Älykellojen pitkäaikainen hedoninen ja pragmaattinen käyttäjäkokemus

Älykellot ovat puettavia älylaitteita, jotka ovat kuluttajien suosiossa. Älykelloihin liittyy kuitenkin matala kynnys niiden käytön lopettamiseen, joten on olennaista selvittää, miten älykellojen käyttäjäkokemus muotoutuu ajassa. Tässä tutkielmassa oli tarkoituksena selvittää, millaisia hedonisia ja...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kerimaa, Kata
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81763
_version_ 1828193050378108928
author Kerimaa, Kata
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kerimaa, Kata Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kerimaa, Kata Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kerimaa, Kata
datasource_str_mv jyx
description Älykellot ovat puettavia älylaitteita, jotka ovat kuluttajien suosiossa. Älykelloihin liittyy kuitenkin matala kynnys niiden käytön lopettamiseen, joten on olennaista selvittää, miten älykellojen käyttäjäkokemus muotoutuu ajassa. Tässä tutkielmassa oli tarkoituksena selvittää, millaisia hedonisia ja pragmaattisia käyttäjäkokemuksen kokemussisältöjä älykellon käyttäjillä oli sekä miten nämä kokemussisällöt painottuivat eri käyttäjäkokemuksen vaiheissa älykellon käyttäjillä. Ja viimeisenä, millä menetelmillä älykellojen hedonisia ja pragmaattisia käyttäjäkokemuksen vaiheita voidaan tutkia. Tutkielma toteutettiin kyselytutkimuksena, joka luotiin itse läpikäymällä aiempia älykelloihin ja pitkäaikaiseen käyttäjäkokemukseen liittyviä tutkimuksia. Kyselyyn sisällytettiin myös validoitu AttrakDiff-mittari. Kysely rakennettiin niin, että se opasti vastaamaan käyttäjäkokemuksen ajallisten vaiheiden mukaan. Tämä tarkoitti sitä, että pitkäaikaista käyttäjäkokemusta mitattiin osin retrospektiivisesti. Kysely tuotti sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista aineistoa. Määrällistä aineistoa analysoitiin tilastollisesti ja laadullista aineistoa laadullisella sisällönanalyysilla. Kyselyyn vastasi 200 henkilöä. Vastaajat ilmaisivat avoimissa vastauksissa enemmän pragmaattisia kokemussisältöjä verrattuna hedonisiin. Nämä kysymykset liittyivät älykellon käyttöön liittyviin odotuksiin, nykyhetken käyttäjäkokemukseen sekä tulevaisuuden käyttöaikeisiin. Etenkin älykellon avulla terveyden mittaaminen sekä datan saaminen itsestä ilmenivät pragmaattisina kokemussisältöinä jokaisessa käyttäjäkokemuksen vaiheessa. Hedonisina kokemussisältöinä mainittiin esimerkiksi älykellon tulevaisuuden ominaisuuksista älykellon ulkonäköön liittyviä toiveita. Älykelloa pidettiin jokaisessa käyttäjäkokemuksen vaiheessa enemmän pragmaattisena kuin hedonisena tuotteena. Kuitenkin älykellon hedoniset laadunhavainnot saivat myös positiivisia arvioita jokaisessa käyttäjäkokemuksen vaiheessa. Älykelloa voidaan pitää sekä hedonisesti että pragmaattisesti vahvana tuotteena. Tämä tutkielma antoi tietoa myös siitä, millä menetelmillä älykellojen pitkäaikaista hedonista ja pragmaattista käyttäjäkokemusta voidaan tutkia. Tutkielman keskeisimpiä hyötyjä tieteellisesti olivat pitkäaikaisen käyttäjäkokemuksen mallien laajentaminen tulevaisuuteen suuntautuneisiin käyttöaikeisiin sekä uuden tiedon tuottaminen älykelloista. Älykellojen käytännön suunnittelutyöhön liittyen erityisesti käyttäjien tavoitteisiin sekä älykellon avulla suoritettaviin toimintoihin tulisi kiinnittää huomiota älykelloa suunniteltaessa. Smartwatches are smart wearable devices which are popular among consumers. However, users have a high probability to stop using the smartwatch. Therefore, it is essential to examine how the user experience of smartwatches shape over time. The purpose of this study was first, to find out what kind of hedonic and pragmatic quality perceptions did smartwatch users have. Second, how hedonic and pragmatic quality perceptions were emphasized at different phases of the user experience by smartwatch users. Lastly, what methods can be used to study the long-term hedonic and pragmatic user experience of smartwatches. Data was collected by the survey, which was created by reviewing previous research related to smartwatches and long-term user experience. The survey included the validated AttrakDiff questionnaire as well. The survey was designed to guide respondents to respond according to the phases of the user experience. This signified that long-term user experience was measured partially retrospectively. The survey produced both quantitative and qualitative data. Quantitative data were analyzed statistically and qualitative data by qualitative content analysis. 200 people responded to the survey. Respondents mentioned more pragmatic quality perceptions compared to hedonic quality perceptions in open-ended questions. These open-ended questions included questions related to expectations, current user experience, and future intentions. Especially measuring health and fitness and getting data about oneself were pragmatic quality perceptions in every phase of the user experience. For example, desires related to the appearance of smartwatches were mentioned as hedonic quality in the future phase of the user experience. In every phase of the user experience, smartwatches were considered more pragmatic than hedonic products. However, the hedonic quality perceptions of smartwatches received positive reviews in every phase of the user experience as well. Therefore, a smartwatch can be considered a strong product both hedonically and pragmatically. This study also provided information on what methods can be used to study the long-term hedonic and pragmatic user experience of smartwatches. The main scientific contributions of the study were the extension of long-term UX models to future-oriented intentions and the creation of new knowledge about smartwatches. Regarding the practical contribution of the study, attention should be paid to the goals of the users and the functions performed by the smartwatch.
