Kohti vahvempaa sosiaalista osallisuutta varhaiskasvatuksen henkilöstön näkemyksiä leikin tukemisesta

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata varhaiskasvatuksen henkilöstön näkemyksiä lasten sosiaalisen osallisuuden vahvistamisesta leikkiä tukemalla sekä tarkastella millainen merkitys tiedon lisäämisellä sosiaalisesta osallisuudesta ja leikin tukemisesta on henkilöstön näkemyksiin. Sosiaalinen os...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Antila, Sari
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81735
_version_ 1828193050346651648
author Antila, Sari
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Antila, Sari Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Antila, Sari Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Antila, Sari
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata varhaiskasvatuksen henkilöstön näkemyksiä lasten sosiaalisen osallisuuden vahvistamisesta leikkiä tukemalla sekä tarkastella millainen merkitys tiedon lisäämisellä sosiaalisesta osallisuudesta ja leikin tukemisesta on henkilöstön näkemyksiin. Sosiaalinen osallisuus syntyy ryhmään kuulumisen tunteesta ja leikki onkin lasten luonnollinen kohtaamispaikka. Leikkiä ei kuitenkaan ole varhaiskasvatuksessa perinteisesti juurikaan tuettu. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimus alkoi tutkijan pitämällä alustuksella informanteille lasten sosiaalisen osallisuuden tukemisesta leikin avulla. Tutkimuksella pyrittiin saamaan aikaan kehitystä, joten siinä oli nähtävissä myös toimintatutkimuksen piirteitä. Tutkimusaineisto koostui alustukseen liittyvän keskustelun tallenteesta ja teemahaastatteluista, jotka analysoitiin sisällönanalyysin keinoin. Haastateltavina olivat neljä varhaiskasvatuksenopettajaa ja -hoitajaa yhdestä päiväkodista. Tähän tutkimukseen osallistunut varhaiskasvatuksen henkilöstö kuvasi sosiaalista osallisuutta vahvistavan leikin tukemisen leikkiympäristön, aikuisen toiminnan ja lapsen yksilöllisen huomioimisen kautta. Tiedon lisäämisen merkitystä henkilöstö kuvasi aiempien näkemysten ja tietoisuuden vahvistumisena sekä muutostarpeen ymmärtämisenä. Konkreettiset muutokset toiminnassa jäivät vähäisiksi. Tämän tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että vaikka sosiaalinen osallisuus ja leikki nähdään tärkeinä ja arvokkaina, ei leikin tukeminen sosiaalisen osallisuuden näkökulmasta ole varhaiskasvatuksessa itsestään selvää.
first_indexed 2022-06-15T20:04:16Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Viitala, Riitta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Antila, Sari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-15T08:52:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-15T08:52:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81735", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata varhaiskasvatuksen henkil\u00f6st\u00f6n n\u00e4kemyksi\u00e4 lasten sosiaalisen osallisuuden vahvistamisesta leikki\u00e4 tukemalla sek\u00e4 tarkastella millainen merkitys tiedon lis\u00e4\u00e4misell\u00e4 sosiaalisesta osallisuudesta ja leikin tukemisesta on henkil\u00f6st\u00f6n n\u00e4kemyksiin. Sosiaalinen osallisuus syntyy ryhm\u00e4\u00e4n kuulumisen tunteesta ja leikki onkin lasten luonnollinen kohtaamispaikka. Leikki\u00e4 ei kuitenkaan ole varhaiskasvatuksessa perinteisesti juurikaan tuettu.\nTutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimus alkoi tutkijan pit\u00e4m\u00e4ll\u00e4 alustuksella informanteille lasten sosiaalisen osallisuuden tukemisesta leikin avulla. Tutkimuksella pyrittiin saamaan aikaan kehityst\u00e4, joten siin\u00e4 oli n\u00e4ht\u00e4viss\u00e4 my\u00f6s toimintatutkimuksen piirteit\u00e4. Tutkimusaineisto koostui alustukseen liittyv\u00e4n keskustelun tallenteesta ja teemahaastatteluista, jotka analysoitiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin. Haastateltavina olivat nelj\u00e4 varhaiskasvatuksenopettajaa ja -hoitajaa yhdest\u00e4 p\u00e4iv\u00e4kodista. \nT\u00e4h\u00e4n tutkimukseen osallistunut varhaiskasvatuksen henkil\u00f6st\u00f6 kuvasi sosiaalista osallisuutta vahvistavan leikin tukemisen leikkiymp\u00e4rist\u00f6n, aikuisen toiminnan ja lapsen yksil\u00f6llisen huomioimisen kautta. Tiedon lis\u00e4\u00e4misen merkityst\u00e4 henkil\u00f6st\u00f6 kuvasi aiempien n\u00e4kemysten ja tietoisuuden vahvistumisena sek\u00e4 muutostarpeen ymm\u00e4rt\u00e4misen\u00e4. Konkreettiset muutokset toiminnassa j\u00e4iv\u00e4t v\u00e4h\u00e4isiksi. