Harvest-muraalin päällemaalaus Turun keskustassa diskurssianalyysi tapausta koskevasta mediakeskustelusta vuonna 2021

Taidehistorian kandidaatintutkielmassa käsitellään Harvest-muraalin päällemaalauksesta vuonna 2021 käytyä mediakeskustelua. Aryzin toteuttama seinämaalaus oli Turussa Eerikinkatu 7:n kerrostalon seinässä vuodesta 2012, kunnes seinätilan omistava taloyhtiö myi tilan Oatly-yhtiön käyttöön, minkä jälke...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kaitera, Oona
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81772
Description
Summary:Taidehistorian kandidaatintutkielmassa käsitellään Harvest-muraalin päällemaalauksesta vuonna 2021 käytyä mediakeskustelua. Aryzin toteuttama seinämaalaus oli Turussa Eerikinkatu 7:n kerrostalon seinässä vuodesta 2012, kunnes seinätilan omistava taloyhtiö myi tilan Oatly-yhtiön käyttöön, minkä jälkeen heinäkuussa 2021 muraalin päälle maalattiin kaurajuomamainos. Tapaus herätti paljon keskustelua mediassa ja tutkielmassa analysoidaan tekstiaineistoa Turun Sanomista, Twitteristä, Redditistä ja Vauva.fi:stä käyttäen diskurssianalyysiä. Tutkimuskysymyksiä ovat millaista keskustelua tapauksesta on käyty ja millaisia merkityksiä katutaiteelle rakentuu aineistossa. Aineistosta tunnistamiani diskursseja ovat kontekstualisoiva, reaktiivinen, toiminnallinen ja taidetta arvottava diskurssi. Kontekstualisoivalla diskurssilla selitetään tilannetta ja argumentoidaan sen puolesta. Reaktiivinen diskurssi on tunteiden purkamista ja syyttelyä. Toiminnallinen diskurssi ehdottaa toimintamalleja, kuten boikotointia ja vandalismia. Taidetta arvottavaa diskurssia käytetään puhuessa päällemaalauksen syistä ja seurauksista. Keskustelu päällemaalauksesta on väittelevää, mutta aineistossa korostuu negatiivinen suhtautuminen päällemaalaukseen ja taideteoksen arvottaminen mainosta korkeammalle.