaalisten palveluiden mahdollisista vastuullisuusarvoa tukevista kokemuksista. Tutkimuksessa tarkastellaan vastuullisuusarvojen tukemista palvelukeskeisen logiikan linssin l\u00e4pi ja esiin nousee my\u00f6s kokemuksia vastuullisuusarvojen yhteistuhoamisesta. Tutkimuksen empiirisess\u00e4 osiossa hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n laadullisen tutkimuksen menetelmi\u00e4: kriittisten tapahtumien menetelm\u00e4\u00e4 sek\u00e4 analyysissa temaattista analyysimenetelm\u00e4\u00e4. Analyysissa l\u00f6ydet\u00e4\u00e4n 22 teemaa, joiden sis\u00e4ll\u00e4 tunnistetaan 46 kriittist\u00e4 kokemusta. Kokemuksista voidaan huomata 39 vastuullisuusarvoja yhteisluovaa ja 7 vastuullisuusarvoja yhteistuhoavaa kokemusta v\u00e4hitt\u00e4iskaupan digitaalisissa palveluissa. Tulokset esitell\u00e4\u00e4n viitekehyksess\u00e4, jonka mukaan tulokset jaetaan yrityksen arvolupausten mukaisiin dimensioihin. Tuloksista havaitaan, ett\u00e4 verkkokaupan vastuullinen valikoima, her\u00e4teostosten ja h\u00e4vikin v\u00e4heneminen, verkkokaupan mahdollistama kontaktiton ostosten teko, tuotetietojen n\u00e4kyvyys, ty\u00f6llist\u00e4v\u00e4 vaikutus sek\u00e4 verkossa toimivien palveluiden paperittomuus tukevat vastuullisuusarvojen yhteisluomista. Vastuullisuusarvojen yhteisluomista tukevina n\u00e4htiin sovelluksen osalta sen tarjoama data, edut, s\u00e4hk\u00f6iset kuitit, helppok\u00e4ytt\u00f6isyys sek\u00e4 bonusten k\u00e4ytt\u00f6. My\u00f6s viestinn\u00e4n osalta digitaalisten palveluiden k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n saatavissa oleva tuki sek\u00e4 kotimaisten tuotteiden mainostaminen palveluissa toimivat vastuullisuusarvojen yhteisluontia tukevana. Fyysisess\u00e4 kaupassa vastuullisuusarvojen yhteisluomista tukevia kokemuksia olivat valikoimasta l\u00f6ytyv\u00e4t vastuulliset tuotteet, k\u00e4siskannerin k\u00e4ytt\u00f6, kestokassien selke\u00e4 esillepano itsepalvelukassoilla ja itsepalvelukassojen k\u00e4ytt\u00f6. Vastuullisuusarvoja yhteistuhoavina kokemuksina n\u00e4hd\u00e4\u00e4n etujen lis\u00e4\u00e4m\u00e4 turha kulutus ja osittain ei-vastuulliset edut, vaikeasti l\u00f6ydett\u00e4viss\u00e4 olevat edut, ettei etukorttia saanut sovellukseen, vastavuoroisen viestinn\u00e4n puuttuminen ja turha kuittipaperin k\u00e4ytt\u00f6. Teorian kannalta tutkimus tarjoaa t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tietoa siit\u00e4, miten kyseinen viitekehys soveltuu aiheen tutkimukseen ja miten digitaalisissa palveluissa tapahtuu vastuullisuusarvojen yhteisluomista ja yhteistuhoamista. Tutkimus osoittaa my\u00f6s mit\u00e4 v\u00e4hitt\u00e4iskaupan toimijat voivat tehd\u00e4 vastuullisempien kulutusvalintojen tukemiseksi ja toisaalta tutkimus edesauttaa vastuullisuutta tukevien digitaalisten palveluiden suunnittelua.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "This master\u2019s thesis explores the phenomena of sustainability value co-creation in the retail industry through digital services. The study aims to achieve an understanding how digital services may be used for co-creating sustainability value in the retail industry. As a foundation this study uses the service-dominant logic lens to investigate the topic and thus, value co-destruction experiences also emerge. The empirical part of the study adopts qualitative methods, as in the critical incident technique and thematic data analysis method. As a result, the study identifies 46 critical experiences emerging from 22 themes. The 46 critical incidents include 39 positive experiences indicating potential sustainability value co-creation, and seven negative experiences indicating potential sustainability value co-destruction. Findings are presented in a framework and divided by value propositions dimensions of the retailer. Presented findings indicate that the sustainability value co-creation in the online store includes a broad selection of sustainable products, reducing impulse purchases and managing food waste, contactless shopping through online store, visibility of product