”Olisi törkeääkin, jos lapset ovat somessa, eikä kukaan tuottaisi heille laadukasta sisältöä.” mediaympäristön mahdollisuudet lasten uutisten tuottamisessa lasten uutisten tekijöiden näkökulmasta

Lapsille suunnattujen uutissisältöjen määrä on kasvanut Suomessa viime vuosina. Vuodesta 1944 ilmestyneen aikakauslehti Koululaisen rinnalla ovat nousseet viime vuosina sekä Apu Junior, HS Lasten uutiset, HBL Junior että Yle Mix. Tässä työssä tutkittiin laadullisen tutkimuksen keinoin sitä, miten su...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mäkilä, Pi
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81751
Description
Summary:Lapsille suunnattujen uutissisältöjen määrä on kasvanut Suomessa viime vuosina. Vuodesta 1944 ilmestyneen aikakauslehti Koululaisen rinnalla ovat nousseet viime vuosina sekä Apu Junior, HS Lasten uutiset, HBL Junior että Yle Mix. Tässä työssä tutkittiin laadullisen tutkimuksen keinoin sitä, miten suomalaiset media- talot suuntaavat uutissisältöä lapsille ja nuorille ja miten mediatalot käsittävät lapsille suunnitellut uutiset. Tavoitteena oli selvittää, millaisia mahdollisuuksia suomalaiset uutismediat näkevät lasten ja nuorten uutisten tuottamisessa, miten he määrittelevät lasten uutisten kuluttajan ja millaisia keinoja kohderyhmän saavuttamiseksi käytetään. Aineisto koostui viidestä teemahaastattelusta, jotka toteutettiin ryhmähaastatteluina. Aineistoa analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimustulokset osoittavat, että lapsia pidetään mediataloissa kiinnostavana ja tiedos- tavana yleisönä, jolle halutaan tarjota yhä enemmän uutissisältöjä ja joista halutaan kasvattaa hyviä uutistenkuluttajia. Lapsille suunnitellun uutissisällön määrittely ei tä- män tutkielman tulosten perusteella ole kuitenkaan yhteneväistä. Lapsikuluttajaan näyttäisi liittyvän käsitteenä paljon erilaisia määreitä ja ajatuksia siitä, mikä lapselle olisi hyväksi ja mitä lapsen toisaalta oletetaan haluavan, osaavan ja tarvitsevan. Lapsi- kuluttajaa voidaan toisin sanoen muokata ja määritellä heille uutisia tuottavien media- talojen tarpeiden ja resurssien mukaan. Mediatalot vaikuttavat haluavan tarjota lapsille viihdettä ja ajanvietettä, mutta samaan aikaan uutissisällöillä tavoitellaan medialuku- taidon opettamista. Tähän tutkielmaan haastatellut lasten uutissisältöjen tekijät pitivät tätä jopa velvollisuutenaan.