first_indexed 2022-06-15T20:04:16Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Silvennoinen, Johanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kujala, Tuomo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kerimaa, Kata", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-15T12:26:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-15T12:26:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81763", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "\u00c4lykellot ovat puettavia \u00e4lylaitteita, jotka ovat kuluttajien suosiossa. \u00c4lykelloihin liittyy kuitenkin matala kynnys niiden k\u00e4yt\u00f6n lopettamiseen, joten on olennaista selvitt\u00e4\u00e4, miten \u00e4lykellojen k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemus muotoutuu ajassa. T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa oli tarkoituksena selvitt\u00e4\u00e4, millaisia hedonisia ja pragmaattisia k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksen kokemussis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 \u00e4lykellon k\u00e4ytt\u00e4jill\u00e4 oli sek\u00e4 miten n\u00e4m\u00e4 kokemussis\u00e4ll\u00f6t painottuivat eri k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksen vaiheissa \u00e4lykellon k\u00e4ytt\u00e4jill\u00e4. Ja viimeisen\u00e4, mill\u00e4 menetelmill\u00e4 \u00e4lykellojen hedonisia ja pragmaattisia k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksen vaiheita voidaan tutkia. Tutkielma toteutettiin kyselytutkimuksena, joka luotiin itse l\u00e4pik\u00e4ym\u00e4ll\u00e4 aiempia \u00e4lykelloihin ja pitk\u00e4aikaiseen k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemukseen liittyvi\u00e4 tutkimuksia. Kyselyyn sis\u00e4llytettiin my\u00f6s validoitu AttrakDiff-mittari. Kysely rakennettiin niin, ett\u00e4 se opasti vastaamaan k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksen ajallisten vaiheiden mukaan. T\u00e4m\u00e4 tarkoitti sit\u00e4, ett\u00e4 pitk\u00e4aikaista k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemusta mitattiin osin retrospektiivisesti. Kysely tuotti sek\u00e4 kvantitatiivista ett\u00e4 kvalitatiivista aineistoa. M\u00e4\u00e4r\u00e4llist\u00e4 aineistoa analysoitiin tilastollisesti ja laadullista aineistoa laadullisella sis\u00e4ll\u00f6nanalyysilla. Kyselyyn vastasi 200 henkil\u00f6\u00e4. Vastaajat ilmaisivat avoimissa vastauksissa enemm\u00e4n pragmaattisia kokemussis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 verrattuna hedonisiin. N\u00e4m\u00e4 kysymykset liittyiv\u00e4t \u00e4lykellon k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n liittyviin odotuksiin, nykyhetken k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemukseen sek\u00e4 tulevaisuuden k\u00e4ytt\u00f6aikeisiin. Etenkin \u00e4lykellon avulla terveyden mittaaminen sek\u00e4 datan saaminen itsest\u00e4 ilmeniv\u00e4t pragmaattisina kokemussis\u00e4lt\u00f6in\u00e4 jokaisessa k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksen vaiheessa. Hedonisina kokemussis\u00e4lt\u00f6in\u00e4 mainittiin esimerkiksi \u00e4lykellon tulevaisuuden ominaisuuksista \u00e4lykellon ulkon\u00e4k\u00f6\u00f6n liittyvi\u00e4 toiveita. \u00c4lykelloa pidettiin jokaisessa k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksen vaiheessa enemm\u00e4n pragmaattisena kuin hedonisena tuotteena. Kuitenkin \u00e4lykellon hedoniset laadunhavainnot saivat my\u00f6s positiivisia arvioita jokaisessa k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksen vaiheessa. \u00c4lykelloa voidaan pit\u00e4\u00e4 sek\u00e4 hedonisesti ett\u00e4 pragmaattisesti vahvana tuotteena. T\u00e4m\u00e4 tutkielma antoi tietoa my\u00f6s siit\u00e4, mill\u00e4 menetelmill\u00e4 \u00e4lykellojen pitk\u00e4aikaista hedonista ja pragmaattista k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemusta voidaan tutkia. Tutkielman keskeisimpi\u00e4 hy\u00f6tyj\u00e4 tieteellisesti olivat pitk\u00e4aikaisen k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksen mallien laajentaminen tulevaisuuteen suuntautuneisiin k\u00e4ytt\u00f6aikeisiin sek\u00e4 uuden tiedon tuottaminen \u00e4lykelloista. \u00c4lykellojen k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n suunnitteluty\u00f6h\u00f6n liittyen erityisesti k\u00e4ytt\u00e4jien tavoitteisiin sek\u00e4 \u00e4lykellon avulla suoritettaviin toimintoihin tulisi kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota \u00e4lykelloa suunniteltaessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Smartwatches are smart wearable devices which are popular among consumers. However, users have a high probability to stop using the smartwatch. Therefore, it is essential to examine how the user experience of smartwatches shape over time. The purpose of this study was first, to find out what kind of hedonic and pragmatic quality perceptions did smartwatch users have. Second, how hedonic and pragmatic