information, impact in employment, and paperless service online. Sustainability value co-creation in the application consists of data offered by the mobile application, offers, electronic receipts, easiness of use, and use of bonuses. Sustainability value co-creation regarding the communication includes availability of digital support and promoting domestic products. Physical store and the sustainability value co-creation there consists of sustainable products in the selection, using portable scanner, reusable bags in a self-service counter, and the use of self-service counters. As for the sustainability value co-destruction experiences, findings include offers that promote unsustainable products and encourage unnecessary consumption behavior, offers that are hard to locate, unable to use bonus card in the application, the lack of two-way dialogue, and unnecessary use of paper receipts. The study contributes by validating the framework and adding to the knowledge of how digital services support sustainability value co-creation. The findings also demonstrate how the retail industry can drive sustainable consumption behavior and further, the findings can support the design process of sustainable digital services.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-06-17T06:52:13Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-17T06:52:13Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "74", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "arvon yhteisluonti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "arvon yhteistuhoaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "digitaaliset palvelut", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Vastuullisuusarvojen tukeminen digitaalisten palvelujen avulla v\u00e4hitt\u00e4iskaupassa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206173448", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "s\u00e4hk\u00f6iset palvelut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "v\u00e4hitt\u00e4iskauppa", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vastuullisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81839
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:20Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b0adc190-f6af-4b99-862f-ce3c2e0d171e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202206173448.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hannuksela, Emma-Stiina Vastuullisuusarvojen tukeminen digitaalisten palvelujen avulla vähittäiskaupassa arvon yhteisluonti arvon yhteistuhoaminen digitaaliset palvelut Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 sähköiset palvelut vähittäiskauppa vastuullisuus
title Vastuullisuusarvojen tukeminen digitaalisten palvelujen avulla vähittäiskaupassa
title_full Vastuullisuusarvojen tukeminen digitaalisten palvelujen avulla vähittäiskaupassa
title_fullStr Vastuullisuusarvojen tukeminen digitaalisten palvelujen avulla vähittäiskaupassa Vastuullisuusarvojen tukeminen digitaalisten palvelujen avulla vähittäiskaupassa
title_full_unstemmed Vastuullisuusarvojen tukeminen digitaalisten palvelujen avulla vähittäiskaupassa Vastuullisuusarvojen tukeminen digitaalisten palvelujen avulla vähittäiskaupassa
title_short Vastuullisuusarvojen tukeminen digitaalisten palvelujen avulla vähittäiskaupassa
title_sort vastuullisuusarvojen tukeminen digitaalisten palvelujen avulla vähittäiskaupassa
title_txtP Vastuullisuusarvojen tukeminen digitaalisten palvelujen avulla vähittäiskaupassa
topic arvon yhteisluonti arvon yhteistuhoaminen digitaaliset palvelut Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 sähköiset palvelut vähittäiskauppa vastuullisuus
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede arvon yhteisluonti arvon yhteistuhoaminen digitaaliset palvelut sähköiset palvelut vastuullisuus vähittäiskauppa
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81839 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206173448
work_keys_str_mv AT hannukselaemmastiina vastuullisuusarvojentukeminendigitaalistenpalvelujenavullavähittäiskaupassa