Videopelien käyttöliittymät osana pelimaailmaa

Käyttöliittymien tarkoituksena on välittää tärkeää informaatiota käyttäjälle mahdollisimman selkeästi helpottaakseen käyttäjäkokemusta. Videopelien myötä käyttöliittymien luominen artistisesta sekä immersiivisestä näkökulmasta on yleistynyt. Tässä kanditaatintutkielmassa käsitellään videopelien käyt...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mehtonen, Olli
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81777
_version_ 1826225797763956736
author Mehtonen, Olli
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Mehtonen, Olli Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Mehtonen, Olli Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Mehtonen, Olli
datasource_str_mv jyx
description Käyttöliittymien tarkoituksena on välittää tärkeää informaatiota käyttäjälle mahdollisimman selkeästi helpottaakseen käyttäjäkokemusta. Videopelien myötä käyttöliittymien luominen artistisesta sekä immersiivisestä näkökulmasta on yleistynyt. Tässä kanditaatintutkielmassa käsitellään videopelien käyttöliittymien tuottamisesta ja vaikutuksista immersiivisestä näkökulmasta, siitä miten videopelien kehittäjät tasapainottavat käytettävyyden, sekä immersion. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. The purpose of UI is to convey information to the user for the sake of user experience. In video game industry it has become more and more common to create UI from more of an artistic or immersive point of view. The point of this thesis is to research more into what makes a good immersive video game UI, balancing the user experience and immersion.
first_indexed 2022-06-16T20:00:53Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Itkonen, Jonne", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Mehtonen, Olli", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-16T06:50:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-16T06:50:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81777", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "K\u00e4ytt\u00f6liittymien tarkoituksena on v\u00e4litt\u00e4\u00e4 t\u00e4rke\u00e4\u00e4 informaatiota k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4lle mahdollisimman selke\u00e4sti helpottaakseen k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemusta. Videopelien my\u00f6t\u00e4 k\u00e4ytt\u00f6liittymien luominen artistisesta sek\u00e4 immersiivisest\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmasta on yleistynyt. T\u00e4ss\u00e4 kanditaatintutkielmassa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n videopelien k\u00e4ytt\u00f6liittymien tuottamisesta ja vaikutuksista immersiivisest\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmasta, siit\u00e4 miten videopelien kehitt\u00e4j\u00e4t tasapainottavat k\u00e4ytett\u00e4vyyden, sek\u00e4 immersion. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The purpose of UI is to convey information to the user for the sake of user experience. In video game industry it has become more and more common to create UI from more of an artistic or immersive point of view. The point of this thesis is to research more into what makes a good immersive video game UI, balancing the user experience and immersion.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-06-16T06:50:58Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-16T06:50:58Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "23", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ui", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "immersio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "diegeettinen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "hud", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Videopelien k\u00e4ytt\u00f6liittym\u00e4t osana pelimaailmaa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206163386", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietotekniikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Mathematical Information Technology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "602", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00f6liittym\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "videopelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytett\u00e4vyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peliteollisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietotekniikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81777
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:43Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9c2ec666-9499-4dd7-81b4-a3d756af8ddb\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202206163386.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mehtonen, Olli Videopelien käyttöliittymät osana pelimaailmaa ui immersio diegeettinen hud Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 käyttöliittymät videopelit pelit käytettävyys peliteollisuus tietotekniikka
title Videopelien käyttöliittymät osana pelimaailmaa
title_full Videopelien käyttöliittymät osana pelimaailmaa
title_fullStr Videopelien käyttöliittymät osana pelimaailmaa Videopelien käyttöliittymät osana pelimaailmaa
title_full_unstemmed Videopelien käyttöliittymät osana pelimaailmaa Videopelien käyttöliittymät osana pelimaailmaa
title_short Videopelien käyttöliittymät osana pelimaailmaa
title_sort videopelien käyttöliittymät osana pelimaailmaa
title_txtP Videopelien käyttöliittymät osana pelimaailmaa
topic ui immersio diegeettinen hud Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 käyttöliittymät videopelit pelit käytettävyys peliteollisuus tietotekniikka
topic_facet 602 Mathematical Information Technology Tietotekniikka diegeettinen hud immersio käytettävyys käyttöliittymät pelit peliteollisuus tietotekniikka ui videopelit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81777 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206163386
work_keys_str_mv AT mehtonenolli videopelienkäyttöliittymätosanapelimaailmaa