quality perceptions were emphasized at different phases of the user experience by smartwatch users. Lastly, what methods can be used to study the long-term hedonic and pragmatic user experience of smartwatches. Data was collected by the survey, which was created by reviewing previous research related to smartwatches and long-term user experience. The survey included the validated AttrakDiff questionnaire as well. The survey was designed to guide respondents to respond according to the phases of the user experience. This signified that long-term user experience was measured partially retrospectively. The survey produced both quantitative and qualitative data. Quantitative data were analyzed statistically and qualitative data by qualitative content analysis. 200 people responded to the survey. Respondents mentioned more pragmatic quality perceptions compared to hedonic quality perceptions in open-ended questions. These open-ended questions included questions related to expectations, current user experience, and future intentions. Especially measuring health and fitness and getting data about oneself were pragmatic quality perceptions in every phase of the user experience. For example, desires related to the appearance of smartwatches were mentioned as hedonic quality in the future phase of the user experience. In every phase of the user experience, smartwatches were considered more pragmatic than hedonic products. However, the hedonic quality perceptions of smartwatches received positive reviews in every phase of the user experience as well. Therefore, a smartwatch can be considered a strong product both hedonically and pragmatically. This study also provided information on what methods can be used to study the long-term hedonic and pragmatic user experience of smartwatches. The main scientific contributions of the study were the extension of long-term UX models to future-oriented intentions and the creation of new knowledge about smartwatches. Regarding the practical contribution of the study, attention should be paid to the goals of the users and the functions performed by the smartwatch.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-06-15T12:26:03Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-15T12:26:03Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "84", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "hedoninen k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pragmaattinen k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pitk\u00e4aikainen k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u00c4lykellojen pitk\u00e4aikainen hedoninen ja pragmaattinen k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemus", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206153372", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kognitiotiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Cognitive Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "puettava teknologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4lykellot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81763
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:12Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f4756ade-b636-40d7-85a5-773b882d4635\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202206153372.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kerimaa, Kata Älykellojen pitkäaikainen hedoninen ja pragmaattinen käyttäjäkokemus hedoninen käyttäjäkokemus pragmaattinen käyttäjäkokemus pitkäaikainen käyttäjäkokemus Kognitiotiede Cognitive Science 601 puettava teknologia käyttäjäkokemus älykellot
title Älykellojen pitkäaikainen hedoninen ja pragmaattinen käyttäjäkokemus
title_full Älykellojen pitkäaikainen hedoninen ja pragmaattinen käyttäjäkokemus
title_fullStr Älykellojen pitkäaikainen hedoninen ja pragmaattinen käyttäjäkokemus Älykellojen pitkäaikainen hedoninen ja pragmaattinen käyttäjäkokemus
title_full_unstemmed Älykellojen pitkäaikainen hedoninen ja pragmaattinen käyttäjäkokemus Älykellojen pitkäaikainen hedoninen ja pragmaattinen käyttäjäkokemus
title_short Älykellojen pitkäaikainen hedoninen ja pragmaattinen käyttäjäkokemus
title_sort älykellojen pitkäaikainen hedoninen ja pragmaattinen käyttäjäkokemus
title_txtP Älykellojen pitkäaikainen hedoninen ja pragmaattinen käyttäjäkokemus
topic hedoninen käyttäjäkokemus pragmaattinen käyttäjäkokemus pitkäaikainen käyttäjäkokemus Kognitiotiede Cognitive Science 601 puettava teknologia käyttäjäkokemus älykellot
topic_facet 601 Cognitive Science Kognitiotiede hedoninen käyttäjäkokemus käyttäjäkokemus pitkäaikainen käyttäjäkokemus pragmaattinen käyttäjäkokemus puettava teknologia älykellot
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81763 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206153372
work_keys_str_mv AT kerimaakata älykellojenpitkäaikainenhedoninenjapragmaattinenkäyttäjäkokemus