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen perusteella voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 vaikka sosiaalinen osallisuus ja leikki n\u00e4hd\u00e4\u00e4n t\u00e4rkein\u00e4 ja arvokkaina, ei leikin tukeminen sosiaalisen osallisuuden n\u00e4k\u00f6kulmasta ole varhaiskasvatuksessa itsest\u00e4\u00e4n selv\u00e4\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-06-15T08:52:49Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-15T08:52:49Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "76", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "leikki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "leikin tukeminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalinen osallisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "play", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "guided/scaffolded/facilitated play", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "social participation", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "early childhood", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kohti vahvempaa sosiaalista osallisuutta : varhaiskasvatuksen henkil\u00f6st\u00f6n n\u00e4kemyksi\u00e4 leikin tukemisesta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206153345", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "leikkiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4kodit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "leikit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81735
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:09Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a36e8702-d48d-4818-9360-702b35aa989d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202206153345.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Antila, Sari Kohti vahvempaa sosiaalista osallisuutta : varhaiskasvatuksen henkilöstön näkemyksiä leikin tukemisesta leikki leikin tukeminen sosiaalinen osallisuus play guided/scaffolded/facilitated play social participation early childhood Erityispedagogiikka Special Education 101 leikkiminen varhaiskasvatus osallisuus lapset (ikäryhmät) päiväkodit leikit
title Kohti vahvempaa sosiaalista osallisuutta : varhaiskasvatuksen henkilöstön näkemyksiä leikin tukemisesta
title_full Kohti vahvempaa sosiaalista osallisuutta : varhaiskasvatuksen henkilöstön näkemyksiä leikin tukemisesta
title_fullStr Kohti vahvempaa sosiaalista osallisuutta : varhaiskasvatuksen henkilöstön näkemyksiä leikin tukemisesta Kohti vahvempaa sosiaalista osallisuutta : varhaiskasvatuksen henkilöstön näkemyksiä leikin tukemisesta
title_full_unstemmed Kohti vahvempaa sosiaalista osallisuutta : varhaiskasvatuksen henkilöstön näkemyksiä leikin tukemisesta Kohti vahvempaa sosiaalista osallisuutta : varhaiskasvatuksen henkilöstön näkemyksiä leikin tukemisesta
title_short Kohti vahvempaa sosiaalista osallisuutta
title_sort kohti vahvempaa sosiaalista osallisuutta varhaiskasvatuksen henkilöstön näkemyksiä leikin tukemisesta
title_sub varhaiskasvatuksen henkilöstön näkemyksiä leikin tukemisesta
title_txtP Kohti vahvempaa sosiaalista osallisuutta : varhaiskasvatuksen henkilöstön näkemyksiä leikin tukemisesta
topic leikki leikin tukeminen sosiaalinen osallisuus play guided/scaffolded/facilitated play social participation early childhood Erityispedagogiikka Special Education 101 leikkiminen varhaiskasvatus osallisuus lapset (ikäryhmät) päiväkodit leikit
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education early childhood guided/scaffolded/facilitated play lapset (ikäryhmät) leikin tukeminen leikit leikki leikkiminen osallisuus play päiväkodit social participation sosiaalinen osallisuus varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81735 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206153345
work_keys_str_mv AT antilasari kohtivahvempaasosiaalistaosallisuuttavarhaiskasvatuksenhenkilöstönnäkemyksiäleikintuk